הבנקים בארה"ב שקיבלו סיוע: השתמשנו בכספים כדי להרחיב את ההלוואות

הסקר, שערך המפקח הכללי המיוחד על תוכנית TARP, מראה שקרוב ל-40% מתוך 360 הבנקים שנסקרו, השתמשו בחלק מהכסף ליצירת רשתות ביטחון מיוחדות, שנועדו לספוג הפסדים בלתי צפויים

יותר מ-90% מהבנקים האמריקניים שקיבלו סיוע מהממשל האמריקני אמרו שהכסף עזר להם להעניק יותר הלוואות או להימנע מצמצום של היקף ההלוואות שהם מעניקים, במקביל להעמקת המיתון. כך עולה מסקר חדש שממצאיו התפרסמו אתמול (א').

הסקר, שערך המפקח הכללי המיוחד על תוכנית TARP, מראה שקרוב ל-40% מתוך 360 הבנקים שנסקרו, השתמשו בחלק מהכסף ליצירת רשתות ביטחון מיוחדות, שנועדו לספוג הפסדים בלתי צפויים. כשליש מהבנקים אמרו כי השקיעו חלק מכספי TARP בניירות ערך מגובי משכנתאות שהנפיקו חברות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק.

הסקר, שנערך בחודשים פברואר-יוני, נועד לענות על השאלה שהטרידה רבים מחברי הקונגרס, קובעי המדיניות והפרשנים: מה עשו הבנקים עם כספי הסיוע שקיבלו. במסגרת התוכנית המקורית, שאושרה בימי ממשל בוש באוקטובר 2008, לא נדרשו הבנקים למסור מידע מפורט על השימוש שעשו בכסף.

המפקח הכללי על תוכנית TARP, ניל ברופסקי, אמר בדו"ח שמשרד האוצר דורש ממוסדות פיננסיים שמקבלים סיוע להגיש דו"חות תקופתיים למשרד האוצר על השימוש שהם עושים בכסף, "כגון הענקת הלוואות, ביצוע השקעות, רכישות ופעילויות אחרות, כולל תיאור של הפעולות שלא היה ביכולתם לעשות לולא קיבלו סיוע מכספי TARP"

3%8 מהבנקים שנסקרו, כלומר 300 בנקים, אמרו כי השתמשו בכספים כדי להגדיל את הענקת ההלוואות. כ-29% אמרו כי השתמשו בכספי TARP להענקת הלוואות לדיור. 18% השתמשו בכספים להענקת משכנתאות מסחריות, ו-17% השתמשו בהם כדי להעניק הלוואות צרכניות אחרות, כגון הלוואות לרכישת רכב וקווי אשראי אישיים. מרבית מקבלי סיוע TARP אמרו כי לא הפרידו את כספי משלם המסים מהונם האחר או מהלוואות שנטלו.

83% אמרו כי השתמשו בכספים כדי להגדיל את הענקת ההלוואות

29% השתמשו בכספי TARP להענקת הלוואות לדיור

18% השתמשו בכספים להענקת משכנתאות מסחריות

17% השתמשו בכספים כדי להעניק הלוואות צרכניות אחרות, כגון הלוואות לרכישת רכב וקווי אשראי אישיים