איסלנד: הממשלה מזרימה הון לבנקים שקרסו; הנושים הזרים יקבלו מניות

ממשלת איסלנד הודיעה היום (ב') על הזרמה של 1.5 מיליארד אירו (2.1 מיליארד דולר) למגזר הבנקאות, וחשפה עסקה להעברת השליטה על שניים מהבנקים החדשים והבריאים במדינה לנושים זרים. צעדים אלה מהווים אבן דרך חשובה במאמצים לשקם את המגזר הבנקאי המרוסק של איסלנד, ולשלב מחדש את המדינה במערכת הפיננסית הבינלאומית.

בחודש הבא תנפיק הממשלה אג"ח בשווי כולל של 270 מיליארד קרונות איסלנדיות (2.1 מיליארד דולר) לשלושה בנקים חדשים, שהוקמו אשתקד לאחר ששלושת הבנקים הגדולים במדינה נפלו קורבן למשבר האשראי העולמי. נושי הבנקים שקרסו יקבלו אחזקות של מניות בשניים מהבנקים החדשים, בתור פיצוי לנכסים הבריאים שהוצלו מההריסות באוקטובר שעבר.

מקורות שהיו מעורבים במו"מ אמרו כי ביום ו' הושג הסכם ביניים, לאחר שבועות ממושכים של מו"מ קשה, והדבר סלל את הדרך להזרמת ההון. העסקה היא האחרונה בשורת צעדים שנועדו לשקם את אמון המשקיעים במערכת הפיננסית של איסלנד, ולייצר את כלכלת המדינה.

הזרמת ההון שעליה תכריז הממשלה תגדיל את הלימות ההון של הבנקים, על בסיס ההון הראשוני (tier 1) ל-12%, בהתאם לקני המידה הבינלאומיים.

במסגרת ההסכם הזמני, יקבלו נושי הבנקים שקרסו אחזקות שליטה בניו קאופת'ינג בנק ואיסלנדסבנקי, שירשו את נכסיהם הבריאים של הבנקים קאופת'ינג וגליטניר.

ההסכם נעשה עם "ועדת הפירוק" שהקימה הממשלה לטיפול בנכסים של הבנקים שקרסו. הנושים, שהיו מעורבים עמוקות בתהליך, צפויים לתת את הסכמתם למהלך.