התעשיינים דורשים מנתניהו להתערב במחדל צינור הגז בצפון

בעקבות חשיפת "גלובס" טוענים התעשיינים: "התעשייה בצפון הארץ תחסוך כ-360 מיליון שקל בשנה אם תשתמש בגז טבעי" ■ מאשימים כי המשרד להגנת הסביבה מקשה עליהם למרות מחדל צינור הנפט ■ גלעד ארדן: "טענותיהם הן מקור לגאווה עבורי"

בעקבות חשיפת "גלובס" על העיכוב בהולכת צינור הגז לחיפה, התאחדות התעשיינים מבקשת מראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב כדי לשים סוף לסחבת בפרויקט. כפי שדווח ב"גלובס", הקמת צינור הולכת הגז לצפון נמצאת בפיגור של יותר מחצי שנה וצפויה להידחות למחצית השנייה של 2010, וזאת על רקע מחלוקות קשות בנוגע למעבר בשטחי הדרוזים באזור הכרמל.

למרות פניות חוזרות ונשנות מצד חברת הגז הממשלתית (נתיבי הגז הטבעי), הממשלה טרם הצליחה להגיע להסכם עם הדרוזים לגבי הנחת צינור הגז בשטחם. באחרונה הוחלט להעביר את הנושא לטיפול משרד ראש הממשלה בניסיון להגיע להסדר שיאפשר את הנחת הצינור, אולם לא הושגה כל התקדמות בנושא.

נדגיש, כי חלק מהמפעלים שהיו אמורים ליהנות מצינור הגז נחשבים למזהמים הגדולים, ובהם חברת החשמל, בתי הזיקוק, כרמל אולפינים, מפעלים פטרוכימיים ודור כימיקלים. האפשרות להשתמש בגז הטבעי הכרחית לשם צמצום כמות הפליטה של גזי החממה והגזים המזהמים מפעילות המפעלים.

התאחדות התעשיינים פנתה במכתב לאייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובו טענה, כי "לא ייתכן שבשל בעיות תיאום שונות מתעכב הפרויקט להקמת מערכת הולכת הגז הטבעי לחיפה. התעשייה בצפון הארץ תחסוך כ-360 מיליון שקל בשנה אם תשתמש בגז טבעי". בהתאחדות מפנים גם אצבע מאשימה למשרד להגנת הסביבה, בטענה שזה "הגדיל לעשות - בשל עיכוב בירוקרטי שלא תלוי כלל בתעשיינים באזור, המשרד מפעיל סמכותו ולא נותן היתרים לרישיונות עסק".

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ציין כי כי האחריות להעברת צינור הגז הינה של משרד התשתיות הלאומיות וכי לאור חשיבות הנושא העלה אותו בפני השר לתשתיות לאומיות עוזי לנדאו בישיבה דחופה שקיים עימו לפני מספר ימים. באשר לטענות המפעלים אמר ארדן ל"גלובס", כי "אנצל כל סמכות חוקית שעומדת לרשותי כדי לשדרג את איכות האוויר במפרץ חיפה. הטענות של המפעלים הן מקור גאווה עבורי".

בהתאחדות מציינים, כי התעשייה בחיפה כבר נערכה לקליטת הגז הטבעי, היערכות שעלותה נאמדת בעשרות מיליוני דולרים, וכי כל עיכוב בביצוע התוכנית פוגע בהמשך השקעות התעשייה.