פיני זהבי, מאחוריך!

ב-1996 עוד החזיק בחור פורטוגלי בשם חורחה מנדז ברשת חנויות להשכרת סרטי וידיאו. 13 שנים מאוחר יותר הוא סגר את עסקת כריסטיאנו רונאלדו עליה גזר עמלה של כ-8 מיליון אירו, ומחזיק בסוכנות השחקנים "גסטיפוט" בעלת שווי טאלנטים של מעל 400 מיליון אירו

סוף שנות השמונים. בחור פורטוגלי בשם חורחה מנדז מנסה להשתלב כשחקן בכדורגל המקצועני, אבל ללא הצלחה יתרה. הוא מבין שאין לו עתיד גם באימון, ומחליט לעזוב את הכדורגל לטובת עסקים. הוא פותח כמה בארים ומועדוני לילה ברחבי פורטוגל, במקביל מנסה את כוחו בחנויות להשכרת סרטי וידיאו. באותם ימים אף אחד לא יכול לנחש שאותו חורחה מנדז יהיה אחד מהאנשים המשמעותיים בכדורגל העולמי.

כמה שנים מאוחר יותר. 1996. באחד מהבארים שבבעלותו בגימראש, עיר קטנה בצפון מערב פורטוגל, עושה מנדז את העסקה הראשונה שלו בעולם הכדורגל. הוא מסדר לשוער נונו מעבר לדפורטיבו לה קורוניה הספרדית.

13 שנים מאוחר יותר, סוכן השחקנים הפורטוגלי מעביר את כריסטיאנו רונאלדו לריאל מדריד עבור 94 מיליון אירו, והופך לאחראי על העסקה היקרה בתולדות הכדורגל העולמי. לפי דיווחים בתקשורת, על העסקה הזאת בלבד הוא גוזר קופון של 8 מיליון אירו.

ההשתלטות על פורטוגל

בסוכנות השחקנים של מנדז שיושבת בפורטו, "גסטיפוט", רשומים 73 שחקנים בלבד. במונחים של כמות שחקנים, מדובר בקושי על הסוכנות ה-20 בגודלה בעולם הכדורגל. כאן בדיוק טמון הכוח שלו: להבדיל מסוכנים שמנסים להשתלט על כל שחקן חופשי בשוק, מנדז מעדיף רשימה מצומצמת של לקוחות אבל מקפיד לקחת את לקוחות הפרימיום. השווי הכולל המוערך של השחקנים שלו עומד על קצת יותר מ-400 מיליון אירו. זו הסוכנות בעלת שווי השחקנים הגבוה בעולם.

בנוסף, במקום להתפזר על כל השוק האירופי, מנדז התמקד בשוק הפורטוגלי והשתלט עליו באופן כמעט מוחלט. 53 שחקנים מתוך 73 שרשומים בסוכנות הם ממוצא פורטוגלי, כאשר הייצוג השני הכי גדול הוא לברזילאים. בנוסף, הוא השתלט כמעט לחלוטין על פורטו. בקיץ 2004 הוא "ניקה" את פורטו משבעה שחקנים ודאג לסדר לה קיץ יוצא דופן במסגרתו הכניסה 98 מיליון אירו ממכירת שחקנים.

איך הצליח מנדז להשתלט על השוק הפורטוגלי? הסיבה העיקרית לכך היא שיחסית למדינות כדורגל מפותחות, פורטוגל היא מדינה עם מעט מאוד סוכני שחקנים. כיום יש 53 סוכני כדורגל מורשים של פיפ"א במדינה, אחד פחות מאשר במעצמת הכדורגל ישראל, ורחוק מאוד מספרד בה נכון להיום רשומים 558 סוכנים שמתחרים על הכישרונות המקומיים.

מנדז שונה לא רק באופן העבודה שלו מיתר הסוכנים, אלא גם בחשיפה שהוא מקבל. הוא נוטה להתרחק מהתקשורת, בקושי מתראיין. סוכנות השחקנים שלו היא גוף תקשורת בפני עצמו שמפעיל אתר המעסיק כתבים, עורכים וסקאוטרים, שדרכם הוא מעדיף להעביר את מסריו לעולם.

מלבד רונאלדו, מייצג מנדז את נאני ואנדרסון ממנצ'סטר יונייטד; פפה מריאל מדריד; דקו, ריקארדו קראבליו ופאולו פריירה מצ'לסי; רפאל מארקז מברצלונה; ריקארדו קווארסמה מאינטר; טיאגו סילבה ממילאן; טיאגו מאינטר; סימאו סברוסה מאתלטיקו מדריד, ועוד ועוד ועוד. את אחת מההעברות המרשימות ביותר הוא עשה דווקא מחוץ לבמה הגדולה - העברתו של דני הפורטוגלי מדינמו מוסקבה לזניט סנט פטרסבורג באוגוסט 2008 עבור 30 מיליון אירו - ההעברה הגדולה ביותר בכדורגל הרוסי אי פעם.

לרשימת הלקוחות המרוצים אפשר להכניס גם את שני מנג'רים שמנדז סידר להם את השכר הגבוה ביותר בעולם הכדורגל למאמנים - ז'וזה מוריניו, שלאחרונה האריך את חוזהו באינטר עבור 10 מיליון אירו לעונה; ופיליפה סקולארי, שחתם בבוניקדור האוזבקיסטנית, מפלצת הכסף החדשה מטשקנט, עבור 9 מיליון אירו לשנה.

הקיץ שסידר אותי

העסקה הראשונה ב-1996 מיצבה את מנדז בפורטוגל כאיש שמסוגל לפתוח דלתות לשחקנים מקומיים אל מחוץ למדינה. עוד ועוד שחקנים הצטרפו לסוכנות שלו, כולל חורחה אנדרדה (עד העונה בלם יובנטוס), שהפך לשם הראשון הגדול של מנדז. אבל רק לפני שש שנים רשם את העסקה הבינלאומית הגדולה הראשונה שלו: העברתו של קשר ספורטינג ליסבון הוגו ויאנה לניוקאסל תמורת 12 מיליון אירו. כשהצליח לשדך בין מוריניו לרומן אברמוביץ' בצ'לסי, שנה מאוחר יותר, עשה מנדז את הפריצה הגדולה.

באנגליה כבר התחילו עם ההשוואות בין מנדז לבין פיני זהבי, סוכן השחקנים הישראלי שעדיין נחשב לדמות המובילה בענף באירופה. למנדז יש בענף תדמית של איש ישר, וחלק מהמוניטין שלו הוא צבר בזכות הכנות המאפיינת אותו והכל כך נדירה בקרב סוכני השחקנים. זו גם אחת הסיבות שבעבר, כשמנדז היה חדש במקצוע, זהבי הסכים לעבוד איתו באופן צמוד והשניים ייצגו בצוותא שחקנים מהשוק הברזילאי. כיום הם כבר נחשבים למתחרים גדולים.

מבחינת תחרות בין השניים, לזהבי יש עסקה אחת גדולה יותר מזו של כריסטיאנו רונאלדו: את עסקת חייו עשה הסופר-אייג'נט הישראלי כשתיווך במכירת צ'לסי לרומן אברמוביץ' עבור 140 מיליון ליש"ט, היקף עסקה שמנדז עדיין לא ידע כמותה.

ובכל זאת, אין מה לדאוג למנדז. הקיץ כנראה הפורה ביותר בהיסטוריה עבור סוכן שחקנים בודד התרחש ב-2007 על כמה מההעברות המשמעותיות ביותר בכדורגל העולמי - נאני ואנדרסון ליונייטד עבור 55 מיליון אירו, פפה לריאל מדריד עבור 30 מיליון, סימאו לאתלטיקו עבור 20 מיליון, ועוד שש עסקאות קטנות יותר שהיו שוות יחד כ-28 מיליון אירו. ההערכות הן שהעמלות שגזרה הסוכנות של מנדז באותם שלושה חודשים ב-2007 הסתכמו בכ-13 מיליון אירו.

אגב, העברת רונאלדו לא תהיה העסקה הגדולה האחרונה של מנדז הקיץ: צ'לסי מעוניינת למכור את דקו וקראבליו, כשאחת המועמדות הרציניות לרכוש את צמד הפורטוגלים היא... אינטר של ז'וזה מוריניו. סדר לי ואסדר לך. נשמע מוכר מאיפשהו.

sharon-b@globes.co.il