פז תספק חשמל למפעל נומוניקס בקריית-גת בכ-75 מיליון דולר

מדובר בעסקה למכירת כ-20 מגה-ואט, בהיקף מוערך של כ-15 מיליון דולר לשנה, למשך 5 שנים ■ פז בוחנת כיום את הכפלת כושר הייצור בהשקעה נוספת של כ-50 מיליון דולר

עסקת גדולה בתחום החשמל הפרטי יוצאת לדרך: חברת הדלק פז , שבשליטת צדיק בינו, חתמה היום (ב') על הסכם לאספקת חשמל ליצרנית השבבים נומוניקס מקריית גת, בהיקף כספי של כ-75 מיליון דולר. "גלובס" חשף לראשונה בתחילת אפריל את המו"מ בין פז לנומוניקס, וכאמור ההסכם הסופי בין הצדדים נחתם היום.

מדובר בעסקה למכירת כ-20 מגה-ואט בשנה, בהיקף מוערך של כ-15 מיליון דולר לשנה, למשך חמש שנים, אשר צפויה להיכנס לתוקף כבר במהלך 2009. החשמל יסופק מתחנת הכוח הפרטית שהקימה פז בבית הזיקוק באשדוד, בניהולו של מלאכי אלפר.

פז נבחרה על ידי נומוניקס מבין שבע חברות בתחום האנרגיה, אשר הציעו שירותים דומים. לדברי נומוניקס, המהלך יגרום לחיסכון משמעותי בהוצאות החברה, שעד כה רכשה חשמל מחברת החשמל באמצעות תחנת ממסר עצמאית הממוקמת בשטחי המפעל.

תחנת הכוח שהקימה פז בשטח בית הזיקוק באשדוד בשיטת קוגנרציה משלבת ייצור חשמל וקיטור וכוללת טורבינה לייצור חשמל בהיקף של 43 מגאווט ודוד קיטור בהיקף של 90 טון לשעה. כפי שפורסם ב"גלובס", פז בוחנת כיום את הכפלת כושר הייצור בתחנה לכ-100 מגאווט, בהשקעה נוספת של כ-50 מיליון דולר.

נומוניקס, הפועלת בתחום ייצור זכרונות הפלאש, מוחזקת בידי חברת אינטל (45.1%), חברת STMicroelectronics השווייצית (48.6%) וחברת ההשקעות פרנסיסקו פרטנרס (6.3%).

יונה פוגל מנכ"ל קבוצת פז מסר בהודעת החברה: "אנחנו שמחים להיות ממובילי תחום החשמל הפרטי בישראל ולתרום לחסכון בעלויות ובמקורות אנרגיה לתעשייה הישראלית בכלל ולנומוניקס בפרט.

פוגל ציין כי "ההשקעה בתחנת הכוח בגובה 45 מיליון דולר צפויה לתרום לשיפור הרווח הגולמי בסך של 35 מיליון שקל לשנה במהלך השנים הראשונות. התחנה תספק את מלוא צריכת החשמל של בית הזיקוק ובכך תוזיל את עלויות הייצור שלו ובנוסף תשמש כמקור הכנסה ממכירת עודפי החשמל לנומוניקס ולרשת הארצית. במהלך השנים הקרובות בכוונתנו להעמיק את ההשקעות בתשתיות כדי להמשיך במיצוי הפוטנציאל העסקי הגלום בבית הזיקוק".

יונתן ונד ,מנכ"ל נומוניקס ישראל, אמר עם חתימת החוזה כי "חוזה ארוך טווח זה מוכיח כי כשנה וחצי לאחר היווסדה, נומוניקס הינה חברה יציבה הממשיכה להתפתח כחברה מובילה בשוק השבבים העולמי. כמו כן החוזה מהווה מימוש לחזונה של החברה בתחום איכות הסביבה על פיו שואפת החברה לצמצום טביעת הרגל הסביבתית זאת על ידי הפחתת פליטת גזי החממה לסביבה".