מדד יולי צפוי לעלות ב-0.7%

ב-12 החודשים הקרובים צפוי מדד המחירים לצרכן להתייקר ב-3%

מדד חודש יולי צפוי להמשיך את הכיוון מהחודש הקודם ולהציג עלייה של 0.7%. מספר גורמים ישפיעו על עלייה זו:

1. ייקור המע"מ ב-1% צפוי לתרום כ-0.5 0.6 נקודות אחוז למדד. בפועל תיתכן אף עליה גבוהה יותר, בשל שיטת "עיגול" המחירים כלפי מעלה.

2. ייקור המים בשל "היטל הבצורת" החל מה-15 ליולי, צפוי לתרום להערכתנו 0.1 נקודת אחוז למדד יולי. אך עם זאת נציין, כי בשל הקושי לחשב את ההשפעה של ההיטל על המחיר בפועל (עקב העדר נתונים בנוגע להתפלגות הצריכה לפי נפש במשק בית, והעדר התפלגות של משקי הבית לפי נפש בעיריות), ייתכן וההשפעה בפועל תהיה שונה.

3. עליות מחירים עונתיות: חודש יולי מתאפיין בין היתר, בעליה במחירי המזון, האחזקה ושיפור הבית, זאת כאשר הצרכנים מנצלים את הקיץ לשיפוצים, בעיקר במעבר מגורים. לכך נוסיף את שירותי הבריאות, ספרי קריאה (לאחר תום מבצעי שבוע הספר), הבראה ונופש, הוצאות על נסיעות לחו"ל, שיעורי נהיגה ושכירת רכב, ועוד.

4. ירידות מחירים עונתיות צפויות במחירי העופות והדגים, הפירות הטריים, הריהוט והציוד לבית, ההלבשה וההנעלה, התחביבים והצעצועים לילדים, וצורכי הרחצה והקוסמטיקה.

איילת ניר

5. שינויים במחירי מוצרים מפוקחים - מחיר הבנזין לכלי הרכב התייקר ב- 2.5% (לפני התרומה הנוספת של עליית המע"מ). תעריף החשמל הוזל ב-11 ביוני ב-5.2% (תרומה למדד יולי 1.79%-). מחירי מוצרי החלב שבפיקוח הוזלו ב-4.58% ומחירי הביצים שבפיקוח הוזלו ב-4.4% החל מה-14 ביוני. וכאמור המים והמע"מ התייקרו גם הם.

6. עליות מחירים בגין זקיפת מחירים: נציין כי קיימים סעיפים במדד שמחירם מתעדכן אחת לשנה, בעוד שלאורך השנה, קיימת בהם זקיפת מחירים בהתאם לשינוי שחל במדד החודשי.

כך למשל, מחירי הארנונה מתעדכנים אחת לשנה על ידי משרד הפנים. אלא שלאורך השנה, הלמ"ס מייקרת את עלות הארנונה במדד בהתאם לעליית המדד הכללי באותו החודש, וכאשר משרד הפנים מעדכן את המחיר השנתי, בלמ"ס מעדכנים רק את הפער שנותר בין הזקיפה בפועל לאורך השנה לבין עליית/ירידת המחיר שנקבעה על ידי משרד הפנים. זקיפה דומה קיימת, למשל, גם במספר סעיפי חינוך.

הנקודה החשובה היא שבעת בה המדד עולה או יורד בשיעור ניכר, כפי שצפוי ביולי, לזקיפה הנ"ל תרומה משמעותית יותר לשינוי במדד הכללי.

7. סעיף הדיור: הפיחות הגבוה בשער השקל בשנה האחרונה, כמו גם רמת הביקושים הגבוהה לדירות בשכר דירה, מוסיפים לייקר את עלות הדיור, כפי שזו משתקפת בחוזי שכר הדירה המתחדשים. לאור זאת, נראה כי סעיף הדיור צפוי להמשיך ולהתייקר גם החודש, ולתרום מעל לעשירית האחוז למדד חודש יולי.

לסיכום נציין כי ב-12 החודשים הקרובים צפוי מדד המחירים לצרכן להתייקר ב-3%. בשנת 2009 צפויה האינפלציה לעמוד על 3.3%, מעל ליעד יציבות המחירים שנקבע על ידי בנק ישראל.

אך עם זאת, במידה וננקה מרמה זו את התרומה של החלטות הממשלה (סיגריות, מים, מע"מ, בלו על הבנזין לכלי הרכב, ומיסוי ירוק) על המדד השנתי, נראה כי השינוי במחירים בעקבות החלטות הממשלה אינו מבטא אינפלציה כהגדרתה, כי אם התאמת מחירים חד פעמית, כאשר בפועל צפויה האינפלציה דווקא לעמוד בתוך טווח יעד.