ועדת הכספים תנסה ליישב המחלוקת בין לאומי לניצולי השואה

יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני: "זאת פשוט בושה, הבנקים ובנק לאומי בראשם, כפי שעולה מן הדברים, צריכים היו ליזום מעצמם פיתרון לבעיה" ■ בנק לאומי: נשיב את כל הכספים שיוכחו בדיונים כשייכים לנספי השואה

צוות מיוחד של חברי ועדת הכספים ינסה ליישב את המחלוקת בין בנק לאומי לניצולי השואה. יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הורה היום (ג') על הקמת צוות בראשות ח"כ זאב ביילסקי, שיישב עם הצדדים ובתוך חודש יגיש את מסקנותיו. הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר שהעלו ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) וח"כ אמנון כהן (ש"ס).

על פי טענת החברה להשבת רכוש נספי השואה, כפי שהוגשה בתביעה נגד בנק לאומי, מפר הבנק את החוק ונוקט בכל אמצעי כדי להיחלץ מחובת החזרת רכוש הנספים ליורשיהם החוקיים. בתביעה נטען כי מאז התבררו מימדי השואה, הסתיר הבנק, איבד, העלים והשמיד מסמכים השייכים לחשבונות הנספים וסיכל כל אפשרות להחזיר ליורשיהם החוקיים את כספם - רבים מהם ניצולי שואה.

על פי נתוני החברה, בבנק לאומי מוחזקים כיום כ-4,000 חשבונות נספים, שנפתחו ערב מלחמת העולם השנייה, בסכום העומד על כ-300 מיליון שקל לפחות. חלק מהכספים שבחשבונות הועברו על ידי הבנק לשלטון הבריטי עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וממנו, לממשלת ישראל ובגינם נתבע מהבנק להשיב ליורשי הנספים הפרשי הצמדה וריבית על התקופה שבה החזיק בנכסים. חלק מהחשבונות נחשבים ל"רדומים", ואותם נתבע הבנק להשיב ליורשים בערכם הריאלי, בהתאם להוראות החוק.

גפני הבהיר כי הדיון בנושא יתקיים חרף יציאת הכנסת לפגרה בשבוע הבא. "נראה איך מוצאים את הדרך כדי לסיים את הפרשה המבישה הזאת שנמשכת עשרות בשנים ופוגעת בניצולי השואה, אחת ולתמיד", אמר גפני והוסיף כי הוא מרגיש מבוזה בשביל ניצולי השואה שצריכים להתמודד עם הפרשיה המבישה הזו, "זאת פשוט בושה, הבנקים ובנק לאומי בראשם, כפי שעולה מן הדברים, צריכים היו לנהוג אחרת, ליזום מעצמם פיתרון לבעיה ולנהוג אחרת לחלוטין", אמר.

בראשית הדיון אמר ח"כ ביילסקי כי "כבן למשפחה של נספי שואה, וכישראלי, אני מתבייש מההתנהלות הזאת. כל יום שעובר, עוד כמה ניצולי שואה לצערנו אינם, הזמן מהווה גורם קריטי, צריך לעשות לבושה הזאת סוף".

ראש אגף הדוברות בבנק לאומי, אבירם כהן, אמר כי הבנק ישיב את כל הכספים שיוכחו בדיונים כשייכים לנספי השואה. "אין לנו בעיה לשבת עם החברה, עם חברי הכנסת ובכל פורום שנתבקש על מנת להגיע להבנות, אמרנו זאת בעבר ואני אומר זאת כאן, כל חשבון שיוכח שנמצא בבנק השייך לנספה שואה יושב. עד כה כבר השבנו שלושה חשבונות שהוכחו כי מדובר בכספם של הנספים".