מהפך: אתרים מתחילים למכור פרסום רק לפי חשיפות

השיטה החדשה תחליף את המודל לפיו מוכרים פרסום על-פי מיקום באתר, זמן הקמפיין באוויר ורוטציה ■ את המהלך מובילים האתרים נענע10 ו-ynet, שהודיעו על מעבר לשיטה החדשה

ענף האינטרנט הישראלי מאותת על סימני התבגרות: יותר ויותר אתרים מתחילים לעבור למכירת שטחי פרסום על-פי שיטת ה-CPM (עלות פר 1,000 חשיפות).

המטרה היא להחליף את המודל העיקרי שמאפיין את מרבית האתרים בישראל, שבו מוכרים שטחי פרסום על-פי מיקום באתר, זמן הקמפיין באוויר ורוטציה.

המצב הנוכחי מקשה על המפרסמים למדוד באופן מדויק את האפקטיביות שהם מקבלים עבור כל שקל פרסום, ואין להם שליטה על רמת החשיפות. לעומת זאת, שיטת ה-CPM מבטיחה למפרסם מידע מדויק וברור עבור התמורה שיקבל. כלומר: כמה גולשים נחשפו לבאנר, ומכך להסיק את רמת האינטראקציה עם הבאנר. כך, בעלי האתרים יכולים להשתמש בנדל"ן הפרסומי שלהם ביעילות גבוהה יותר.

האתר הראשון שהכריז על מהלך כולל למעבר בלעדי לשיטת ה-CPM הוא נענע10. אחריו הודיע אתר ynet, שערך בשבוע שעבר כנס מפרסמים, על מעבר הדרגתי לשיטת ה-CPM.

ב-ynet סירבו להגיב על הידיעה, אולם גורמים בשוק הפרסום המקוון אמרו ל"גלובס" כי ynet הודיע כי למעט ערוץ החדשות ועמוד הבית, מכירת שטחי פרסום בעמודים הפנימיים יחלו להתבסס על מודל ה-CPM, ובאתר מקווים שתוך כחודש יעברו באופן מלא ובלעדי למודל החדש.

לדברי בועז שובל, סמנכ"ל מכירות בנענע10, "שיטת ה-CPM המקובלת בעולם מבטיחה מדידה וברורה למפרסמים. לא עוד מכירת שלטי חוצות באינטרנט כי אם פרסום מדיד ואפקטיבי לקהלי יעד רלוונטיים".

שובל מוסיף כי מחקרים מוכיחים כי הסבירות שגולש יקליק על באנר פוחתת ככל שהגולש נחשף יותר פעמים לאותו באנר, ושיטת ה-CPM מבטיחה שכל גולש ייחשף לבאנר לא יותר מ-3 פעמים. "מאז שינוי השיטה לפני שבועיים הוכפל מספר ההקלקות בבאנרים שהתפרסמו בנענע 10", הוא טוען.

גם בוואלה נעשים צעדים לקראת מעבר לשיטת ה-CPM, אולם לא מדובר בנטישת המודל הקיים.

גיא סעד, המשנה למנכ"ל וואלה, מסר כי "במסגרת שדרוג האתר נבנתה היכולת להעלאת קמפיינים במודל של CPM, במטרה לעבור למודל פרסומי זה במיקומים המתאימים באתר".

בענף האינטראקטיב מרוצים מההתפתחויות האחרונות. תימור גורדון, מנכ"ל arc אינטראקטיב, סבור כי "כל תהליך של סטנדרטיזציה של המדיום הזה רק תורם לחיזוק שלו ולכוח שלו, ומקרב אותנו לנעשה בעולם. הברכה הגדולה היא שמפרסם ישלם רק על בסיס חשיפות וכך יימנעו עיוותים, וזה גם יאפשר לעשות עבודת מכירה מבוססת תוצאות ביתר אפקטיביות".

לדבריו, "מעבר כולל לשיטת פרסום זו תכניס הרבה מאוד פרסום לחדרים הריקים שיש היום באינטרנט, והזנב הארוך של האתרים יתמלא בצורה טובה יותר".

גורדון מוסיף כי "חייבים לפרגן לנענע10, שהוביל את המהלך למרות שהוא האתר ה-3 בגודלו", והוא מעריך כי "זה יגדיל את המכירות, ואחרי נענע10 ו-ynet כל השוק יצטרף".