מפעל שטסל תעשיות מחיפה הורשע בזיהום הים החמור ביותר מזה 20 שנה

ד"ר אילן מליסטר, מרכז הוועדה למתן היתרי הזרמה לים, שניתח את דגימות הזיהום: "בכל 14 השנים שאני במשרד לאיכות הסביבה לא נתקלתי בשפכים כה רעילים שהוזרמו לסביבה או לים"

בית משפט השלום בחיפה הרשיע את מפעל שטסל תעשיות מקריית-חיים ואת המנכ"ל והבעלים, אילן שטסל, בהזרמת שפכים לים ללא היתר, השלכת פסולת ברשות הרבים, הפרת תנאי היתר הרעלים וזיהום מים.

מדובר בזיהום החמור בישראל לפחות ב-20 השנים האחרונות, בו השפכים הכילו נחושת, ארסן, בורון וצבע כחול המוגדרים כרעילים גם בריכוזים נמוכים.

ד"ר אילן מליסטר, מרכז הוועדה למתן היתרי הזרמה לים, שניתח את דגימות הזיהום, העיד: "בכל 14 השנים שאני במשרד לאיכות הסביבה לא נתקלתי בשפכים כה רעילים שהוזרמו לסביבה או לים. הריכוזים הרעילים הינם גבוהים בהרבה מאלו שנמצאו אי-פעם בנחל הקישון וכן הגבוהים שהוזרמו לים אי-פעם מכל מפעל, וזאת מתחילת כניסת 'החוק למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים' לתוקפו בשנת 1991".

מפעל שטסל, המצוי כ-500 מטר מחוף הים, עוסק במכירת עצים מסוגים שונים, ונוהג להעבירם טיפול כימי לצורך חיסון העץ וחיטויו מפני מזיקים, ולכן מחזיק היתר רעלים.

אחד מאירועי הזיהום התרחש ביום שישי. המנכ"ל שטסל הוזעק למפעל כדי לאתר הבעיה, ונאמר לו כי מדובר בחשש לאירוע חומ"ס, אך הוא סירב להגיע והודיע כי המפעל סגור. שטסל הגיע לבסוף לאחר מספר שעות, בהוראת המשטרה.

השופט דניאל פיש ציין כי מדובר במקרה חריג בחומרתו של הזרמת חומרים מסוכנים לרשות הרבים. הוא קבע כי הוכח כי השפכים שהגיעו לרשות הרבים ולים מקורם במפעל שטסל, וכן שהופרו התנאים המיוחדים בהיתר הרעלים.

ביחס למנכ"ל קבע השופט כי הוא סירב להגיע למקום כדי לסכל את החקירה או להכביד עליה. "לא יעלה על הדעת כי כאשר מדווח לנושא משרה במפעל על-ידי אנשי רשות כי קיים חשש לבריחת חומרים מסוכנים מחוץ למפעל - הוא יסרב להגיע מיידית למקום".

הטיעונים לעונש יישמעו ב-13 בספטמבר. (ת"פ 06-1475).