המגזר שלא נדבק במיתון

דו"חות חברות הטכנולוגיה מאותתות לכאורה על חסינות-משבר ■ כך זה קורה

ערן כהן הוא מנהל קרנות נאמנות חו"ל במגדל שוקי הון

האם חברות שמייצרות טכנולוגיה מושפעות פחות מהמיתון? דו"חות הרבעון השני שמתפרסמים השבוע מראים נטייה של המגזר הזה "להתחמק" מהשפעות המשבר, אך מדוע.

השבוע ימשיכו להתפרסם דו"חות הרבעון השני של מספר חברות גדולות וחשובות בתחום הטכנולוגיה, כגון מיקרוסופט, אפל ואמאזון. חלק מהחברות, כגון אינטל, גוגל ו-IBM כבר פרסמו את הדו"חות בשבוע שעבר.

מהדו"חות של החברות הטכנולוגיות שפרסמו כבר, ניתן לראות כי בסך הכל הסקטור מפתיע לטובה בעמידות תוצאותיו במיתון. ההפתעה נובעת ממספר סיבות שנפרט להלן:

מרבית מוצרי הטכנולוגיה כבר אינם מותרות, לא ברמת הצריכה הפרטית ובוודאי שלא ברמת האירגון. הם עברו קומודיטיזציה, מחיריהם ירדו ומרביתם קרובים היום להיות מוצרי צריכה בסיסיים. ברמת הארגון - חוסר השקעה בטכנולוגיה פוגע ברווחיות הארגון ובתחרותיות שלו.

הצריכה הפרטית לא נפגעה בצורה מאוד משמעותית, אלא ירדה בצורה מתונה. היה זה הסקטור היצרני שנפגע משמעותית, בעיקר עקב הקטנת מלאים רוחבית, החל מהרבעון הרביעי של 2008 ועד עכשיו. מדובר בהקטנת מלאים אגרסיבית שביצעו הקמעונאים, על מנת להכין את עצמם למיתון. דבר זה פגע מאוד בסקטור היצרני והביא לזה שהניצולת של התפוקה התעשייתית היא בשפל של כל הזמנים מאז שהחלו למדוד (כ-68 אחוז). נקודת אור היא שהמלאים בארה"ב הגיעו לרמה נמוכה של חודש בלבד.

ההבדל הוא שחברות הטכנולוגיה נמנעות מצבירת מלאים בכל מקרה. חברות כמו IBM, שנותנת שירותים באופן שוטף, לא נפגעות מהקטנת מלאים. בתחום הטכנולוגיה משמעותה של צבירת מלאי, היא שמהר מאוד הוא מאבד מערכו, בניגוד לחומר גלם ששומר על ערכו בצורה סבירה. וכמובן שאין צורך להסביר שאין כל קשר בין מלאי לגוגל. ובכלל, חברות הטכנולוגיה למדו והתחסנו במשבר ההייטק בשנת 2001 והן יעילות גם בניהול כוח האדם והנזילות, בנוסף על ניהול המלאי.

אם כן, מה שאפיין את הרבעונים האחרונים מעבר למחנק האשראי הוא תיקון מלאים אגרסיבי. ייתכן שירידת המלאים הייתה חזקה מדי, ולכן נראה בחצי השנה הקרובה תיקון למעלה שיחזיר את המלאים לרמה סבירה יותר. צבירת המלאים עשויה להיות חזקה למדי ולהציג מראה התאוששות, אך מדובר בשיפור חלקי בלבד. זאת, משום שהאשראי הצרכני במערב עדיין במצב בעייתי וייקח לו זמן רב להשתקם, במקביל לעלייה בשיעור החיסכון.

לסיכום ניתן לומר כי הדו"חות סבירים. את הדו"חות החלשים ביותר אנו רואים במגזר היצרני, ואת העמידות המפתיעה במקצת אנחנו רואים במגזר הטכנולוגיה. ההפתעה ניתנת להסבר בכך שמדובר בסקטור שיש לו היסטוריה של בועה בשנת 2000. התפוצצות הבועה ההיא והקונסולידציה שבאה בעקבותיה גרמו לכך שמדובר בסקטור מחושל, שרגיל לשמור על יעילות ונפגע פחות ממצוקת האשראי מכיוון שאינו צרכן גדול של אשראי.

לטורים וניתוחים נוספים פרי עטו של ערן כהן היכנסו לבלוג של מגדל שוקי הון: http://money-talks.co.il