ברננקי: ייתכן כי המשבר הנוכחי חמור יותר מ"השפל הגדול"

"אין דבר שמתסכל ומעצבן אותו יותר מאשר ההכרח להתערב ולעזור לחברות ענק שביצעו הימורים מסוכנים ופרועים" ■ היום יתחילו 4 ימים של מכירות אג"ח ממשלתי בארה"ב - סה"כ 115 מיליארד דולר - ההנפקה השבועית הגדולה בהיסטוריה

נגיד ה'פדרל ריזרב', בן ברננקי, הגן על חבילות החילוץ ופעולות נוספות של הבנק המרכזי שנועדו לבלום את המשבר הפיננסי, ואמר כי הוא ניסה למנוע "שפל גדול שני". ברננקי התראיין אתמול (א') לרשת הטלוויזיה PBS, ונאם בועידה בבית העירייה בקנזס.

"דברים רבים קרו, מגמות מסויימות התמזגו וייצרו את המשבר החמור ביותר מאז השפל הגדול, וייתכן שאף חריף יותר מהשפל של שנות ה-30'".

"לא הייתי מוכן לכהן כיו"ר הבנק המרכזי במהלך שפל גדול שני", אמר ברננקי, כשהוא מתייחס לשפל הגדול של שנות ה-30'- נושא המחקר העיקרי של ברננקי, לשעבר פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פרינסטון.

בעל עסק קטן שנכח במקום אמר לברננקי שמהלכים כמו חילוצה של ענקית הביטוח AIG, הם "קשים לבליעה", כאשר עסקים קטנים נאבקים לשרוד במהלך משבר פיננסי עמוק ומתמשך.

ברננקי אמר כי "אין דבר שמתסכל אותו יותר, מעצבן אותו יותר, מאשר ההכרח להתערב ולעזור לחברות ענק שביצעו הימורים מסוכנים ופרועים, אך הבהיר כי אם לא היה עושה זאת, התוצאות היו הרסניות".

"נאלצתי לסתום את האף, אני נגעל מהמצב בדיוק כמוך, אני מבין לחלוטין את התסכול שלך", הוסיף ברננקי.

נראה כי נגיד ה'פד' שם דגש גדול יותר על יחסי ציבור לקראת סיום תקופת הכהונה הראשונה שלו, ארבע שנים, ב-31 בינואר 2010, כאשר נשיא ארה"ב, ברק אובמה יחליט האם למנות את ברננקי לקדנציה נוספת.

נזכיר כי משרד המסחר של ארה"ב צפוי לפרסם את נתוני הצמיחה הראשוניים של ארה"ב לרבעון השני ב-31 ליולי (יום שישי). נתוני מאקרו נוספים שיתפרסמו השבוע צפויים להצביע על ירידה בהזמנות של חומרי גלם ועל עלייה במכירות של בתים חדשים.

על פי סקר של "בלומברג", התמ"ג של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם התכווץ בקצב של 1.5% ברבעון השני, לאחר נסיגה של 5.5% ברבעון הראשון של 2009.

אילן שטרק, מנהל חדר עסקאות בבית ההשקעות האמריקני אוסקר גרוס, אמר ל"גלובס" כי "ניתן לראות את השיפור הכלכלי במספר אינדיקטורים שפורסמו במהלך הרבעון השני- לדוגמא - מדד מנהלי הרכש שיפר מרמות של 35 במהלך הרבעון הראשון אל מעל 40 במהלך הרבעון השני אולם יש לזכור כי רק רמה מעל 50 מצביעה על התרחבות כלכלית".

"הזמנות של מוצרים ברי קיימא מצביעות על עלייה, כמו גם מדד המכירות הקמעונאיות.
בנוסף לכך יש לשים לב כי נרשם שיפור בהזמנות ממפעלים אשר רשמו עלייה בחודשים אפריל ומאי (עדיין אין נתונים לחודש יוני) לעומת ירידה שנרשמה במהלך הרבעון הראשון", הוסיף שטרק.

נציין כי היום יתחילו 4 ימים של מכירות אג"ח ממשלתי בארה"ב לפי הפירוט הבא: אג"ח צמוד ל-20 שנה ב-6 מיליארד דולר, אג"ח לשנתיים ב-42 מיליארד דולר, אג"ח ל-5 שנים ב-39 מיליארד דולר ואג"ח ל-7 שנים ב-28 מיליארד דולר. סה"כ 115 מיליארד דולר, ההנפקה השבועית הגבוהה ביותר אין פעם. אומנם להנפקות אין משקל רב כיוון שהן צפויות, כמו כן, להנפקות הקודמות של הממשל הייתה הצלחה גדולה כשכמות המשקיעים הן מבית והן מחוץ היו גבוהות מהצפוי. "עם זאת הביקושים הקיימים הם זמנים וסופם להיגמר", אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו, בכלל פיננסים.

הנפקת אג