למעסיקים הוגנים אין ממה לחשוש

בארה"ב - סמל הקפיטליזם הממשל אינו חושש להעניק כלים לאיגודים המקצועיים

קראתי את מאמרו של פרופ' אמנון רובינשטיין ב"גלובס" (20.7.09) בעניין חוקי העבודה החדשים שעברו עם תקציב 2009, ואני חייב להודות שהופתעתי מהקלות שבה הוא עוסק בחקיקת העבודה, וזאת ללא בדיקה מעמיקה ומחקר משווה לגבי הנעשה בתחום זה בארץ ובעולם.

בשנת 2001, ולא ב-2009, תוקן חוק ההסכמים הקיבוציים והוספו לו הסעיפים המקנים לנציג ארגון עובדים את הזכות להיכנס למקום עבודה ולפעול למען קידום זכות ההתארגנות שהוכרה כזכות חוקתית. החוק אף קבע סנקציות נגד המעביד הפוגע בחופש ההתארגנות. ביה"ד לעבודה, בבואו לפרש את החוק, קבע כי הזכות של ארגון עובדים להיכנס למפעל איננה בלתי מוגבלת והיא חייבת להיעשות בתיאום עם נציגי המעביד.

החקיקה החדשה נועדה להאיר באור יקרות את שבילי הפסיקה של ביה"ד לעבודה לבל יהיו חוטאים. חקיקת העבודה החדשה באה בסך-הכול לצקת תוכן של ממש לחוקים קיימים כדי להרתיע מעסיקים סוררים מפני הפיכת יחסי העבודה לג'ונגל שבו כל דאלים גבר. לא מספיק לשלם מס שפתיים באמירה שזכותם של עובדים להתארגן ולנהל מו"מ אם אין אפקטיביות באכיפת חוקי העבודה והחלשים הופכים למרמס בידי מעסיקים ערלי לב.

ידי בתי-הדין לעבודה עמוסות לעייפה מהטיפול במעסיקים מפירי חוק. הנחת העבודה של המחוקק, שגרמה לו להוסיף לדיני העבודה גם את הסנקציה הפלילית, מטרתה הייתה להשתמש בכוח הגלום בה כדי להרתיע את המעסיקים מלהפר את חוקי העבודה, כך שההפרה לא תשתלם כלכלית ולגרום להם להיטיב את דרכם הניהולית ולא לחפש דרכים עקלקלות.

בארה"ב, המסמלת את הקפיטליזם במיטבו, הממשל אינו חושש להעניק כלים תומכי התארגנות לאיגוד המקצועי ומניח הצעת חוק הקובעת כי מעסיק אשר יתנכל או יפטר פעילים העוסקים בהתארגנות במקומות עבודה יושת עליו קנס כבד. ההצעה אף קובעת, שיש חובה לנהל מו"מ עם ארגון עובדים שרוב העובדים הצטרפו אליו, וכן קובעת מנגנון בוררות אם לא עלה בידי הצדדים כעבור פרק זמן סביר להגיע לחתימת הסכם. זה עומד לקרות בארה"ב ולא בישראל. אמות הסיפים של הכלכלה האמריקנית לא נרעדו ולא זעו. נהפוך הוא.

יתר על כן, העובדה שבשוודיה יש חקיקת עבודה מתקדמת ובאיגודים המקצועיים מאורגנים יותר מ-80% מהעובדים, אינה מונעת מכלכלת שוודיה להשיג הישגים כלכליים שלא נופלים מכל מדינה קפיטליסטית אחרת.

למעסיקים ולמשקיעים ההגונים בישראל אין מה לפחד מחקיקת העבודה החדשה. גם הם אינם רוצים שיציגו אותם ככאלה שמעייניהם נתונים לניצול ולקיפוח עובדיהם כדי להגדיל את רווחיהם. הצלחתם אינה בנויה על-חשבון מפגעים חברתיים.

חבל לי שפרופ' רובינשטיין מצא לנכון להטות אוזן לקולות של אינטרסנטים, שחושבים שניתן להפר את חוקי המגן באין מפריע, וכי מה שטוב לכיסם צריך להיות טוב לחברה הישראלית, ולא לקולותיהם של האנשים הפשוטים הרחוקים ממגדל השן ושעל גבם חרשו המפירים את החוקים. החקיקה החדשה באה להגן עליהם ועל כבודם.

הכותב הוא יו"ר האגף לכלכלה ולחברה בהסתדרות