שטרית: מציפים את העיתונים בשקרים נגד המאגר הביומטרי

יו"ר ועדת המדע של הכנסת דוחה את הפרסומים נגד המאגר: "הכל שטויות במיץ עגבניות" ■ "ההגנות שננקטו במאגר הזה הן מן הבטוחות בעולם"

יו"ר ועדת המדע של הכנסת, ח"כ מאיר שטרית, דוחה הבוקר (ד') את הפרסומים נגד החוק הביומטרי שצפוי לעבור בשבוע הבא בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. "כשאני קורא את הפרסומים בעיתונים אני מזדעזע. הכל שקרי. האינפורמציה לא נכונה. חברות האבטחה לא טרחו הגיע לדיונים, הם לא יודעם מה כתוב בחוק, לכן הם מציפים את העיתונים בדברים שקריים", אמר שטרית במסיבת עיתונאים שכינס בכנסת לקראת אישור החוק.

"כל מה שכתוב זה שטויות במיץ עגבניות", הוסיף, ואמר כי גם העצומה שפורסמה הבוקר על ידי קבוצה של מדענים נובעת מאי הבנת החוק. "אני מצטער שמישהו הטעה את המדענים שחתמו הבוקר על עצומה. מישהו הטעה אותם". החוק אמור להיכנס לתוקף ב-2010 ויפעל כפיילוט לתקופה של 6 חודשים. לאחר מכן צפוי שר הפנים למסור לכנסת דוח של הפיילוט, על מנת שתאשר את החלתו על כלל האוכלוסיה.

עם זאת הוסיף שטרית כי הוא אינו נבהל "מכל העליהום". "אני רואה את העליהום בעיתונים, כולל ניסיונות להכפיש אותי. אני, כאיש אופוזיציה, נלחם בשביל הממשלה. יכולתי להיות הפופוליסט הכי גדול היום, אבל אני חושב שיש לי אחריות גדולה מאוד כשר פנים לשעבר, לאבטח את הגבולות של ישראל. הסכנה לביטחונה של ישראל בגין המצב כיום היא קריטית, ומי שלא מבין את זה נמצא בבעיה גדולה".

שטרית הוסיף: "ננקטו כל הצעדים כדי להבטיח שאי אפשר יהיה להגיע למאגר הזה. אם הגבולות הם מ-1 עד 10 אז המאגר מוגן ב-11", אמר שטרית. לדבריו, המצב הקיים היום הרבה יותר מסוכן לביטחון המדינה. "המצב שבו הגבולות בלתי נשלטים וניתן לזייף תעודות זהות הוא סכנה. היום מסתובבים דרכונים ישראלים בידי ארגונים איראנים. ישראל נתונה לסכנה יומיומית".

לדבריו, "אומרים שאין מאגר בשום מדינה - זה שקר. בבריטניה למשל, יש לא רק מאגר של תמונות פנים אלא של כל עשר האצבעות של מי שביקש דרכון. אנחנו לוקחים רק של אצבע אחת. אומרים לכם שאין מאגר של תעודות זהות. זה נכון. ברוב העולם אין תעודות זהות אלא רישיונות נהיגה", המשיך יו"ר הוועדה כשהוא מתייחס לפרסומים בעיתונים. "כל מדינות העולם בדרך לשם כי זה הכלי להתמודד בפשע ובטרור. מיליון ישראלים נתנו טביעות אצבע ותמונות בכניסה לארה"ב. לתת לאמריקאים זה בסדר ולתת לישראל זה לא?".

לדברי שטרית, בניגוד לפרסומים, עלות המאגר נאמדת בכמה עשרות אלפי שקלים. "זה שקר שכתוב שצריך אלפי פקידים. זה שקר בפרסום. צריך כמה עשרות פקידים לאורך עשר שנים".

עוד אמר שטרית, כי משרד הפנים, השב"כ, המשטרה, הממשלה, הלוט"ר, כולם ישבו בדיונים. "להבדל מכל המבקרים וכולם בעמדה אחת שזה מה שנחוץ היום לישראל, וכולם טועים? מעט מאוד חברי כנסת היו בדיונים. כל הארגונים שהיו פה דיברו על כל סעיף. שינינו הרבה דברים בחוק תודות לדיונים שהתקיימו פה". הוא הוסיף כי "ההגנות שננקטו במאגר הזה הן מן הבטוחות בעולם. אם אי אפשר להגן על המאגר לא צריך להקים אותו. אני מכיר מאגרים רגישים פי אלף שמגינים עליהם. המאגר מאובטח בצורה מירבית. אם לא יהרגו את כל השומרים בכניסה אין דרך לפרוץ אותו", אמר יו"ר הוועדה.

שטרית הסביר כי כל העובדים הקשורים למאגר יעברו פוליגרף, ובנוסף, כל הנתונים מוצפנים. "החלק השני של המאגר מכיל רק מספרים. שני חלקי המאגר מופרדים. מי שעובד בחלק אחד - אין לו גישה למאגר השני. המאגר גם מבודד. אן כניסה מבחוץ לאף אחד. למאגר יש לוג קבוע, יהיה כתוב מי ניגש אליו, באיזו שעה, מה ראה ומה עשה שם. כל פעולה תהיה רשומה. בנוסף אין לאף אחד חוץ מעובדי הרשות גישה למאגר. כשהמשטרה תרצה לעושת בו שימוש היא תצטרך לפנות לשופט, ולבקש לבדוק תביעת אצבע. אחרי שתמצא יצטרכו לפנות לחלק השני של המאגר ולבדוק מה תעודת הזיהוי של האיש. ראש המז"פ אמר שעד היום אפשר לספור על פחות משתי ידיים את מספר הפעמים שנעשה בו שימוש. הוא אמר שבשביל להפליל מישהו עם טביעת אצבע צריך להפעיל את כל המדינה".