דירוג קופות הגמל: ילין לפידות בראש

שינוי מהותי בהצגת הנתונים החודש: פירסום התשואות ב-12 החודשים האחרונים, בהתאם להנחיות החדשות של משרד האוצר

מאז פברואר 2005 אנו מפרסמים ב"גלובס" טבלאות דירוג של הגופים המנהלים של קופות גמל. החודש אנו עורכים שינוי מהותי בדרך הצגת הנתונים: לא נפרסם עוד נתוני תשואה חודשית או תשואה מתחילת השנה, אלא נעבוד על פי ההנחיות החדשות של האוצר הקובעות כי התשואה שתפורסם תהיה זאת שהשיג הגוף המנהל ב-12 החודשים האחרונים. אמנם הנחיות אלה יכנסו לתוקף בינואר הקרוב, אך אנו בחרנו לאמץ אותן כעת.

יש בהנחיות היגיון רב, ובניגוד למה שכמה פעילים בשוק הבינו בטעות לא מדובר בהסתרת נתונים, או פרסום תשואה רק אחת לשנה. לצד תשואת הקופה ב-12 החודשים האחרונים, יפורסמו גם נתוני התשואה הרב שנתית לשלוש וחמש שנים. גם מערכת הגמל נט תותאם להנחיות.

תוצאות מעניינות ביותר

הסיבה למהלך ברורה. תשואות הן מקדם מכירות וקופות גמל מרבות לנפנף בהישגיהן ולגייס באמצעותם עמיתים רבים. אבל נתוני חודש אחד הם משתנה מקרי, קשה להסיק מהם על איכות ניהול הכספים. תקופה של שנה מאפשרת לבחון את ביצועי הגופים המנהלים בטווח מייצג יותר.

כך, כשבודקים מה עשו הקופות שנה אחורה, בייחוד בשנה כמו האחרונה שכללה מפולת היסטרית לצד ראלי מתמשך, התוצאות מעניינות ביותר. המנצחת של 2008, אינפיניטי, נמצאת למשל רק במקום ה-11, ואילו אנליסט המובילה את תשואות 2009 נמצאת במקום השמיני.

במקום הראשון נמצא ילין לפידות. בוטיק ההשקעות הצנוע מיסודם של דב ילין ויאיר לפידות הניב לעמיתי הגמל שלו בשנה האחרונה תשואה מצטברת של 3.87%. אחריו IBI, בית השקעות ותיק המנהל פעילות גמל קטנה, עם תשואה של 3.63%, ובמקום השלישי איפקס עם 2.81%.

במקום הרביעי אלומות עם 2.08%, וכאן המקום להוסיף כוכבית כיוון שאלומות מנהלת רק 81 מיליון שקל, ולכן קשה להסיק מנתון זה על ביצועיה האמיתיים. במקום החמישי מגדל, בעיקר בזכות קרן ההשתלמות המצטיינת שלה, עם תשואה של 2.04%. כל אלו אגב, גופי השקעה קטנים יחסית המנהלים בקופות הגמל פחות משלושה מיליארד שקל.

בחמישייה השנייה כבר מגיעים הגופים הגדולים. הטוב שבהם הוא דש בניהולו של קובי לוינסון עם תשואה מצטברת של 1.58% ואחריו איילון (1.28%) ואנליסט (1.19%).

כלל ביטוח במקום התשיעי עם 0.63%. מתחת לממוצע נמצאים שני בתי ההשקעות הגדולים ביותר. פסגות במקום ה-14 עם תשואה של 0.95%-, ואחריה אקסלנס עם 1.1%-. מגדל שוקי הון במקום ה-18 עם תשואה של 1.91%- והראל נמצאת במקום ה-20 עם 2.39%-.בתחתית, הדס ארזים (3.37%-), מילניום (-3.88%). וויזר (4.34%-). סוגרות את הדירוג, הפניקס עם תשואה של 7.34%- ואפסילון (10.11%-).