ספר הבז' מכביד על הדולר: האירו והליש"ט מתחזקים

האירו עולה ב-0.23% ל-1.4066 דולר ■ הליש"ט מוסיפה 0.43% ל-1.6431 דולר ■ בספר הבז' שפורסם אתמול, כמעט כל 12 המחוזות של ה'פד' דיווחו על האטה בנסיגה הכלכלית, אך לא סיפקו נתונים המצביעים על התאוששות של ממש

[לאתר המט"ח] המטבעות המובילים בעולם נסחרים בעליות ביחס לדולר, לאחר פרסום ספר הבז', אמש, שהצביע על המשך המיתון בארה"ב. כמעט כל 12 המחוזות של ה'פד' דיווחו על האטה בנסיגה הכלכלית, אך עם זאת לא סיפקו נתונים המצביעים על התאוששות של ממש.

המשקיעים באירופה ממתינים לפרסום מדד הביטחון הכלכלי בגוש האירו שצפוי לעלות ביולי ל-75.0. היה וכך אכן יהיה, תהיה זאת העלייה הרביעית ברצף של המדד מאז הגיעה לשפל של כל הזמנים במארס. המדד מורכב מחמישה תתי מדדים: האמון התעשייתי (40%), אמון השירותים (20%), אמון הבנייה (5%) ואמון המכירות הקמעונאיות (5%).

במחלקת המחקר של FXCM ישראל צופים כי הנתון ימשיך להתחזק בתקופה הקרובה לנוכח השפעותיהן של תוכניות התמריצים הממשלתיות. עם זאת, כלכלנים צופים להיפוך מגמה בטווח הבינוני לכשתפוגנה השפעותיהן של תוכניות התמריצים והדרישה המדשדשת תשוב לדכא את הפעילות העסקית ואת סנטימנט העסקים

קרן המטבע הבינלאומית צופה בתחזיתה המעודכנת לסחר העולמי להתאוששות של 1% בלבד, זאת לאחר צניחה של 12.2% ב-2009. שיעור האבטלה בגרמניה צפוי לעלות ל-8.4% ביולי, שיעור הגבוה ביותר מאז נובמבר 2007.

הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו צפויה להשיל 43 אלף משרות נוספות. גל הפיטורים הנמשך צפוי לחבל ביכולתה של גרמניה להתאושש באופן משמעותי מההאטה הנוכחית. האבטלה מכבידה על ההכנסה הפנויה של הצרכנים ומערערת את ביטחונם הכלכלי של המועסקים והמובטלים כאחד. הירידה בהכנסה הפנויה ואובדן הביטחון הכלכלי מכבידים מאוד על הצריכה הפרטית וסותמים את הגולל על הסיכוי לגידול משמעותי בצריכה המקומית.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה כי גרמניה וגוש האירו בכלל יחוו התכווצות נוספת של התמ"ג גם ב-2010, זאת לעומת שאר הכלכלות המובילות אשר צפויות לחזור למסלול של צניחה ב-2010. מצבו המידרדר של שוק העבודה הגרמני צפוי לפגוע באהבת הסיכון שכן חבילות התמריצים הממשלתיות מוצו כבר, כמו גם צעדי החברות לקיצוץ בעלויות והפחתת התפוקה. ב-FXCM ישראל מציינים כי התפתחויות אלה צפויות להכביד על האירו ולהוביל להיחלשותו, בעיקר למול הדולר האמריקני שכן שער הריבית באירופה צפוי להישאר נמוך גם בזמן שמדינות אחרות וארה"ב בראשן תחלנה להעלות את שערי הריבית על מטבעותיהן.

בינתיים, כאמור, המטבעות המובילים דווקא עולים: האירו עולה ב-0.23% ל-1.4066 דולר ■ הליש"ט מוסיפה 0.43% ל-1.6431 דולר ■ הדולר נסחר ביציבות ביחס למטבע היפני על 95.06 ין לדולר.

בזירה האסייתית, הדולר נסחר ביציבות ביחס לין היפני על 95.03 ין לדולר. התפוקה התעשייתית ביפן צמחה ביוני בקצב הנמוך ביותר מזה שלושה חודשים ורשמה עלייה של 2.4% מהחודש הקודם. בשקלול שנתי התמתן קצב הצניחה בייצור התעשייתי ל-23.4%, קצב ההתכווצות האיטי ביותר מאז דצמבר 2008. בחישוב רבעוני גדלה הצמיחה ב-8.3% בשלושת החודשים עד יוני, שיעור הצמיחה הגדול מאז 1953. את העלייה ניתן לייחס למילוי מחודש של המלאים לאחר תקופה ארוכה של ירידה בהזמנות שבאה בעקבות שיאו של המשבר הכלכלי העולמי ב-2008. חידוש המלאים צפוי להמשיך במלוא עוזו גם בתקופה הקרובה.

הפרוטוקולים מישיבתו האחרונה של הבנק של יפן מראים כי קובעי המדיניות צופים להמשך ההתאוששות בייצור ובייצוא "בעיקר בשל התאמות המלאים". עם זאת, התאוששות אמיתית צפויה לבוא רק לכתתאושש גם הדרישה למוצרים השוק המקומי והעולמי. עם זאת, הדרישה למוצרי צריכה צפויה להמשיך ולדשדש לעת עתה לנוכח מצבו הקשה של שוק העבודה ביפן ובשאר המדינות המפותחות.