להלן תחזית כלכלית מעודכנת

בחודשים הבאים יהיו לא מעט אנשים שיכריזו בקול גדול שהמשבר הכלכלי חלף הלך לו

זו התחזית היחידה, פחות או יותר, שניתן לבסס היום על סמך מה שידוע על מצבו של המשק הגלובאלי. מה שלא ידוע, לעומת זאת, הוא מה תהיה המשמעות של תפנית במדיניות המוניטרית, לקראת העלאות ריבית במשקים המפותחים, מתי תתאושש הצריכה בארה"ב נוכח האבטלה המתפשטת, מתי יתאוששו השוק העולמי והסחר בין אומות.

הבעיה של הציבור היא, שבנוסף לכך שאין, לעת עתה, תשובה ברורה לשאלות אלה, גם בשורת היציאה מהמיתון מגיעה במיוחד מאנשי שוק ההון. כלומר, אותם אנשים שאיך לומר זאת בעדינות, לא הצטיינו בעבר הקרוב בראיית הנולד. לכן, כדאי לשמור על מידה בריאה של ספקנות ביחס לחגיגות סוף המיתון, ולזכור כי התפתחות כלכלית אינה ליניארית ופשוטה, אלא נתונה לתנודות בתוך מגמה כללית.

ובמה שנוגע למשק הישראלי מידת הזהירות צריכה להיות מודגשת אף יותר. הסיבות: ראשית, המשק המקומי תלוי לחלוטין בכל מה שקורה בתחום הייצוא, ובסחר העולמי המשבר טרם חלף. מה שניתן לציין הוא, שהידרדרות שהביאה לירידה של 30% ויותר בהיקפי הסחר, נבלמה בחודשים האחרונים. גם הקטר שמשך את הכלכלה הגלובאלית עד 2008, הצריכה הפרטית בארה"ב, עדיין לא עושה סימנים של חזרה לקצבים של העבר. חששות מאבטלה ומפגיעה לא פשוטה בפנסיה של אזרחים רבים, לא משאירים מקום לאופטימיות בתחום זה.

בסופו של דבר, ההתאוששות כלכלית אינה עניין של מצב-רוחם של פעילים בשוק ההון, אלא של גדלים ונתונים "אפורים" ו"משעממים" כמו השקעות בציוד, בניית בתים, תוכניות רכישה של משקי בית.

חזאי כלכלי צריך להסתכל על כל אלה ולדעת להחליט מה יקרה איתם כאשר הממשלות בעולם יפסיקו להזרים ביקושים, כי לא ניתן להגדיל עוד את הגירעונות התקציביים, והבנקים המרכזיים יחליטו שהגיע הזמן לבצע יציאה מההתרחבות המוניטרית.

רק לאחר שההשפעה של מהלכים אלה על המשק תהיה ידועה, ניתן יהיה להנפיק תחזיות מציאותיות לגבי המשך הדרך. כל מה שנעשה על סמך "תחושות" או מצבי-רוח הוא טוב, אולי, לכותרות מפוצצות בעיתונות, אך ספק אם יש בכך תועלת אמיתית למי שאמור לקבל החלטות עסקיות. *