האם בנק ישראל שינה את עמדתו?

נדמה שהוא תומך לפתע במיזוג בין חברות ביטוח ובנקים שועדת בכר ניסתה לחסום

האם עוד לבנה מתפרקת מהקיר המתמוטט של ועדת בכר? האם בנק ישראל שינה את עמדתו וכעת תומך במיזוגים בין חברות ביטוח לבנקים? נראה שכן.

תזכורת קצרה: עד לפני שש שנים אחזקות צולבות לא נחשבו לבעיה קרדינלית ורכישת בנק על ידי חברת ביטוח או ההיפך לא היתה אסורה. בשנת 2004, במכרז להפרטת בנק דיסקונט, שינה המפקח על הבנקים דאז, יואב להמן, את המדיניות ואסר על חברות ביטוח להשתתף במכרז. ממול, במשרד האוצר, ראה המפקח על הביטוח דאז, אייל בן שלוש, באחזקות צולבות, שורש כל רע ופעל כדי לצמצם אותן. גישות אלו התבטאו במסקנות ועדת בכר שקבעה רף של 10% מהמניות שמעליו לא יותרו אחזקות צולבות.

למרות המילים הגבוהות על צמצום הריכוזיות במערכת הבנקאית ועדת בכר לא פעלה בכיוון. הוועדה העדיפה במסקנותיה את הייעוץ האובייקטיבי לצרכן שיושג רק כאשר תהיה הפרדה מוחלטת בין יצרן למפיץ, כך שהמפיץ לא יוכל לשווק את מוצריו אלא ישמש כסופרמרקט בו ישווקו כל המוצרים. הוועדה אמנם החלישה את המערכת הבנקאית כמכלול אך פגעה בכל הבנקים כמקשה אחת. יחסי הכוחות בתוך המערכת הבנקאית לא השתנו והדואופול המשיך להיות רב עוצמה ואף להתחזק.

ארבע שנים אחר כך ההחמצה ברורה. הייעוץ הפנסיוני לא מתרומם אבל במערכת הבנקאית לא נערך השינוי המתבקש וכוחם של לאומי והפועלים נותר עצום וחסר פרופורציה למשק. "רק שני הבנקים הגדולים מסוגלים להוביל ולממן עסקאות גדולות. כל שאר הבנקים יכולים להוות, במקרה הטוב, נספחים של עסקאות כאלה. מציאות כזו פוגעת ביכולות המימון של הסקטור העסקי ובפעילות הכלכלית של המשק כולו", אומר מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, ושם את האצבע על הבעיה.

הפתרון, שעליו מדברים אנשים כמו יו"ר מגדל, אהרון פוגל, כבר שש שנים, הוא לאפשר לבנקים לרכוש חברות ביטוח וההיפך. אמנם אובייקטיביות הייעוץ הפנסיוני תיפגע אבל התחרות תגדל. כי כאשר מול לאומי והפועלים יעמדו גופים חזקים כמו מזרחי/מגדל או דיסקונט/הראל, תוכל להיווצר תחרות אמיתית בין קבוצות שוות משקל פחות או יותר.

בבנק ישראל מבינים את זה היטב. ההתחמקות שלהם מלתת תשובה ברורה לגבי עמדתם, בייחוד שהמדיניות הרשמית הנוכחית היא פרו ועדת בכר, אומרת דרשני. הבנק המרכזי יודע להתנהל פוליטית ואין לו עניין כרגע בחזית עם האוצר. אך מניסיון העבר כשבנק ישראל מתחמק מלהציג עמדה ברורה ומסתפק באמירה כמו "עדיין לא גיבשנו עמדה. כשנושא זה יעלה, נלמד אותו ונתייחס אליו", הכוונה היא שהמדיניות הרשמית לא בהכרח תקפה. *