צלצול השכמה לגוגל

השת"פ בין מיקרוסופט ליאהו הוא תזכורת לשבירות של הגמוניות ומונופולים ברשת

עם שליטה של כ-65% משוק החיפוש האמריקני, נדמה כאילו לענקית החיפוש גוגל אין יותר מדי מה לדאוג מעסקת שיתוף הפעולה עליה הכריזו יאהו ומיקרוסופט בשבוע שעבר. האמנם? כלל לא בטוח. ההיסטוריה הלא ארוכה של האינטרנט כבר לימדה אותנו יותר מפעם אחת שדומיננטיות לא עוברת במחי יד, אבל היא גם לא מובטחת לנצח. גם אם מדובר במתחרה אימתנית כגון גוגל.

אם מוסיפים את חלקה היחסי של יאהו (19.6%) לזה של מיקרוסופט (8.4%) בשוק החיפוש, עדיין מקבלים נתח שוק קטן בהרבה בהשוואה לזה של גוגל. אולם, חישוב שכזה אינו בהכרח נכון או מדויק אם מנסים לפענח מהו האיום האמיתי שמציבות השתיים על גוגל. זו לא מתימטיקה פשוטה. על-מנת לנתח את הכוחות החדשים בצורה נכונה יש להתייחס לשתי נקודות מרכזיות: ההשפעה על היקף תקציבי הפרסום צמוד חיפוש, ויכולת האינטגרציה של שתי השחקניות.

העיצוב של "בינג" של מיקרוסופט שם דגש מיוחד על חיפושים בקטגוריות ספציפיות כגון תיירות וקמעונאות, ועשוי לעודד מפרסמים רלבנטיים להקצות לו תקציבי פרסום גבוהים יותר. אם מוסיפים לכך את העובדה שרק לפני כשנה ניסתה גוגל לרקום עסקת שיתוף פעולה עם יאהו בתחום הפרסום, בניסיון למנוע חבירה של השתיים, הרי ברור שגוגל רואה בכך איום.

בעוד שלוש השחקניות הגדולות משחיזות סכינים, המרוויחים העיקריים מעסקה כזו עתידים להיות הגולשים מצד אחד, והסטארט-אפים מן הצד השני.

תחרות גדולה יותר בין השחקניות הללו מבטיחה כי יגיעו חדשנות ופיתוחים נועזים על גבי תהליך החיפוש הבסיסי, ואולי היא אף תעודד רכישות ומיזוגים בתחום הזה.

ואם עד כה נדמה היה כי הדור הבא של מנועי החיפוש יבוא מצידן של חברות חדשות שמתנסות בתחום החיפוש הסמנטי והקונטקסטואלי, הרי שהעסקה הנוכחית מגדילה את האפשרות שגם בעוד כמה שנים, השחקניות הדומיננטיות יהיו גוגל, מיקרוסופט ויאהו. קשה יהיה לגוף נוסף להציב תחרות לאימפריות הללו.