בנק ישראל יתנגד לחלוקת דיבידנדים בבנקים עד יוני 2010

בבנק ישראל מוטרדים במיוחד מדרישות ההון הנובעות מנדבך 2 של באזל 2 ואף חוששים מהשלכות המשבר על ההפרשות לחובות מסופקים ועל רווחיות הבנקים

לא צפויה חלוקת דיבידנדים בבנקים לפני יוני 2010. הפיקוח על הבנקים העביר בשבוע שעבר מסר למנכ"לי הבנקים, לפיו בנק ישראל יתנגד לחלוקת דיבידנדים עד לסיום בחינת השפעת כללי באזל 2 על הלימות ההון. להערכת בנק ישראל רק במארס 2010, כאשר יתפרסמו הדו"חות הכספיים לשנת 2009, תהיה תמונה ברורה לגבי השפעות באזל 2 על הלימות ההון. לכן הבנקים יצטרכו להמתין עד לדוחות הרבעון הראשון של 2010, שיתפרסמו בסוף מאי 2010 כדי לשקול חלוקת דיבידנד.

בבנק ישראל מוטרדים במיוחד מדרישות ההון הנובעות מנדבך 2 של באזל 2 ואף חוששים מהשלכות המשבר על ההפרשות לחובות מסופקים ועל רווחיות הבנקים. "מי שרוצה לחלק שיבוא אלי ויסביר לי למה", אמר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בוועידת "גלובס" לעסקים בדצמבר 2008. בבנקים אין מחלקים דיבידנד עוד מאז מחצית 2008, אז העביר חזקיהו לבנקים מסר לא רשמי לפיו אל להם לחלק דיבידנד וכי חלוקה תחייב הסכמה שלו.

תהליך לא פשוט

כללי באזל 2 ייכנסו לתוקף בדצמבר 2009. נדבך 2, הכולל את דרישת ה-ICAAP (Internal Capital Adequacy Assessment Process), נועד לאכוף את הקשר בין הון וסיכון, כדי שאסטרטגיית ניהול הסיכון של הבנק תשתלב עם תכנון ההון בו. בכל בנק תתקיים בדיקת נאותות ההון הכוללת הערכת הצורך של הבנק בהון ביחס לפרופיל הסיכונים שלו וקביעת אסטרטגיה לשמירה על רמת ההון.

הדרישה הרגולטורית היא לוודא כי לבנקים ישנו הון מספק לתמיכה בכל הסיכונים המהותיים להם הם חשופים בניהול עסקיהם. מאחר ותהליך זה אינו פשוט, מעוניין חזקיהו כי הבנקים יחזקו את ההון. הבנקים העבירו את תוצאות ה-ICAAP לבנק ישראל בסוף יוני ובמהלך ספטמבר אמור חזקיהו לסכם עם כל בנק את יעד הלימות ההון הנדרש מהם.

ההשפעה של הארכת איסור חלוקת הדיבידנדים עד מחצית 2010 תהיה בעיקר על בנק לאומי ומזרחי טפחות, הנהנים מהלימות הון גבוהה. כך שאם ירצו מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, או מנכ"ל לאומי, גליה מאור, לחלק דיבידנדים יצטרכו לעבור קודם דרך חזקיהו.

בשאר הבנקים לא עולה השאלה כלל. בנק הפועלים לא יכול לחלק דיבידנד ממילא עד שנת 2012 כיון שבנוהל בנקאי תקין 331 נקבע כי בנק לא יחלק דיבידנד כאשר "אחת משלוש השנים הקלנדריות האחרונות הסתיימה בהפסד" והפועלים סיים את 2008 בהפסד. הבינלאומי לא מחלק עקב מבנה ההון שלא מתמרץ את הבעלים לחלק דיבידנד ואילו דיסקונט עסוק בחיזוק ההון שלו ומגייס הון כדי להגיע לשיעור ההלימות הנדרש. דיסקונט אף דיווח כי אין בכוונתו לחלק דיבידנד בשנים 2009 ו-2010. *