הון סיכון: איך לנווט את הפורטפוליו במים סוערים

מחקר חדש מלמד על דרכי ההתמודדות בקרנות ההון סיכון עם המצב הקשה בשווקים ■ השינויים הבולטים: התמקדות בפורטפוליו, הורדת ההוצאות והסכמה להשקעות מיעוט ■ אבי זאבי, שותף בכרמל ונצ'רס: "זה הזמן למיזוגים"

קרנות ההון סיכון והפרייבט אקוויטי מרגישות את המשבר הכלכלי. אבל השפעתו עליהן תלויה במידה רבה גם בהתמודדות של מנהליהן איתו.

קרנות אלו הן כלי השקעה לטווח ארוך. המשקיעים מתחייבים להשקיע על-פני מספר שנים ויודעים מראש שרווחים, אם יהיו כאלה, יגיעו רק 7-10 שנים לאחר ההשקעה. לכן, עבור קרנות ההון סיכון, ניהול נכון של הנכסים, פורטפוליו החברות שלהן, הוא בעל חשיבות מכרעת.

חברת המחקר Thomson Reuters, בשיתוף עם Grant Thornton, חברת הייעוץ וראיית החשבון ו-ACG (Association for Corporate Growth), העוסקת בעיקר בתחום המיזוגים והרכישות, פרסמו בשבוע שעבר מחקר, שעוסק בניהול פורטפוליו בזמני משבר, בהתאם לרוח הזמן.

המחקר מתייחס לדרכי התמודדות שונות ולכמות הזמן שעל מנהלי ההון סיכון להקדיש לחברות שלהם.

רבע מהמשיבים במחקר, שהם מנהלי קרנות, טוענים שהם חסינים בפני Default (מצב בו המשקיעים בקרן לא מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם) ורובם אופטימיים לגבי יכולותם ליצור ערך אמיתי לפורטפוליו דווקא עתה.

הפגיעה של המשבר בפרייבט אקוויטי ובהון סיכון באה לידי ביטוי במחסור בנזילות ובקשיים בגיוסי קרנות חדשות. לכך יש משמעות אוטומטית על ביצוע עסקאות חדשות.

הנתון הבולט במחקר הוא ש-42% מהמשיבים אמרו שהאסטרטגיה הטובה עתה היא התמקדות בחברות הפורטפוליו. והם לא רק אומרים זאת. 70% מהם ציינו שהם מקדישים יותר זמן לטיפול בחברות הפורטפוליו לעומת השנה שעברה.

"מיקוד הוא המפתח"

אבי זאבי, שותף בקרן כרמל המנהלת 607 מיליון דולר, אומר שהמשבר חייב את כל הקרנות לבחון את הפורטפוליו.

לדבריו, "המצב דרש בחינה של אילו חברות מהפורטפוליו הן בעלות סיכוי לעבור את המשבר, הן מבחינת יכולתן למכור מוצרים ופתרונות שלהן בשוק משברי והן ביכולתן לגייס כסף ממשקיעים קיימים ועתידיים.

"הסביבה מאתגרת ואסור להמשיך לעשות את הדברים כרגיל. פרוץ המשבר היה קריאת השכמה לכולם. משברים יוצרים הזדמנות לעשות סקירה של החברות בפורטפוליו".

עורך המחקר, גרנט ת'ורנטון, כתב: "המשבר הביא לכך שרוב הקרנות עצרו בשלב ראשון מלבצע עסקאות חדשות. מנהלי הקרנות חייבים לדאוג לעתיד הפורטפוליו שלהם, שהוא בעצם עתידם".

במסגרת ההתמקדות בסיוע לחברות הפורטפוליו, 77% מהמשיבים במחקר טענו שהם משקיעים יותר זמן במטרה לסייע לחברות לעבוד יותר טוב ברמה האופרטיבית ו-64% אמרו שהם מעורבים יותר בחברות גם ברמה הטכנולוגית.

למרות שהנתונים של שלושת הרבעונים האחרונים מלמדים על האטה בקצב ההשקעות, לזאבי חשוב לציין כי "אנחנו ממשיכים להשקיע. נכון שמעלים את הרף ובוחרים בחברות שיכולות להציע משהו הכרחי לשוק ושיכולות לחיות לפחות שנתיים מההון שמושקע. ההתאוששות אינה קרובה".

*ומה משמעות בחינת החברות?

"שצריך לאתר את החברות שיש להן סיכוי לעבור את המשבר. מיקוד הוא מילת המפתח. שמים דגש על שיווק מוצרים ושירותים מתאימים, ואנחנו מעודדים את החברות לחתור לשותפויות אסטרטגיות עם מי שיכולים לעזור להן להגיע לשוק מהר יותר.

"בנוסף, כל החברות התאימו את ההוצאות למצב. החל מהתאמת המשכורות וצמצום הוצאות מיותרות, וכלה בשימוש בכל כלי המימון, כמו כספי מדען או קרנות דו-לאומיות".

לדברי זאבי, המשבר אפשר לחברות גם לבצע שדרוג לצוות העובדים במחירים שפויים. זאבי גם מאמין שבקרוב נראה מה שהוא מכנה, "גידול לא אורגני". "זו הזדמנות למיזוגים בין החברות הבשלות יותר. יש חברות שלא מצליחות לגייס והמשקיעים ישמחו למזגן.

"במהלך 2009 נראה יותר ממקרה אחד של חברה שתמזג או תתמזג. בארה"ב אנחנו רואים זאת יותר וזה יגיע לכאן כבר השנה".

*למה רק בשעת משבר מתנהלים ביעילות? למה זה לא קריטריון קבוע?

"אצלי זה קבוע, אבל משבר עושה קריאת השכמה לכולם, גם למשקיעים המתוחכמים, כי אז אפשר לראות טוב יותר אילו חברות לא יצלחו את המשבר.

"כשאפשר היה לגייס כספים, אנשים הרשו לעצמם קצת להתפזר ופחות להתמקד, אבל כיום, כשההון שמגויס צריך להספיק לחברה לשנתיים, המצב שונה". *

גרף