הסכם מהפכני בענף הניקיון: שכר המינימום יעלה ב-20%

ע"פ ההסכם בין ההסתדרות ואיגוד חברות הניקיון והתחזוקה, לראשונה נקבע תחשיב מיוחד לעלות שעת עבודה ■ כל המעסיקים במשק ישלמו יותר לעובדי ניקיון ■ עובדים שקופים עם תנאים משופרים / פרשנות - שי ניב

לראשונה מאז 1976 נחתם היום (ג') הסכם קיבוצי בענף הניקיון והתחזוקה, הנחשב לחלש ביותר ולפרוץ ביותר במשק. ההסכם, שנחתם בין הסתדרות העובדים הכללית החדשה, ואיגוד חברות הניקיון והתחזוקה, השייך לאיגוד לשכות המסחר, בראשות דרור אטרי, ייכנס לתוקף ברגע ששר התמ"ת יחתום על צו הרחבה, שיעניק לו מעמד חוקי.

בהסכם, נקבע באופן חסר תקדים כי שכר המינימום בענף יהיה גבוה ב-20% משכר המינימום הקבוע במשק, והוא יהיה תקף לכל מעסיק במשק הרוכש שירותי ניקיון.

בהסכם שנחתם היום, גובשה לראשונה טבלה שקובעת מהו מחיר המינימום לשעת עבודה בענף, והוא יעמוד על 34.52 שקל לשעה. כל חברה שתוציא מכרז לשירותי ניקיון תתבקש לעמוד בתחשיב הזה, וכך התחרות בין הקבלנים לא תהיה על חשבון העובדים. למעשה, עלות ההסכם תושת על מזמיני השירות - כלומר, על כל אחד מהמעסיקים במשק שעובדים בשטחו פועלי ניקיון.

תוספת ימי מחלה וחופשה

על פי ההסכם, שכר היסוד של העובדים יעלה ב-20% בפריסה לשנתיים: 5% מרגע החתימה על צו ההרחבה להסכם, ועוד 3 פעימות של 5% בכל חצי שנה. עובדים שייקלטו בענף שנתיים לאחר החתימה על צו ההרחבה יזכו מיידית לתוספת של 20%. כמו כן, העובדים יזכו לפנסיה מקיפה במקום פנסיית יסוד, שתשולם להם בתום שישה חודשי העסקה, אך ההפרשות ייעשו בהדרגה, כך שרק בעוד שש שנים יעמוד שיעור הפנסיה על 17.5%.

מיום קליטתם בעבודה ועד שיצברו שישה חודשים יזכו העובדים לביטוח "ריסק" (סיכון), למקרה של נכות או מוות, בגובה 150 אלף שקל. ההסכם מבטיח לעובדים כי סכום הפיצויים יישמר להם גם אם הם מתפטרים ולא רק אם פוטרו, ותוספת ימי מחלה, ימי חופשה והבראה בהתאם לוותק, שי לחג בפסח ובראש השנה, תשלום נוסף על עבודה בחגים והסעות מיוחדות בזמנים שאין תחבורה ציבורית. ההסכם אוסר לראשונה הטלת קנסות באופן שרירותי על העובדים - צעד שהפך כמעט לנורמה בכמה מהחברות בענף.

באופן תמוה, ההסכם קובע כי זכות השימוע לפני פיטורים תינתן רק לעובדים עם ותק של שנתיים בחברה, בניגוד לרוח פסיקות בתי הדין לעבודה בשנים האחרונות. עם זאת, ההסכם קובע לראשונה כי כדי לפטר עובד עם ותק של שנתיים, יש לקבל את הסכמת ההסתדרות. בהעדר הסכמה, תיושב המחלוקת בוועדה פריטטית. אם לא יגיעו להסכמה, המילה האחרונה תהיה שמורה להנהלת החברה.

לחצים של הרגע האחרון

ההסכם אמור היה להיחתם בטקס חגיגי כבר לפני שלושה שבועות, אולם נדחה באופן רשמי "מסיבות טכניות". מאחורי הקלעים, הופעלו לחצים כבדים על יו"ר איגוד חברות הניקיון, דרור אטרי, מצד חברות השייכות לאיגוד. "היו כאלה שהתרגלו במשך שנים לשיטה מסוימת של העסקה, ואני באתי ושיניתי סדרי עולם", אמר אטרי ל"גלובס" לפני ימים אחדים. "הענף שלנו סובל זמן רב מתדמית קשה, ככזה שעושק עובדים. לכן ההסכם הזה הוא הסכם היסטורי שיתקן עוולות של שנים", הוסיף.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום כי כבר בתחילת כהונתו התחייב לשיפור מצבם של החלשים במשק, עיני החמיא גם לאטרי: "יש לומר מילה טובה וחמה על הארגון בראשות דרור אטרי. אין ספק שההסכם מוכיח כי האיגוד הכיר בחשיבות הקניית זכויות לעובדים בענף הניקיון".

יצוין כי ההסכם הזה מגיע אחרי מספר הסכמים ענפיים נוספים עליהם חתמה ההסתדרות - בענף השמירה, בענף הסיעוד ובענף רשתות השיווק, אולם ההסכם הנוכחי נחשב למשמעותי ביותר.

עיקרי ההטבות בהסכם

שכר הגבוה ב-20% משכר המינימום הקיים

עלות שעת עבודה בענף תחייב את כלל המעסיקים במשק

הפרשה לפנסיה בשיעור של 17.5% שתגיע להבשלה מלאה כעבור 6 שנים

ביטוח ריסק בגובה 150 אלף שקל בחודשים שבהם העובד אינו זכאי לפנסיה

24 ימי מחלה במקום 18

ההסתדרות תהיה רשאית להתערב במקרה של פיטורי עובד עם ותק של שנתיים ומעלה

מספר העובדים בענף - 350 אלף

מספר חברות בענף - 850