דיסקונט מעוניין להתרחב בניו-יורק באמצעות רכישת בנק מקומי

הסכום שיוקצה לרכישה - 100 מיליון דולר ■ הכוונה למצוא בנק עם פיקדונות בהיקף של עד מיליארד דולר

במסגרת תוכנית העבודה המסתמנת לשנת 2010 מעוניינת קבוצת דיסקונט להתרחב בארצות הברית על ידי רכישה. התוכנית היא שדיסקונט ניו יורק, בניהולו של ראובן שפיגל, ירכוש בנק מקומי קטן. הסכום שיוקצה לרכישה יהיה עד 100 מיליון דולר. הכוונה למצוא בנק שמנוהל היטב ולא יצריך תשומת לב ניהולית רבה, עם פיקדונות בהיקף של עד מיליארד דולר ובמכפיל הון של 1-1.5. בדיסקונט טרם החלו לאתר בנק ספציפי. מנכ"ל דיסקונט הוא גיורא עופר.

באקלים הרגולטורי פוסט המשבר הפיננסי, מנסות רשויות הפיקוח האמריקניות לצמצם את כמות הבנקים. חלק מהבנקים נסגרים עקב בעיות פיננסיות, על אחרים מופעל לחץ כדי להתמזג עם בנקים גדולים יותר או להימכר להם. לכן הפיקוח האמריקני מקשיח את דרישות ההון, הפיקוח והבקרה, כך שבבנקים קטנים בא לידי ביטוי החיסרון לקוטן.

בדיסקונט מאמינים כי דיסקונט ניו יורק, כבנק השמיני בגודלו בניו יורק, יכול לנצל את ההזדמנות כדי לרכוש בנק קטן. לדיסקונט ניו יורק הון עצמי של מעל 600 מיליון דולר ופיקדונות בהיקף 6 מיליארד דולר. הלימות ההון של הבנק היתה בסוף הרבעון הראשון 11.7%. רכישת בנק עם פיקדונות של עד מיליארד דולר תגדיל את נכסיו ב-10%-15% ותאפשר צמיחה מהירה במחיר זול יחסית.

רכישה לא הכרחית אך חשובה

הרכישה אמנם אינה הכרחית עבור דיסקונט ניו יורק אך חשובה לו כדי לשפר את מבנה הפיקדונות בעתיד. מעל 60% מהפיקדונות בבנק הם פיקדונות של יהודים מדרום אמריקה ורק שליש הם פיקדונות של לקוחות מקומיים. מצב זה טומן בחובו פוטנציאל לבעיות בטווח הבינוני ולכן קיים הצורך לחזק את רגל הפיקדונות המקומית. רכישת בנק תשרת צורך זה.

עד עתה דיסקונט ניו יורק היה מנוע מלהתרחב, כיוון שמסוף 2005, עת נחשפה פרשת הלבנת ההון, היה תחת צו Cease-and-desist. הצו הטיל "אזיקים על הידיים" של דיסקונט ניו יורק והיה גורם מעכב בקבלת ההחלטות בבנק מאחר ולכל שינוי או פעולה נדרש אישור רגולטורי.

ה- Cease-and-desist הוסר ביוני וכעת יכול דיסקונט ניו יורק כבנק יציב ונזיל לנצל את המצב הקשה של הבנקאות האמריקנית ולבצע רכישות במחיר נמוך בהשוואה למכפילים ששררו לפני שנתיים שלוש.