מגזין G: לא מזיק להיות בתו של שר הביטחון

עו"ד מיכל ברק, בתו של שר הביטחון, מציעה לרשויות מקומיות - גם כאלה שבראשן מקורבים של אביה - שירותים להעמקת הגבייה ■ מכרז? החוק לא מחייב, הרשויות לא מתנדבות

לפני כשנתיים פנתה עו"ד מיכל ברק למי שהיה אז ראש המועצה המקומית אזור, אמנון זך, בהצעה: תן לי אישור לבדוק את הגבייה ביישוב, ואם אצליח להגדילה - תן לי נתח מהתוספת שתושג. "היא אמרה שהיא עוסקת במציאת מקורות הכנסה שהרשות לא עלתה עליהם", מספר זך; "קווי חשמל, קווי ביוב, כל מיני מקורות שבכלל לא חשבנו עליהם. היא טענה שהיא עושה את זה בכמה רשויות, ושבחלק כבר הצליחה ויש הכנסות. הסיכום היה שאם היא תצליח להביא כסף לרשות - היא מקבלת את האחוזים שלה. בדקנו את זה אצל יועץ משפטי, ונאמר לנו חד-משמעית שמכיוון שזה תשלום על בסיס של הצלחה, ואין פה עניין של דרישת מכרז או משהו, אין בעיה".

כל אחד שיפנה לראש הרשות יקבל אישור לסיכום שכזה בלי בעיה?

"אם הוא אמין בעיני הרשות. אנחנו גם לא פותחים בפני עורכי הדין האלה את כל מה שיש לנו, אלא במשורה. בודקים למה דווקא אתה בא - כי לפעמים מגיעים כל מיני גופים שיש להם אינטרסים. לא הכסף שהם מרוויחים, אלא אינטרסים אחרים - של נדל"ן, למשל. פה לא הייתה סכנה - אני מאמין במיכל, אני יודע שהמטרה שלה הייתה טהורה".

האמון של זך במיכל מובן. כפעיל ותיק במפלגת העבודה, מחבריו הקרובים של שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר, זך מקורב מאוד גם לאביה של ברק - שר הביטחון אהוד ברק.

האם האב פנה אליו בעניין העסקתה של הבת? "מה פתאום", מבהיר זך, "אבא שלה לא צריך לפנות אליי. אני פוגש את אהוד פעמיים-שלוש בחודש, יושב איתו, הוא לא צריך לדבר איתי. גם את מיכל אני מכיר. אני רואה אותה בהרבה אירועים, אני חבר שלה לפחות שש-שבע שנים. היא סיפרה לי שהיא עוסקת בגבייה ברשויות וביקשה להיכנס, אמרתי לה 'בבקשה'".

במקרה של אזור, לפי זך, ברק לא הצליחה לאתר מקורות הכנסה חדשים ולכן לא קיבלה תשלום, אולם ברשויות רבות אחרות, ברק ועורכי דין אחרים המתמחים ב"העמקת הגבייה", הצליחו לשלשל לכיסיהם סכומים נאים ביותר. שיעור העמלות המשולמות להם יכול להגיע לעשרות אחוזים ולמיליוני שקלים.

עורכי הדין הבולטים בתחום הזה, שהתפתח מאוד בשנים האחרונות, מעדיפים לשמור על עמימות. "בדברים האלה עדיף לשמור על צנעה ולא למצוא את עצמך במוקד מחלוקת", אומר אחד הפרקליטים המצליחים בענף, שסירב להתראיין לכתבה. "יש לנו אינטרס לשמור על פרופיל נמוך, ולא לדבר על דברים שעלולים לעורר אצל כל מיני אנשים כאבי בטן".

כש-G ביקש מרשויות שונות פרטים בנוגע להתקשרות הכספית עם ברק, הן סירבו לחשוף פרטים בנימוק של "צנעת הפרט". חוסר השקיפות בעייתי במיוחד על רקע העובדה שההתקשרויות עמה (בדומה, יצוין, לנוהג ברשויות לגבי יועצים משפטיים חיצוניים רבים) נעשו שלא באמצעות מכרז, אלא בשיטה שמתאר זך - פנייה יזומה של ברק לרשות והיענות של הרשות בנימוק שממילא אינה משלמת אלא על הצלחה.

"זו טעות לומר שהרשות לא משלמת דבר", אומר גורם בענף, "הרי אולי משרד אחד דורש על העבודה עמלה של 20%, אבל משרד אחר ידרוש רק 10%? צריך לעשות נוהל של בחינת הצעות, וזה לא נעשה. נכון שהרשויות כל הזמן שוכרות יועצים משפטיים חיצוניים ללא מכרז, אבל מה שחריג בתחום של העמקת הגבייה הוא העבודה לפי אחוזים, שמביאה לכך שהרשות משלמת לפעמים ליועצים האלה סכומים מאוד גדולים. אם ראש רשות רוצה להיטיב עם עורך דין ולתת לו 300 אלף שקלים, יהיה לו קשה מאוד להעביר את זה. אבל בהסכם שכר טרחה לפי אחוזים, כל מה שהוא צריך זה להגיד לו, 'תשמע, בקניון הזה חייבנו רק חצי ממה שצריך, לך תעשה מדידה מעודכנת, תקבל 300 אלף שקלים'. בשיטת העבודה הזו יש פתח לפוילעשטיקים הכי גדולים שיכולים להיות".

מיוחסת אך אלמונית

למרות הייחוס המשפחתי, מיכל ברק, 40, מצליחה לשמור על אלמוניות יחסית. את הקריירה המשפטית שלה היא החלה באמצע שנות ה-90, בשניים מהמשרדים היותר מקושרים פוליטית בישראל: את ההתמחות עשתה במשרדו של עו"ד רם כספי, חבר מפלגת העבודה שפעל בשעתו למען בחירת ברק לראשות הממשלה, ומאוחר יותר עבדה במשרדו של עו"ד דב ויסגלס, לימים מנהל לשכת ראש הממשלה אריאל שרון. בתחילת המילניום המריאה ברק לניו יורק, שם השתלבה בסניף הטיימס סקוור של אחת הפירמות המשפטיות היוקרתיות בעולם, סקאדן ארפס, שכמחצית מהתאגידים האמריקאיים ברשימת "500 הגדולים" של מגזין "פורצ'ן" נמנים עם לקוחותיה. לפי פרסומי עבר, רם כספי הוא שסידר לה את מקום העבודה היוקרתי.

לפני כחמש שנים שבה ברק לארץ, לכוכב יאיר, שם היא מתגוררת עם בעלה זיו לוטנברג, שהיה מעורב בעסקיו של אביה כשהיה אזרח פרטי. היא חברה לעו"ד דוד גיט (שקודם לכן היה שותף במשרדו של גלעד שר, מנהל לשכתו של ראש הממשלה ברק), מומחה לייצוג רשויות מקומיות בענייני מיסוי, וכיום הם עובדים יחד מהקומה ה-25 במגדל העגול של עזריאלי.

בזמן הקצר מאז הוקם, הצליח משרד ברק גיט להפוך רשויות רבות ללקוחותיו, ביניהן שלוש הערים הגדולות - תל אביב, ירושלים וחיפה. תחום שבו עוסק המשרד לא מעט הוא הגדלת חיובי ארנונה בתחנות דלק. בעיריית נתניה, למשל, מסבירים ששכרו את המשרד בשל התמחותו בתחום, "בעקבות קונסטרוקציה משפטית מיוחדת שנוסתה על-ידם בכמה מקומות". עורכי דין בענף טוענים, מנגד, ש"יש הרבה מאוד משרדים שיודעים לעשות את העבודה בנוגע לתחנות דלק לא פחות טוב. שלא ימכרו לכם לוקשים".

רשות אחרת ששכרה את שירותיה של ברק היא עיריית כפר סבא. לפני כשבועיים פנה יו"ר ועדת הביקורת במועצת העירייה, גיא בן-גל, למנכ"ל העירייה, בבקשה לקבל את הסכם ההתקשרות ואת התשלומים שהועברו למשרד.

הפנייה של בן-גל התבצעה, בין השאר, על רקע קשריו של ראש העירייה, יהודה בן-חמו, עם אהוד ברק. בן-חמו, חבר ותיק במפלגת העבודה, סייע לברק בפריימריס נגד עמי אילון. בבחירות המקומיות שנערכו בשנה שעברה הורתה מפלגת העבודה הארצית לסניף בכפר סבא, בניגוד לדעתם של חברים בסניף, שלא להריץ מועמד מטעמה נגד בן-חמו. "זו הייתה קומבינה שנסגרה מאחורי הקלעים, ובסוף הונחתה על הסניף בצורה מאוד מכוערת", טוען חיים מנור, חבר הסניף שביקש לרוץ מטעם העבודה, ושהתפטר בעקבות הפרשה. "המחויבות בין ברק לבן-חמו נוצרה קודם, כשבכל יום הפריימריס בן-חמו עמד ליד הקלפי ושכנע אנשים לבחור בברק".

*גם רשויות של קדימה והליכוד

חשוב להדגיש כי אין כל ראיה המעידה על קיומו של קשר בין העסקתה של ברק לבין קשריו הפוליטיים של ראש העירייה. ברק, יצוין, נשכרה גם על-ידי ראשי רשויות שאינם קשורים לברק ולמפלגת העבודה, והיא עובדת גם ברשויות הנשלטות על-ידי אנשי קדימה והליכוד. עם זאת, העובדה שמדובר בהתקשרות לא שקופה וללא מכרז פותחת פתח למצבים בעייתיים.

במשרד הפנים ערים לבעייתיות בהעסקת יועצים משפטיים חיצוניים, ובמארס האחרון פורסם נוהל חדש ובו הנחיות לגבי הליך בחירתם. מעתה, לפי הנוהל, ייבחרו היועצים באמצעות מכרז - או לכל הפחות לאחר פנייה לכמה עורכי דין, שהצעותיהם יידונו בוועדה מיוחדת בעירייה. גם הנוהל החדש, עם זאת, מאפשר לראש הרשות, אם יחפוץ בכך, לדחות את המלצת הוועדה ולהטיל את העבודה על יועץ כלבבו.

ממשרדה של ברק נמסר בתגובה: "משרד ברק גיט הוא משרד עורכי דין פרטי המייצג זה שנים מגוון לקוחות, בהם קשת רחבה של רשויות מקומיות. למשרד ולשותפיו ניסיון ומוניטין רב שנים, הוא נחשב למוביל בתחומו וקוצר הצלחות מקצועיות רבות המאפשרות לרשויות, בין היתר, להגדיל כדין את הכנסותיהם.

"מערכת היחסים בינינו לבין לקוחותינו מושתתת על מקצועיות, שקיפות, הערכה ואמון הדדי. המשרד מייצג את הרשויות המקומיות ולא אדם זה או אחר, והוא ממשיך ומייצגן נאמנה לאורך זמן, על בסיס מקצועי בלבד, ללא תלות בזהות נציגי הרשות.

"כל ניסיון ליצור יש מאין, זיקה מלאכותית בין מעמדם המשפחתי של השותפים במשרד לבין פעילותו המקצועית הוא ניסיון אווילי ומיותר".

מעיריית כפר סבא נמסר: "העירייה שכרה את שירותיה של ברק כשם שהיא עושה עם משרדי עורכי דין המציעים את התמחותם הספציפית בבדיקת נכסים. לעירייה כמה חוזים עם משרדים בתחום. עד כה טיפל משרדה של ברק רק בפנייה אחת מתוך רשימת הנכסים שהועברו אליו. התשלום על בסיס הצלחה, ולכן טרם שולם כל תשלום למשרד. אשר לעריכת מכרז - החוזה עם ברק נחתם קודם פרסומו של חוזר המנכ"ל המנחה שכירת שירותי יועצים משפטיים חיצוניים".