מה יהיה הדבר הגדול הבא ברשת?

קשה לדעת - אבל בטוח שזה יהיה משהו שהגולשים ירגישו שמשפר להם את החיים

מה יהיה הדבר הגדול הבא באינטרנט? מאוד קשה לענות על השאלה הזו. מישהו ב-1999 יכול היה לחזות כי בתוך שנים ספורות גוגל תשלוט בעולם? מישהו ב-2005 חשב שיו-טיוב תשנה את הדרך שבה אנשים חולקים וצופים בסרטי וידיאו?

ובכל זאת, כדי לענות על השאלה הזו צריך להסתכל על החברות שכבר עשו את זה בעבר, ובנקודת זמן כלשהי הפכו להיות הדבר הגדול הבא. כשסרגי ולארי הקימו את גוגל, הם לא המציאו את החיפוש ולא את מודעות הטקסט. הם לקחו את הרעיון והפכו אותו למשהו שאנשים אוהבים ורוצים להשתמש בו.

ב-ICQ לא המציאו את המסרים המיידיים. הרעיון היה קיים - החבר'ה של ורדי רק הפכו אותו לפשוט וכייפי. יו-טיוב לא המציאה את העלאת קבצי הוידיאו, היא פשוט הפכה אותו לידידותי ונגיש. צוקרברג לא המציא את הרשתות החברתיות. הן קיימות כבר שנים, אבל בפייסבוק הוא הצליח לגרום לאנשים לרצות להתחבר.

מחפשים פיתרון

אף אחת מחברות האינטרנט המובילות לא הפכו למה שהן בזכות פיתוחים טכנולוגיים. ייתכן כי הפתרונות שהציגו כללו שיפורים של טכנולוגיה או של רעיון טכנולוגי קיים, אך מה שמאפיין את כולן היא העובדה שהן הצליחו להבין מה גולשים רוצים. חברות אלה שמו את הגולשים במרכז - ופיתחו מוצרים שגרמו להם לאהוב אותן.

התובנה לפיה גולשים המחפשים מידע אינם מעוניינים בגרפיקה מרצדת אלא בפיתרון פונקציונלי ונקי שיאפשר להם להקליד ערך בתיבת טקסט ולהגיע למידע שחיפשו - הפכה את גוגל למה שהיא.

התובנה שהגולשים הם אלה שמעלים את קבצי הווידיאו והם רוצים שזה יהיה פשוט, ידידותי ומהיר - הפכה את יו-טיוב למה שהיא; והתובנה שמאחורי כל התמונות, האירועים והמסיבות עומדים גולשים - הפכה את פייסבוק למה שהיא.

ליתר דיוק, מה שהפך את החברות הללו למה שהן זו ההבנה שהגולשים הם אנשים, וככאלה יש להם צרכים ורצונות אנושיים. לא מעניינת אותם הטכנולוגיה, מעניין אותם איך הטכנולוגיה הזו יכולה לשפר להם את יכולת מציאת המידע, את האפשרות לחלוק קבצים, את דרך התקשורת עם חברים - או במילים אחרות: מה הטכנולוגיה יודעת לעשות כדי לשפר להם את החיים.

משפר את החיים

אז מה יהיה הדבר הגדול הבא? קשה מאד לדעת. יכול להיות שזו תהיה חברה מתחום התוכן שתאפשר לאנשים לצרוך תוכן בדרך חדשה, או אולי חברה מתחום ה"ברזלים" שתיקח את טכנולוגיית הנייר הדיגיטלי ותאפשר לנו לצפות בעמוד אינטרנט ואז לקפל את המסך ולהכניס לכיס, או אולי חברה מתחום התקשורת שתמצא דרך זולה להפוך אותנו למקושרים תמיד גם כשאין אינטרנט אלחוטי בסביבה.

קשה לדעת, אבל בטוח שהדבר הגדול הבא יהיה משהו שאנשים ירגישו שמשפר להם את החיים.

* הכותב משמש כמנכ"ל סאצ'י אינטראקטיב