בריטניה הגדילה את רכישות האג"ח ל- 175 מיליארד ליש"ט

הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 0.5% ■ הבנק המרכזי של אנגליה הרחיב את התוכנית לרכישת נכסים פיננסים ב-50 מיליארד ליש"ט מ-125 מיליארד ליש"ט ■ אנליסטים חזו גידול של 25 מיליארד ליש"ט

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5%, החלטת הריבית התפרסמה ב-14:00, שעון ישראל. ה-BOE מסר כי היצוא בבריטניה מתחיל להתייצב.

"התנאים בשווקים הפיננסים השתפרו אך הם עדיין שבריריים. המשבר הפיננסי היה עמוק משחשבנו", נכתב בהודעת הבנק המרכזי שפורסמה מייד עם פרסום החלטת הריבית.

הבנק המרכזי אומנם לא הפתיע עם החלטת הריבית, אך הוא הגדיל את תוכנית ההרחבה הכמותית ב-50 מיליארד ליש"ט ל-175 מיליארד ליש"ט. אנליסטים חזו גידול של 25 מיליארד ליש"ט בלבד. ה-BOE מעריך כי רכישת האג"ח תתבצע במשך שלושה חודשים.

מנתוני ההלוואות שפרסם הבנק מוקדם יותר עולה כי היקף הבנקאות לחברות לא-פיננסיות צנח ברבעון השני ב-14.8 מיליארד ליש"ט לעומת הרבעון הראשון. כמו כן, הבנק מסר כי הקצב השנתי של הגידול בהיצע הכסף עמד ברבעון השני על 3.1% בלבד. כל אלה מעידים כי תוכנית רכישת הנכסים של הבנק לא הניבה את התוצאות מקוות ולא הגבירה את הפעילות בשוק הלוואות.

החלטת הריבית באירופה

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 1%. ההחלטה התפרסמה ב-14:45, שעון ישראל. תגובת השווקים תהיה בתוכן דבריו של הנשיא טרישה במסיבת העיתונאים שתיערך לאחר הכרזת ההחלטה, כאשר המשקיעים ינסו להבין את כיוון מהלכיו העתידיים של הבנק ועל תחזיתו הכלכלית.

עבור ה-ECB, דיפלציה היא שם המשחק. מדד המחירים לצרכן רשם תוצאה שלילית בשני החודשים האחרונים והוא צפוי להמשיך במגמה זאת גם בעתיד הנראה לעין. האינפלציה צונחת כעת בקצב שנתי של 6.6%. לחץ המחירים השלילי הוא תולדה של המצב הכלכלי הגרוע והוא מועצם על ידי הייסוף בערכו של האירו אשר הגביר את כוח הרכישה של היצרנים באירופה ובכך גרם להוזלה בעלות הייצור. הצפייה הצרכנית הנמשכת להפחתות מחירים קבועות הובילה לסטגנציה הן במישור הצרכני והן במישור העסקי.

הצרכנים, המשקיעים ובעלי העסקים ממתינים להפחתות ריבית עתידיות ודוחים רכישות משמעותיות יותר לעתיד הרחוק. עד עכשיו התמקדו נגיד הבנק האירופי המרכזי טרישה וחבריו למועצת הבנק המרכזי בהבטחת מלאי בלתי מוגבל של הון להלוואה לבנקים באירופה.

במסגרת מאמצים אלה אף יישם הבנק המרכזי תוכנית חסרת תקדים להלוואות 12 חודשיות בהיקף של 442 מיליארד אירו בתקווה כי הנזילות שמעניק הבנק המרכזי לבנקים הפרטיים באירופה תחלחל לכלל הכלכלה באירופה ותוביל לצמיחה ולייצוב המחירים בהופכה את האשראי לזמין יותר.

עד כה, ניתן לקבוע כי תוכניתו של הבנק האירופי המרכזי נחלה כישלון חרוץ. עלויות ההלוואה נותרו גבוהות למרות שעלויות ההלוואה הבין-בנקאית אכן הוזלו (מתחת ל-0.5%). למעשה, ההלוואות לעסקים ולמשקי בית צמחו ביוני ב-1.5% בלבד, השיעור הנמוך ביותר מאז התחילו ברישום הנתון ב-1991. הבנקים באירופה נערכים להתמודדות עם חובות לא ממומשים בהיקף של יותר מ-1.1 טריליון דולר (על פי קרן המטבע בינלאומית) הקשורים במשבר הסאב-פריים.

כמו כן, משברים פיננסיים במדינות החדשות בגוש האירו עשויים להחמיר עוד יותר את המצב הכלכלי הקשה ממילא. לכן בוחרים הבנקים האירופיים לשמור את הכספים אותם קיבלו במסגרת תוכנית התמריצים של הבנק המרכזי שחלק מההערכות ליום סגריר. הבנק האירופי המרכזי פלירטט גם עם אפשרות ההתערבות הישירה ביישמו תוכנית רכישת אגרות חוב בהיקף של 60 מיליארד אירוע. מוקדם עדיין לקבוע מהם השפעותיה של תוכנית מצומצמת זאת, אך רבים מהכלכלנים סבורים כי היקפה המזערי יוביל לכך שלא תהיה לה השפעה של ממש על הכלכלה בגוש האירו. לסיכום, אין ספק שנדרשים אמצעים מוניטאריים משמעותיים ונמרצים יותר בכדי להסיט את הדיפלציה ממסלולה.