הונאה של 1.43 מיליארד דולר בסין - הגדולה במדינה

יו"ר לשעבר של חברת בנייה נטל הלוואות עבור החברה והשתמש בכסף לצרכיו ■ האיש נמלט מהרשויות אך ככל הנראה נתפס

דיווחים בתקשורת הסינית המקומית על חשיפתה של פרשת ההונאה הבנקאית הגדולה ביותר בסין. אנשי התביעה הציבורית בעיר הסינית הדרומית גואנגז'ו טוענים שוונג שנג, היו"ר לשעבר של קנטון פרופרטיס, חברת בנייה גדולה בדרום-סין, קיבל במרמה הלוואות בהיקף של 4.8 מיליארד יואן (702 מיליון דולר).

הבנק שנתן לשנג את ההלוואות הוא בנק אוף קומיוניקיישנס, שנשלט בידי ממשלת סין, וש-18.6% ממנו נמצאים בבעלות הבנק הבריטי HSBC. לפי החשד, שנג היה זה שקיבל את רוב הכסף מההלוואות, שאורגנו בסיועו של מנהל בכיר בבנק אוף קומיוניקיישנס. הכסף הזה מעולם לא הגיע אל היעד הרשמי שלו - חברת הבנייה של שנג.

פקידים ממשלתיים ומקורות המתמצאים בפרטי החקירה אמרו כי ליו צ'נגמינג, לשעבר נשיא השלוחה של בנק אוף קומיוניקיישנס בגואנגז'ו, נמלט מהמדינה זמן קצר לאחר שהרשויות פתחו בחקירה, בסוף 2007. סין הוציאה לצ'נגמינג צו מעצר בינלאומי, אך האינטרפול טרם הצליח לתפוס את האיש.

שיקר לבעלי המניות

המקורות מספרים שההלוואות הוזרמו לשנג באמצעות חברות בנות של קנטון פרופרטיס, ללא ידיעתם של בעלי המניות. בדיווחים לבעלי המניות נאמר שלחברה אין חובות בנקאיים תלויים ועומדים.

לאחר היעלמותו של שנג באוגוסט 2008, השעתה קנטון פרופרטיס את המסחר במנייתה ומרבית החברים במועצת המנהלים של החברה, כולל סר דיויד ברואר, לשעבר ראש עיריית לונדון, התפטרו. עד כה לא חודש המסחר במניה.

לדברי טוני נייט, מנכ"ל קנטון פרופרטיס, "רק לאחרונה חשפנו את הממדים האמיתיים של מעשי ההונאה לכאורה". נייט מונה לתפקיד בפברואר האחרון במטרה להשיב לבעלי המניות הזרים את השקעתם.

"הלוואות ללא תנועה"

לפי דיווח של כתב העת הפיננסי הסיני "קאיג'ינג", היקף המרמה עומד על 9.8 מיליארד יואן (1.43 מיליארד דולר) - פי-שלושה מהסכום הגבוה ביותר שנגנב במסגרת הונאה בנקאית בסין עד כה.

מחצית מסכום ההלוואה כבר הוחזר, אך כ-4.6 מיליארד יואן עדיין מסווגים כ"הלוואות ללא תנועה" ברישומים של בנק אוף קומיוניקיישנס. הבנק מסר ל"פיננשל טיימס" שהחקירה מתנהלת כבר יותר משנתיים, אך שאין ביכולתו להגיב על הפרטים מכיוון שהמשפט עדיין לא הסתיים. מ-HSBC נמסר כי הבנק לא היה מודע לקיום הפרשה.