ארה"ב: הרשות הפדרלית לני"ע דורשת עצמאות תקציבית

יו"ר ה-SEC, מרי שפירו: "תחשבו מה עשו השווקים במונחי צמיחה כשבאותה העת נאלצנו להקפיא העסקה של עובדים חדשים" ■ מבקרי הרשות טוענים שהיא כשלה בחשיפה של מספר הונאות ענק, כמו זו של ברנרד מיידוף

הרשות הפדרלית לניירות ערך (SEC) צריכה לממן את עצמה ישירות מהאגרות שהיא גובה מתעשיית הפיננסיים, בשיטה שתאפשר לה לבצע חקירות מורכבות יותר ולהשקיע יותר בטכנולוגיה ובכוח אדם מיומן. כך טוענת יו"ר ה-SEC, מרי שפירו, בראיון ל"פייננשל טיימס".

ה-SEC גובה יותר ממיליארד דולר בשנה כדמי רישום ופיקוח על עסקאות, אך בניגוד לרשויות פיקוח אחרות בארה"ב, אין היא יכולה להשתמש בכספים מבלי שהקונגרס יאשר את התקציב שלה מדי שנה. שפירו מסבירה כי התהליך הזה מקשה על ה-SEC לגבש תוכניות עתידיות ולהשקיע בפרויקטים של טכנולוגיית מידע הדורשים ניהול תקציב רב-שנתי.

"מימון עצמי כבר נידון במשך השנים, ולדעתי הגיע הזמן", אומרת שפירו. "יציבות במימון תניב תועלת עצומה, מכיוון שהיא תאפשר לנו לתכנן לטווח ארוך בתחומים כגון טכנולוגיה וכוח אדם". שפירו הוסיפה כי "מימון עצמי יאפשר לנו להימנע מתקופות של בצורת. תחשבו מה עשו השווקים במונחי צמיחה וחדשנות כאשר באותה העת נאלצה ה-SEC להקפיא העסקה של עובדים חדשים".

בעיית משאבים

הדברים, שנאמרו בעוד הקונגרס והממשל שוקדים על עיצובה מחדש של המערכת הרגולטורית בארה"ב, ממחישים את בעיות המשאבים המתמדת של ה-SEC. הרשות מפקחת על חברות פיננסיים מגוונות, החל בקרנות נאמנות וכלה בחברות דירוג אשראי.

למרות הגידול בהיקף הפיקוח הנדרש, ובעיקר לאור הכישלון של הרשות לאתר הונאות גדולות או לזהות כשלים בשוק ההון שהיו עשויים לרמוז על המשבר, התקציב השוטף של ה-SEC התכווץ או שנותר ללא שינוי בשנים האחרונות. ה-SEC נתונה בלחץ לפעול בצורה אגרסיבית יותר, לאחר כשלי הפיקוח שהתגלו לאחרונה, כגון אי-חשיפת מעשי המרמה של ברנרד מיידוף.

בימים האחרונים הגיעה ה-SEC להסדרים עם בנק אוף אמריקה ועם ג'נרל אלקטריק. קרוב לוודאי שסמכויותיה יורחבו במסגרת הרפורמה הרגולטורית, ובעתיד היא תפקח גם על שוק נגזרי האשראי.

חלק ממלחמות השליטה?

רשויות הפיקוח הבנקאי בארה"ב, כולל התאגיד הממשלתי לביטוח פיקדונות בנקאיים (FDIC), והבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב), יכולים להשתמש בכספים שהם גובים כדמי רישום או כאגרות, וכן בדמי ביטוח ובהכנסות מריבית. הגוף הבריטי המקביל, מממן את עצמו באופן מלא.

ה-SEC מעריכה כי ב-2009 יעמדו הכנסותיה על 1.3 מיליארד דולר, אך היא אינה רשאית להוציא סכום גבוה מ-960 מיליון הדולר שאישר לה הקונגרס. הממשל ביקש לאשר לרשות תקציב של 1.026 מיליארד דולר לשנת 2010, למרות שב-SEC מעריכים כי יצליחו לייצר הכנסה של 1.5 מיליארד דולר.

בקונגרס יש מחלוקת בנושא המימון העצמאי של ה-SEC. בין השאר, משום שהטענות של הרשות נתפסות כמושפעות ממה שכינה שר האוצר טים גייתנר בשבוע שעבר "מלחמות שליטה של הרגולטורים", בניסיון לפגוע ברפורמה שאמורה להרחיב מאוד את סמכויות הפד על חשבונן של רשויות הפיקוח האחרות.