"כשלון דו"ח וינוגרד - כי הממשלה היתה טרודה בענייני אולמרט"

השופט בדימוס אליהו וינוגרד מאשים את ממשלת אולמרט בקבורת הדו"ח הסופי על מלחמת לבנון השנייה: "ההמלצות לא יושמו והלקחים לא הופקו" ■ "לא המלצנו על הדחתו של אהוד אולמרט כי זה לא היה בסמכותנו"

"מסקנות הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה כמעט לא יושמו על-ידי הממשלה. הצבא הפיק לקחי,ם וחלק מהמלצות הדו"ח החלקי יושמו על-ידי הממשלה - אך המלצות הדו"ח הסופי לא יושמו, ולקחיו לא הופקו על-ידה". כך מאשים היום (ה'), בראיון ל"גלובס", לא אחר מאשר נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד, שעמד בראש וועדת וינוגרד לבדיקת כשלי המלחמה.

היום, למעלה משנה וחצי לאחר שהוגש הדו"ח, מתנער וינוגרד מהאיפוק הממלכתי שנלווה לתפקיד ראש הוועדה ומטיח ביקורת חריפה בממשלה, בטענה כי הפכה את הדו"ח הסופי של וועדתו לאות מתה, הלכה למעשה.

"אם אני צריך לדרג את היישום של הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה על-ידי הממשלה בין 0 ל-10, לא הייתי נותן לכך ציון מעל 5", אומר וינוגרד. "6 חודשים אחרי שהגשנו את דו"ח הוועדה, ולאחר התכתבויות רבות, תזכורות וטלפונים שפרופ' רות גביזון ואני עשינו כדי לברר מה הממשלה עשתה בדו"ח - קיבלנו מכתב עב-כרס ממזכיר הממשלה, שכתב לנו כי הוא מצרף את היישום של הדו"ח. נדהמנו לגלות כי רוב עמודי המכתב עסקו ביישום של הדו"ח החלקי שמסרנו, ובשני העמודים האחרונים צויין כי הממשלה קיימה דיון בעניין הדו"ח הסופי".

"הממשלה היתה טרודה באולמרט"

לדבריו, כשפנה לברר את העניין - מסר לו סגן מזכיר הממשלה כי "הממשלה היתה טרודה באהוד אולמרט ובכל הבעיות שקשורות לענייניו ולא התפנתה לדון בדו"ח הסופי", וכי הטיפול בעניין "יעבור לממשלה הבאה של נתניהו". "זה נשמע הגיוני - שהממשלה לא התפנתה לפתור בעיות קרדינליות של ביטחון המדינה, כיוון שהתעסקה בעניינים אחרים?", הוא שואל.

עם זאת, מוסיף וינוגרד, "צה"ל לקח ברצינות את הדו"ח הסופי. הם למדו וניתחו פרק אחר פרק בדו"ח, הסיקו מסקנות ונתנו הנחיות בהתאם. צה"ל הפנים ויישם כמעט 95% מהדברים שהיו בדו"ח. ראינו את התוצאות ב'עופרת יצוקה' מכל הבחינות - גם בדרך הלחימה, גם במודיעין וגם בקשר עם העיתונות ובחשיפת המידע".

"תקפו אותנו מהרגע הראשון"

גם על התנהגות בג"ץ, התקשורת והציבור בתקופה שבה התקיימו דיוני הוועדה יש לוינוגרד מה לומר. "תקפו אותנו מהרגע הראשון. ההפגנות מתחת לדירה שלי, המילואימניקים שתקפו אותנו, כל ההשמצות, הבג"צים והפרסומים שאמרו 'וינוגרד הוא בובה של אולמרט' וכן הלאה - זה לא היה נעים. הפעם הראשונה. כנראה, זה מחיר שמשלמים כשנמצאים בצמתים כאלה של מחלוקות.

"שנה וחצי של עבודת פרך, משש וחצי בבוקר עד שמונה בערב, יום-יום, מול כמות עצומה של החומר הכי סודי של ישראל - זה שוחק פיזית וגם נפשית. ומה התודה שקיבלנו על העבודה שלנו, גם מהציבור, מהתקשורת וגם מפסקי הדין של בית המשפט העליון בבג"צים שהיו? מי שעקב אחרי ההתרחשויות יודע את התשובה".

* כולם ציפו מכם להמלצות אישיות בנוגע לראש הממשלה. מדוע לא המלצתם על הדחת ראש הממשלה דאז, אולמרט, בדו"ח הסופי?

"זה לא היה בסמכותנו. יש כאן עניין קונסטיטוציוני. ראש ממשלה נבחר בבחירות על-ידי הכנסת. הכנסת יכולה לסלק אותו או שהציבור לא יבחר בו בבחירות כלליות. אנחנו בוועדה 5 אזרחים, שבמקרה מינו אותנו לבחון אירועים מסוימים - אז אנחנו נגיד שצריך לפטר את ראש ממשלה?".

* הראיון המלא מתפרסם היום במדור "במעמד צד אחד" ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת.