AIG מתכננת להעניק 93 מ' ד' למנהלים שגרמו לקריסתה

מקצה 249 מיליון דולר לחלוקת בונוסים לעובדים במחצית השנייה של השנה, כחלק מתכנית בונוסים רחבה יותר בהיקף של 1.09 מיליארד דולר

פחות משנה עברה מאז שענקית הביטוח AIG קרסה והולאמה על ידי הממשל האמריקני, תוך שהיא מותירה אחריה הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים וזורעת הרס בשווקים הפיננסים. בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב שחילץ את AIG, אמר לימים כי החילוץ הזה הרתיח אותו יותר מכל תכניות החילוץ שביצע ה'פד', כיוון שמנהלי החברה, שאמורה הייתה להיות חברת ביטוח סולידית, שיחקו בנגזרים פיננסיים מסוכנים שכמעט ומוטטו אותה.

אם ברננקי התעצבן אז, כדאי לו להתעלם מהדיווח של AIG לפיו היא מתכננת להעניק בונוסים שמנים למנהליה, כולל למנהלים בחטיבה שהביאה את החברה אל פי התהום. AIG מתכננת לחלק תגמולים בהיקף של 249 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה, מתוכם 93 מיליון דולר יוקצו לעובדי חטיבת המוצרים הפיננסים של החברה. מדובר באותה חטיבה שמכרה את אותם הנגזרים הפיננסים המסוכנים.

אך זה לא הכל. חבילת התגמולים הזו היא חלק מחבילה רחבה ומפנקת יותר שמתכננת החברה להעניק לעובדיה, בסך של 1.09 מיליארד דולר. את הכספים הללו שומרת AIG לצורך חלוקת בונוסים בשנתיים הקרובות.

ספק אם התכנית של AIG תעבור בשקט בארה"ב. החברה, שנתמכת על חשבון משלם המיסים האמריקני, הודיעה מספר פעמים בחודשים האחרונים על חלוקת בונוסים לעובדים והדבר עורר ביקורת ציבורית חריפה. חלק מהרגולטורים הציעו אף להטיל מס של 90% על הבונוסים ש-AIG חילקה בחודש מארס, בסך של 165 מיליון דולר.

AIG מצידה טוענת כי היא מנסה לשמר את הכישרונות העובדים אצלה. 45 מנהלים כבר עזבו את החברה בחודשים האחרונים. החברה מעסיקה כ-4,500 עובדים והיא מנסה לשכנע את הממשל לתמוך בחלוקת הבונוסים.

מוקדם יותר היום (ו') פירסמה AIG את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני, מהם עולה כי החברה חזרה לרווחיות לראשונה מאז 2007. החברה הרוויחה 1.8 מיליארד דולר ברבעון, לאחר שברבעון המקביל הפסידה 5.3 מיליארד דולר. למרות הדו"חות הטובים, החברה הזהירה כי התוצאות בהמשך הדרך יושפעו בעיקר מקצב ההתאוששות של כלכלת ארה"ב, וכי ההאטה בשוק העבודה עלולה להשפיע לרעה על תוצאותיה בהמשך.