מהיידן ועד שטראוס

הקלטות חדשות, למבוגרים ולילדים, שכדאי להתרענן איתן בימים אלה

הרביעייה הקאמרית

הקלטה מצוינת חדשה יצאה בימים אלו ל"רביעייה הירושלמית", מהרכבי הדגל של המוזיקה הקלאסית בארץ. ההקלטה היא בחברת הרמוניה מונדי צרפת, חברה אנינה וסופר-איכותית שבה מקליטה הרביעייה בקביעות.

הדיסק החדש מוקדש להיידן, שעולם המוזיקה מציין השנה 200 שנה למותו. יכולתה של הרביעייה הירושלמית בביצוע המוזיקה של היידן הוכחה כבר לפני חמש שנים, בדיסק שזכה לביקורת נלהבות מקיר לקיר. בדיסק ההוא ביצעה הרביעייה רביעיות שלקוחות משנות ה-1790, שנחשב ל"עשור הזהב" שבו ביסס היידן את מעמדו. בדיסק החדש, לעומתו, יש פריסה כרונולוגית הרבה יותר מגוונת, וכל אחת משלוש הרביעיות המופיעות בו לקוחה מעשור אחר (1772, 1781 ו-1797). הגיוון הזה מאפשר הצצה יפה אל ההתפתחות של היידן לאורך השנים, ואל ההבדלים הסגנוניים בין תקופה לתקופה.

גם הפעם, הביצוע מעולה. חברי הרביעייה הירושלמית מבצעים את הרביעיות בצליל חם, באיזון מופתי בין הכלים, ובגישה עדכנית. כמקובל בהרמוניה מונדי, גם איכות ההקלטה אופטימלית. ההסתייגות היחידה קשורה לרפרטואר: למי שלא שומע רביעיות מיתרים דרך קבע, המוזיקה יכולה להיות קצת תובענית לאורך זמן.

היידן - רביעיות מיתרים, כרך 2, הרביעייה הירושלמית, דיסק הרמוניה מונדי צרפת

ציון: 9.5

יומולדת להיידן

אפשרות נוספת לציין יום הולדת להיידן היא עם האוסף "חגיגת היידן", גם היא של הרמוניה מונדי צרפת. זהו אלבום מעוצב בן שני דיסקים, המציע היכרות עם חייו ויצירתו של המלחין האוסטרי האהוב. יש באלבום קטעים מסימפוניות, קנטטות, מגוון יצירות לפסנתר, קונצ'רטי, רביעיות מיתרים ועוד. מחלק מהיצירות מוצג פרק אחד בלבד, ואילו מיצירות אחרות שולבו מספר פרקים.

לאלבום שלוש נקודות חוזק. ראשית, יש בו מגוון יפה של יצירות, שרובן לאו דווקא מהמפורסמות והשחוקות ביותר של היידן. שנית, הביצועים מעולים. באלבום משתתפים כמה מהשמות המעניינים ביותר בתחום הביצוע התקופתי, כמו תזמורת הבארוק של פרייבורג, שלישיית הפסנתר כהן-הובארת'-קואן, הפסנתרן אלאן פלאנה (Planes), המנצח רנה יאקובס ואחרים. יש כאן ייצוג אפילו לרביעייה הירושלמית, עם ביצועה הפנטסטי לרביעיית ה"קווינטות" מדיסק ההיידן הראשון שלהם ב-2004. יתרון שלישי הוא בחוברת המהודרת, העמוסה מידע על המלחין ותקופתו.

חסרונו היחיד של האלבום, לטעמי, הוא ייצוג יתר לאורטוריה "עונות השנה", החלשה יחסית, בעוד שלאחותה הבכורה והיפה יותר - האורטוריה "בריאת העולם" - אין פה ייצוג כלל.

"חגיגת היידן", אלבום אוסף כפול של הרמוניה מונדי צרפת

ציון: 8.5

יצירות לילדים

ולסיום, עוד קלאסי ישראלי. חברת הליקון השיקה בימים אלו שלושה דיסקי המשך בסדרת "החוויה הקלאסית לילדים". כל דיסק מוקדש למלחין אחר, ומציג קטעים אהובים מיצירותיו המפורסמות. שלושת המלחינים הפעם הם צ'ייקובסקי, ויואלדי ויוהאן שטראוס (זה של "הדנובה הכחולה").

כתמיד בהליקון, העריכה מוצלחת ומשקפת היכרות קרובה עם הרפרטואר. הקטעים שנבחרו מייצגים את המלחינים היטב וגם מתאימים לילדים: הם נעימים, לא מפחידים או מורכבים מדי, וברובם מוכרים מאוד. עם זאת, רמת הגימור של הדיסקים נופלת מעט מזו של האוספים הקודמים של הליקון, שרובם מושקעים מאוד. בנוסף, בדיסק המוקדש לוויואלדי הסאונד נשמע לי קצת חזק מדי. אם צריך לבחור בין השלושה, סדר העדיפות לטעמי הוא צ'ייקובסקי, שטראוס, וויואלדי.

"החוויה הקלאסית לילדים" - צ'ייקובסקי, ויואלדי ויוהאן שטראוס, הליקון

ציון: 8.5