בנק ישראל: "קשה להעריך את מגמת התפתחות מחירי הדירות בשנה הקרובה"

לפי הפרוטוקולים המוניטריים מישיבת הריבית האחרונה, כל בכירי הבנק תמכו בהותרת הריבית על כנה וציינו: "הירידה בתוצר מתמתנת ואולי אף נבלמה - אך עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בתפנית"

"הירידה בתוצר מתמתנת ואולי אף נבלמה". כך מעריכים בכירי בנק ישראל לפי הפרוטוקולים על הדיון המוניטארי שנערך בבנק ישראל בסוף חודש יולי, בו הוחלט על הותרת הריבית ללא שינוי (0.5%) ועל הפסקת תוכנית רכישות האג''ח הממשלתיות בהיקף של 200 מיליון שקל ליום.

גם החודש המליצו בכירי הבנק לנגיד סטנלי פישר להותיר את הריבית ללא שינוי. עם זאת, מציינים בבנק ישראל, כי "עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בתפנית, בעיקר נוכח אי הוודאות לגבי ההתפתחויות במשק העולמי".

עוד עולה מהפרוטוקולים, כי מנהלי בנק ישראל אינם חוששים מאינפלציה בת קיימא במשק, אך "יש להמשיך ולעקוב אחר התפתחות האינפלציה בחודשים הקרובים כדי לבחון האם מדד יוני, שהפתיע ברמתו הגבוהה (עלייה של 0.9% לעומת תחזית של עד 0.5% - א.פ.) משקף חריגה זמנית או שיש בו סימנים לשינוי בסביבת האינפלציה".

גם העלייה המתמשכת במחירי הדירות, אשר עלו לפי נתוני הלמ"ס בכ-12% בשנה האחרונה למרות המיתון במשק, מפתיעה את בנק ישראל, ובכירי הבנק מסרו כי ישנו "קושי להעריך את מגמת התפתחותם של מחירים אלו בשנה הקרובה".

עוד עולה מנתוני בנק ישראל, כי הריבית הריאלית (בניכוי ציפיות לאינפלציה) במשק מתקרבת ל-(2%-). למרות העלייה החדה בציפיות לאינפלציה, המגיעות עתה כבר לרמה של כמעט 4%, בבנק ישראל מציינים כי פער התוצר, כמו כן האבטלה הצפויה, עשויים לתמוך למיתון העליות המחירים כך שהאינפלציה תימצא בסביבת יעד יציבות המחירים, אם כי קרוב יותר לגבול העליון של יעד המחירים (בין 1% ל-3%).