החזרה לשפיות

שלושה דברים שמלמדת הצהרת פישר לגבי השינוי האחרון במדיניות מט"ח

אחרי שנפרשו אין ספור השערות וספקולציות לגבי "אסטרטגיית היציאה" של בנק ישראל משוק המט''ח, הודיע הבוקר פישר בפשטות כי החל ממחר יפסיק להתערב באופן קבוע בשוק, אך שומר על זכותו לרכוש דולרים ברגע שימצא לנכון.
מההחלטת פישר שפורסמה הבוקר ניתן ללמוד שלושה דברים הכרוכים זה בזה.

1) חוזרים לשגרה

בעקבות המשבר הכלכלי "החמור ביותר מאז שנות ה-30", החלו הבנקים המרכזיים, בכל המדינות, להתערב באופן אגרסיבי בשווקים תוך נקיטת מדיניות מוניטארית מרחיבה חסרת תקדים. הפד האמריקני הוא הדוגמא הטובה ביותר, אך בנק ישראל לא נשאר חייב.

פישר הפחית את הריבית מ-3% ויותר לכמעט 0% (הריבית הריאלית במשק - בשיכלול האינפלציה - קרובה למינוס 2%!) עד לפני מספר ימים הוא התערב בעוצמה בשוק המט''ח ורכש יותר מ-26 מיליארד דולר ב-17 חודשים וכמעט והכפיל את יתרות המט''ח של הבנק. בנוסף, הוא התערב גם בשוק האג''ח תוך קניית אג''ח ממשלה בסך כ-17 מיליארד שקלים. "מדיניות א-נורמלית לתקופה בלתי שגרתית ולא נורמאלית" הסבירו בבנק ישראל, את המהלכים.

תוך פחות משבועיים, נסוג פישר ממדיניות רכישות האג''ח ומדיניות רכישות המט''ח. "מצב המשק חוזר להיות 'נורמלי'. התוכנית התאימה לתקופה אחרת מסר בכיר בבנק ישראל. "הירידה בתוצר מתמתנת, ואולי, אף נבלמה" נכתב בפרוטוקלים של החלטת ריבית חודש אוגוסט.

המשמעות היא שבנק ישראל סבור שאנו חוזרים למצב נורמלי והאינדיקאטורים המאקרו-כלכלים העיקרים תואמים הערכה זו - הרע מכול כבר מאחורינו, ובעקבות כך, הבנק המרכזי חייב לסגת מהתפקידים הבלתי שגרתיים שלקח על עצמו.

2) חוששים מאינפלציה

אם אנו חוזרים לשגרה ובנק ישראל מתחיל לסגת, גם בנק ישראל חייב להתחיל להתייחס לסדר העדיפויות שהוא קבע לעצמו בעבר ומופיע מפורשות בטיוטת חוק בנק ישראל החדש. היעד הראשון במעלה של בנק ישראל, בדומה לכל בנק מרכזי בכל מדינה בעולם, הוא שמירה על יציבות המחירים במשק.

בשנה החולפת, בעקבות המשבר הכלכלי והמיתון שהגיע עימו, פישר התעלם ממנו והעדיף את היעד השני: תמיכה בצמיחה ותעסוקה באמצעות תמיכה בדולר ובכך ביצוא. בתחילת השנה הזדעקו כלכלני המשק כי הם צופים דפלציה ב-2009.

לא רק שזו לא הגיעה אלא שהאינפלציה השנתית עומדת כעת בשיעור 3.6%, חצי אחוז מעל הגבול העליון של יעד המחירים שקבעה הממשלה, חמור מכך: הציפיות לשלושת השנים הבאות עומדות על כ-4%.

מתברר כי התייקרות הסחורות והדיור וגם העלאת המסים קצת הרסו את החגיגה. בינתיים, כמות הכסף בשוק זינקה ביותר מ-56% והגיע לרמות חסרת תקדים. פישר מתחיל להסתכל על האינפלציה בחשדנות, וטוב שכך.

3) מעלים ריבית

אם המשק חוזר לשגרה, האינפלציה מרימה ראש ומתחילה לסכן את יציבות המחירים, והריבית אפסית ואף שלילית - הגיע הזמן להעלות ריבית.

אולי זה לא יקרה מחר או בסוף החודש הזה, אך הריבית תעלה כבר השנה זאת בניגודל לתחזיות על תחילת העלאת ריבית ברבעון הראשון של 2010.

מבלי להתייחס לטענות לפיהן בנק ישראל מפתח בועת נדל''ן ובועת מניות, ריבית אפסית איננה מיועדת לימים כתיקונם.