אני דווקא מתכונן לפיחות בשקל

הזרים עומדים ללכת מכאן וסגירת הפוזיציות מצידם תפחת את המטבע אם נרצה או לא

בנק ישראל רכש מאז הפעלת תוכנית רכישות הדולרים של בנק ישראל במרץ 2007, כ-27 מיליארד דולר: פי שבעה מהעודף בחשבון השוטף ב-2008 ו-2009. הרמה שבה בוצעה ההתערבות האקראית האגרסיבית בשבוע שעבר, סימנה שער חליפין בגובה 3.8-3.9, אשר מתחתיו לא מתאפשר קיום תקין של המשק.

כך לפי הערכתי, נחלקו, באומדן גס, תנועות המט"ח בזירת המסחר בישראל, מהתחלת ההתערבות.

ובי אליסוף תנועות מטח


הזרים ציפו להפסקת הרכישות של בנק ישראל ולכן מכרו דולרים. שער הדולר היורד, גילם את הציפיות להפסקת הרכישות מצד בנק. האירוע קרה: בנק ישראל הודיע שהוא מפסיק ברכישות הסדירות וממשיך ברכישות אקראיות.

אני צופה גל רכישות דולרים לשם סגירת פוזיציה מצד הזרים. היקף עסקאות השורט שלהם על השקל גדול - ולא היה כדוגמתו במשק הישראלי, אני מעריך שהוא נע בין 6 ל-10 מיליארד דולר. כאשר הם יתחילו לסגור פוזיציות, יווצר מחסור בדולרים שעוד יחריף בשל הקדמת המכירות של היצואנים, אשר ניצלו את שער הדולר הגבוה. מציאות כזו תביא בהכרח לפיחות חד בשקל.

התקופה הקרובה תתאפיין בעודף ביקוש לדולרים בשל הסיבות הבאות:

  1. בשוק יחסר היצע המכירות הקבוע של יצואנים שהקדימו את ביצוע עסקותיהם.
  2. הוצאת כסף מהמשק בשל מכירת חברות על ידי משקיעים זרים: פרטנר, מירס, הנסון ישראל, בזק.
  3. היקף רכישות המט"ח כשני מיליארד דולר.
  4. השקעת גופים מוסדיים בחו"ל: ועדות השקעה של גופים מוסדיים שוקלות הגדלת רכיב מניות בחו"ל עקב התאוששות הצפויה והיציאה מהמיתון בשוק האמריקאי שווקי חו"ל - הנפקת כור בשקלים לצורך השקעה בקרדיט סוויס ובקרפור.
  5. זרם השקעות גופים מוסדיים בנדל"ן בחו"ל לניצול השפל בנדל"ן בארה"ב ובאירופה יגרמו ליציאת הון לחו"ל.

בבנק ישראל צופים את עודף הביקוש הגדול ואת היובש בשוק המט"ח. מהבנק דלפו השבוע שמועות שהתפרסמו בתקשורת ולפיהן הוא שוקל לדרוש העלאת גובה ביטחונות מהזרים. הערכתי היא כי הדרישה אם תהיה נובעת מהחשש שפיחות חד עלול להתרחש ללא ביטחונות מתאימים.

מהלך כזה עשוי לגרום לזרים לסגור פוזיציות שורט מחוסר ביטחונות או חוסר כדאיות כלכלי שמתומחר במחיר הכסף לביטחון.

בשוק המט"ח נוצר מחסור של 20 מיליארד דולר בתזרים העתידי הנובע מרכישות הבנק בניכוי העודף בחשבון השוטף 2008 ו-2009.

מחסור זה בהיקף 20 מיליארד דולר בתזרים העתידי יוביל בהכרח לפיחות חד בשקל.



קובי אליסוף הוא מנכ"ל מרווחים שוקי הון

גילוי נאות: מרווחים שוקי הון עוסקת במסחר במט"ח ולעסקיה זיקה ישירה לתנועות ותנודות בשערי מטבעות.

חברת מרווחים שוקי הון מנהלת תיקי השקעות ליחידים ולמוסדות ומייעצת בתחום המט"ח. המחבר והחברה שבבעלותו מחזיקים באופן עצמאי ועבור לקוחות בתיקי השקעות שיש בהם השקעה ניכרת במט"ח ועשויים להחזיק בפוזיציות שיש באמור לעיל זיקה מסחרית אליהן.
האמור בחיבור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ומוצע לכל משתמש להתייעץ עם יועץ מוסמך בענין זה ואינו מהווה המלצה לקניה או למכירה של הערך\נכסים פיננסיים נשוא ההתייחסות.