נתוני צמיחה מעודדים תמכו באירופה: הדאקס הוסיף 0.95%

התמ"ג של גוש האירו התכווץ ב-0.1% ברבעון השני - פחות מהתחזיות והודות לנתוני צמיחה חיוביים בגרמניה וצרפת ■ אנליסטים ב"תומסון רויטרס" חזו התכווצות של 0.5% ■ בטמן ליטווין זינקה ב-10.7%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בעליות נאות, בהמשך לנעילה החיובית באסיה, ולאחר שהתמ"ג של גוש האירו התכווץ פחות מהתחזיות ברבעון השני הודות לצמיחה חיובית ראשונה מזה שנה בגרמניה וצרפת.

הבנק המרכזי של בריטניה (BOE) הזהיר אתמול (ד'), כי אם יעלו שערי הריבית בהתאם לציפיות השוק, האינפלציה בבריטניה צפויה לרדת תוך שנתיים אל מתחת ליעד של 2%. הבנק אותת בכך שהשווקים היו נמהרים מדי כאשר הם צפו עליות ריבית בעתיד הקרוב.

כלכלנים המתינו בקוצר רוח לדו"ח האינפלציה של הבנק, לאחר שהופתעו מההחלטה של ועדת המדיניות המוניטרית בשבוע שעבר להזרים עוד 50 מיליארד ליש"ט (83 מיליארד דולר) לכלכלת בריטניה, באמצעות הרחבה של "ההקלה הכמותית" - התוכנית לרכישה של אג"ח ממשלתיות וקונצרניות - מההיקף המקורי, 125 מיליארד ליש"ט, לסכום המפתיע בגודלו של 175 מיליארד ליש"ט.

ההחלטה הזו הפתיעה את השוק, מכיוון שהיא התקבלה לאחר פרסומם של מספר גדול של נתונים כלכליים מעודדים. במסיבת עיתונאים אמר נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג: "התשובה לשאלה למה הזרמנו 50 מיליארד ליש"ט נוספים בשבוע שעבר פשוטה מאוד. צריך רק להביט בתחזית האינפלציה. ברור למדי שלפי הבסיס הזה, התחושה שלנו היתה שקיים סיכוי של ממש שהאינפלציה תרד".

הפוטסי עלה ב-0.82% ■ הדאקס טיפס ב-0.95% ■ הקאק הוסיף 0.49%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.35% ל-1.4251 דולר והליש"ט עולה ב-0.44% ל-1.6564 דולר.

בזירת המאקרו

התמ"ג של גוש האירו התכווץ ב-0.1% ברבעון השני - פחות מהתחזיות והודות לנתוני צמיחה חיוביים בגרמניה וצרפת. כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של גוש האירו. אנליסטים בסקר של "תומסון רויטרס" חזו התכווצות של 0.5%. נזכיר כי ברבעון הראשון התמ"ג של מדינות גוש האירו התכווץ ב-2.5%. במונחים שנתיים, התמ"ג של גוש האירו התכווץ ב-4.6% - פחות מהתחזיות הקודמות לירידה של 5.1% והמעודכנות לנסיגה של 4.7%. ברבעון הראשון התמ"ג התכווץ בקצב שנתי של 4.9%.

התמ"ג של גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר באירופה עלה בקצב שנתי של 0.3% ברבעון השני של השנה, לעומת הרבעון הראשון. אנליסטים בסקר של מרקט ווטש חזו גידול של 0.2%. מדובר ברבעון הראשון של צמיחה חיובית מאז הרבעון הראשון של 2008. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, התמ"ג התכווץ ב-7.1%. במונחים שנתיים, הכלכלה הגרמנית התכווצה ב-5.9%.

התמ"ג של צרפת התרחב גם הוא ב-0.3% ברבעון השני כשאנליסטים חזו גידול של 0.2%. אירוסטט, הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי תפרסם את נתוני התמ"ג של מדינות גוש האירו מאוחר יותר היום.

מניות בכותרות

מפיקת האשלג K+S עברה להפסד נקי של 44.3 מיליון אירו לעומת רווח של 231 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. אנליסטים חזו הפסד של 36 מיליון אירו. K+S רשמה ירידה של 38% בהכנסות ל-739 מיליון אירו - פחות מהתחזיות להכנסות של 751 מיליון אירו. היקף המכירות ירד ב-37.6% ל-738.7 מיליון אירו לעומת צפי למכירות בהיקף של 747 מיליון אירו.

יצרנית הבירה AB inbev דיווחה על גידול של 13% ברווחי הרבעון השני ל-1.07 מיליארד דולר, לעומת תחזית לרווח של 1.01 מיליארד דולר. ה-Ebitda (הרווח לפני ריבית, מס פחת והפחתות) עלה ל-3.6 מיליארד דולר לעומת 3.18 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ענקית הכרייה הבריטית - אוסטרלית ריו טינטו החליטה לבצע הנפקה ראשונית של החטיבה האמריקנית Cloud Peak Energy בסכום של 500 מיליון דולר. המניה תיסחר בבורסה של ניו יורק תחת הסימול CLD. קרדיט סוויס, מורגן סטנלי ורויאל בנק אוף סקוטלנד ישמשו כחתמים של ההנפקה.

מאריוס קלופרס, מנכ"ל ענקית הכרייה BHP ביליטון חוזה היחלשות נמשכת של הדולר האמריקני. באשר לסחורות, קלופרס מערכיך כי סין סיימה למלא את עתודות הסחורות שלה, אך יפן, אירופה וארה"ב רק החלו להגדיל את המלאים.

ישראליות בכותרות

בייטמן ליטווין , שבשליטת בני שטיינמיץ', הודיעה על התפטרותו של רודריק בלפור כדירקטור בחברה, והוסיפה כי הוא לא ימונה ליו"ר, כפי שתוכנן קודם לכן. זאת בשל עיסוקיו האחרים של בלפור שלא מאפשרים לא לטפל כראוי בענייני בייטמן ליטווין.

חברת נאנט נדל"ן , הנסחרת בבורסת ה-AIM ונמצאת בשליטת אולימפיה (32.4%) מקבוצת ברונפמן פישר, בשיתוף עם אוסקר כצנלסון ולוינשטיין (כ-20.5%), דיווחה היום (ה') על הכנסת שותף לאחד מהפרויקטים שלה בהונגריה. זהות השותף לא נחשפה. נאנט התקשרה בהסכם עם משקיע למכירת 50% מאחזקותיה בחברת הפרויקט Nanette City Home Kft בבודפשט. הפרויקט שיוקם צפוי להניב הכנסות של כ-25 מיליון אירו מול צפי לעלויות של כ-21 מיליון אירו. נאנט נדל"ן תמשיך להחזיק בזכויות ההצבעה של 52% בחברת הפרויקט.

חברת ההימורים המקוונים 888 דיווחה לבורסה של לונדון כי תפרסם את דו"חות המחצית הראשונה של 2009 השני ב-27 לאוגוסט.

פלייטק המפתחת ומעצבת תוכנות לרשת האינטרנט תפרסם את דו"חות המחצית הראשונה של 2009 ביום חמישי, ה-3 לספטמבר.

GTC פולין , חברה נכדה של קרדן אן. וי, דיווחה לבורסה של וורשה על הפסד של 11.9 מיליון אירו ועל הפסד של 9.8 מיליון אירו במחצית הראשונה.