הפרסומת המדוברת של השבוע ברשת - וודקה סטוליצ'ניה

Twisted Fly: הדיון סביב שידור הפרסומת במהלך "כוכב נולד" וההחלטה להוריד אותה משידור תפס 71% מהדיון על הפרסומת בכלל

בראש דירוג הפרסומות המדוברות ברשת השבוע, ניצבת הפרסומת לוודקה סטוליצ'ניה (סטולי "וודקה וודקה") הפרסומת חוללה 25% מהיקף השיחה על פרסומות ברשת.

הקמפיין לוודקה סטוליצ'ניה כלל סרטון פרסומת ששודר בטלוויזיה, וכן תשדיר רדיו. הפרסומת קצרה ופשוטה, ובמסגרתה מוצג בקבוק סטוליצ'ניה, ובצירוף לו כיתוב וקריין שאומר במבטא רוסי: "סטולי, וודקה, וודקה". הפרסומת גרפה תגובות רבות, ברשת ומחוצה לה.

מחולל השיחה העיקרי היה שידור הפרסומת במהלך התוכנית "כוכב נולד". הדבר חולל התנגדות בקרב צופים רבים שסברו כי שידור קמפיין, המעודד שתיית אלכוהול בשעה שנתח רחב מהצופים בתוכנית הינם ילדים, אינו מקובל. כתוצאה מהטענות החליטו מוטי שקלאר, מנכ"ל רשות השידור, ואריה שקד, מנהל "קול לישראל", להפסיק את שידור הפרסומת.

הדיון סביב שידור הפרסומת במהלך "כוכב נולד" וההחלטה להוריד אותה משידור תפס 71% מהדיון על הפרסומת בכלל. רוב הדנים בסוגיה (72%) טענו, כי מה שמעניין את נציגי התחנות הוא רק הכסף בגין שידור הפרסומת, והיה עליהם להבין שפרסומת מסוג זה "מכניסה רעיונות בראשם של ילדים" ועל כן אינה ראויה לשידור. לעומתם טענו 14% כי התחנות המשדרות אינן "המצפון של המדינה", וכי זכותן לשדר, כל דבר שאינו אסור על פי ההוראות, על אחת כמה וכמה כשלא רק ילדים הם אלו שצופים ושומעים את הפרסומת. היו אף שתמהו מדוע פרסומת לבירה מקובלת לשידור בשעה כזו ופרסומת לוודקה לא, שהרי שתיהן מבוססות אלכוהול. 9% נוספים טענו, כי שידור הפרסומת כשלעצמו אינו בעייתי, אלא הבחירה לשדר אותה באופן ספציפי במהלך התוכנית "כוכב נולד". 5% נוספים הביעו שביעות רצון מהמהלך של מנהלי התחנות להפסיק את שידור הפרסומת.

סוגיה נוספת שעלתה לדיון בעקבות הפרסומת היא תופעת השתייה בקרב בני נוער, והמידה שבה פרסומות לאלכוהול באמת משפיעות על הנוער לצרוך אותו. 56% מהדנים בסוגיה זו טענו כי הקשר בין שתיית אלכוהול לפרסומות הוא קלוש. משתתפים אלה סברו כי האלכוהול מצוי בכל מקום ומי שבאמת רוצה לשתות ימצא דרכים לעשות זאת ולא זקוק לתמריץ באמצעות צפייה בקמפיין. 22% מהדנים בנושא טענו כי אלכוהול הוא כמו סם וראוי לאסור את השימוש בו, כמו גם את הפרסום שלו. 22% נוספים לעומתם טענו כי בסה"כ מדובר בוודקה ונוצרה מהומה מיותרת סביב הקמפיין.

במקום השני בדירוג הפרסומות המדוברות ביותר השבוע, ניצבת הפרסומת של פינוק עם 19% מהיקף השיחה ברשת. הפרסומת של פינוק זכתה אמנם להגיע למקום השני, אולם במונחי מספר הדיונים (בשונה ממספר התגובות) על פרסומות ברשת היא ניצבת במקום הראשון עם 17% ממספר השיחות ברשת, לעומת וודקה סטוליצ'ניה אשר גרפה 6% ממספר השיחות ברשת. במקום השלישי, כל אחת עם 10% מכלל השיחות ברשת מתחרות, ראש בראש, הפרסומת למגה בול וקמפיין שבדי לתכשירי גוף של חברת APOLIVA.