ברגרואין יוצא מנחלת בנימין; העניק לקבוצת משקיעים אופציית רכש

בראש קבוצת המשקיעים עומדת רות שפייזר, שעמדה בראש מוכרי הנכסים לברגרואין ב-2007 ■ האופציה - לרכישת חלקו ב-137 מיליון שקל

ארבעה חודשים לאחר שמכר מחצית מהזכויות במניות חברת ברגרואין ובמגדל מאייר בשדרות רוטשילד בתל אביב, מוכר המיליארדר האמריקני ניקולס ברגרואין גם את זכויותיו בנכסים לשימור ובנייה בנחלת בנימין בתל אביב, וממשיך להקטין את מעורבותו בשוק הנדל"ן בעיר ללא הפסקה, דווקא בימים של רתיחה נדל"נית.

ביולי 2007 רכשה חברה בת של ברגרואין רזידנשיאל שבעה נכסים לשימור במתחם מדרחוב נחלת בנימין בת"א תמורת כ-140 מיליון שקל (35 מיליון דולר). הנכסים נרכשו מחברת נכסי רובע נחלת בנימין בעיר, מקבוצת רות שפייזר ומחברת פברטון. הנכסים נרשמו בבעלות מלאה של ברגרואין, אך לפי ההסכם בין הצדדים המוכרים זכאים למחצית מההכנסות מעל ל-122 מיליון דולר, כשאמדן ההכנסות דאז עמד על 200 מיליון דולר.

היום דיווחה חברת ברגרואין לבורסה כי החברה הבת המחזיקה בזכויות בנחלת בנימין, תעניק אופציה לקבוצת משקיעים בראשות רות שפייזר לרכוש בחזרה את מלוא הזכויות תמורת 137.3 מיליון שקל, כלומר כמעט ללא שינוי ביחס למחיר הרכישה.

בין הצדדים הייתה מחלוקת סביב קידום הפרויקטים השונים, אולם למעשה מאז יולי 2007 לא נעשה כמעט דבר ביחס לפרויקטים היוקרתיים בנחלת בנימין, כאשר קבוצת שפייזר מאשימה את קבוצת ברגרואין בכך שהתמקדה רק במגדל מאייר היוקרתי בשדרות רוטשילד ולא שיתפה עמה פעולה ביחס לנכסים בנחלת בנימין. ברגרואין רכשה ביולי 2007 את מתחם בית העמודים (2.5 דונם) ברחוב רמב"ם 12-16 וכן ארבעה מתחמים נוספים לשימור- רחוב רמב"ם 18, התבור 44, נחלת בנימין 7 ורמב"ם 15. בנוסף, רכשה החברה את "בית התמר" בנחלת בנימין 8. כעת למעשה מוציאים שפייזר ושותפה שלמה לחי את ברגרואין מן השותפות בנכסים, אותם החלה שפייזר לרכוש כבר ב-1991.

לפי שמאות שהוציא בשיא המשבר הכלכלי בסוף 2008 משרד יוסף זרניצקי, שווי הנכסים שנמכרים בחזרה לידי שפייזר עומד על 104 מיליון דולר. הנכסים כוללים 7,000 מ"ר מאושרים לבנייה של בתים לשימור, 9,200 מ"ר של בניינים חדשים, 13 אלף מ"ר של שטחים מסחריים, 10 אלף מ"ר מתוכם מתחת לקרקע וכן חניון תת-קרקעי בן 3 עד 4 קומות המיועד ל-600 רכבים (וכן זכויות בנייה לניוד). לפי דו"ח השמאות שהגיע לידי "גלובס", עלויות הבנייה בפרויקט עומדת על 62 מיליון דולר, המכירות עומדות על 196 מיליון דולר, והרווחים הצפויים על 87 מיליון דולר, כשהמשקיעים מדגישים כי מדובר בדוח מסוף 2008.

לדברי שפייזר, היא מצויה כעת במו"מ מתקדם עם יזמים חדשים שייכנסו איתה לשותפות ויקדמו מיידית את ביצוע הפרויקט שלו תב"ע מאושרת לפי פרוגרמה של האדריכל משה ורשבסקי. אופציית הרכישה הוענקה למשך חצי שנה עד ל-6 בפברואר 2010. שפייזר העריכה כי מימוש האופציה יתקיים הרבה לפני מועד סיומה. האופציה לרכישת המבנים בנחלת בנימין ניתנה לרות שפייזר ל-3 חודשים בתמורה לכך שתסיר את כל טענותיה כלפי קבוצת ברגרואין. כאמור, באפריל השנה מכר ברגרואין 50% ממניותיו בחברת ברגרואין לאחים יצחק ועידו חג'ג' ולאחים ניר, ליאור ואחיקם כהן, תמורת 60 מיליון שקל.