ניצחון ליורוקום ורשות ההגבלים: העליון דחה את מיזוג בזק ו-yes

שופטי העליון הפכו את החלטת בית הדין להגבלים בעניין ■ המשמעות: בזק תצטרך להיפרד מאחזקותיה ב-yes ולא תוכל להפוך לבעלת השליטה בה - ושאול אלוביץ' יוכל להשתלט על החברה

בית המשפט העליון קיבל היום (ה') את אחת ההחלטות המהותיות והמשפיעות ביותר בתחום התקשורת בשנים האחרונות, כאשר החליט להפוך את החלטת בית הדין להגבלים עסקיים ולמנוע את המיזוג בין בזק ו-yes.

במסגרת ההחלטה לא תוכל בזק להגדיל את אחזקותיה ב-yes ולא תוכל להפוך לבעלת השליטה בה - בהתאם לעמדתה של רשות ההגבלים העסקיים, שסברה כי אסור לאפשר את המיזוג בין החברות משום שהוא יפגע בתחרות העתידית בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית.

משמעות ההחלטה היא ששאול אלוביץ' יקנה את חלקה של בזק ב-yes, משום שלדעת הרשות - המשך השותפות ביניהם דינה להתפרק. מכיוון שבזק לא יכולה למזוג את yes ולא יכולה להפוך אותה למותג השידורים שרצתה על גבי רשת התקשורת החדשה שהיא מקימה, המשמעות היא שנוצר משחק חדש בשוק - ובזק, שבראשה עומד יו"ר הדירקטוריון שלמה רודב, תחוייב למכור את חלקה ב-yes לאלוביץ.

החלטת בית המשפט העליון באה לאחר ערעור שהגישה רשות ההגבלים ויורוקום (השותפה ב-yes) על החלטת בית הדין להגבלים לאשר את המיזוג בתנאים. בית הדין סבר כי אישור המיזוג בתנאים יביא לכך שבזק תפרוס רשת תקשורת חדשה ופתוחה, שעל גביה ניתן יהיה לספק בכל המדינה שידורי IPTV (שידורי טלוויזיה על גבי פרוטוקול האינטרנט), וביחד עם זאת לשמור על קיומן של 3 פלטפורמות שידור מתחרות - IPTV, כבלים ולוויין.

הוויכוח נסוב סביב טענתה של הרשות כי האפשרות למיזוג בין בזק ל-yes תקטין את התחרות בצורה דרמטית, משום שהיא תאפשר שליטה של בזק בשתי פלטפורמות שידור, ובעתיד תביא לכך ש"תפיל" את הלוויין לטובת רשת ה-IPTV - מה שינציח דואופול של שתי רשתות בלבד ויפעל נגד טובת הצרכנים והשוק.

"משקלות על כף המאזניים"

לטענת השופטים, בתיק מתקיימים שני תנאים מרכזיים לביסוס דוקטרינת המתחרה הפוטנציאלי, כלומר קיימת היתכנות סבירה לכך שבזק כמתחרה פוטנציאלית תיכנס לשוק התשתית של הטלוויזיה הרב-ערוצית ותספק שירותי IPTV, והוכח כי יש לה יכולת טכנולוגית ותמריץ כלכלי לעשות כן בטווח הקרוב.

בנוסף קבעו השופטים כי נראה שכניסתה של בזק לשוק התשתית של הטלוויזיה הרב-ערוצית טומנת בחובה יתרונות לא מבוטלים, על פני מצב הדברים שייווצר בשוק אם יאושר המיזוג.

לדברי השופטים, בית הדין להגבלים שגה כשקבע כי המיזוג אינו פוגע באופן משמעותי בתחרות, וכשמביאים בחשבון את הפגיעה המסתברת בתחרות הפוטנציאלית בשל המיזוג - נוטה הכף במקרה זה כנגד אישור המיזוג.

לדעת השופטים, נראה כי מאפייניו המיוחדים של המשק הישראלי מחייבים להוסיף "משקלות על כף המאזניים - זו המשקפת את נטל הראיה המוטל, על מי שמבקש אישור פעולה החשודה בפגיעה בתחרות".