חיישני תנועה בסלולר: לנענע את המכשיר עד לשיר הבא, להעביר עליו יד כדי לכבותו

טרנד חיישני התנועה בסלולר קיים כבר שנתיים, אך באחרונה הוא צובר תאוצה והכרה מצד יצרניות המכשירים ■ בין היתר פותחה אפליקציה המאפשרת לנתק שיחה ע"י הנפת היד מעל הטלפון, כאשר הנפת יד נוספת תשלח SMS

המובילות המובהקת של ה-wii מבית נינטנדו במלחמת הקונסולות ב-3 השנים האחרונות לא נעלמה מעיניהן של יצרניות הסלולר. נינטנדו הפכה בשנים האחרונות למנצחת הגדולה של שוק הקונסולות עם מכירות של למעלה מ-20.5 מיליון יחידות בארה"ב לבדה, בעיקר בזכות החדשנות שהציגה.

החדשנות באה לידי ביטוי בשלטים אלחוטיים הכוללים חיישני תנועה, שמזהים היכן נמצאים השחקנים ומאפשרים לשחק בשלל משחקים - מטניס ועד כדורגל - באופן מוחשי למדי, כמעט כמו במציאות.

יצרניות הסלולר החליטו לייבא את ההצלחה של ה-Wii למכשירים הניידים, מה שעשוי לדחוק הצידה את טרנד מסכי המגע ששטף את שוק הסלולר העולמי בשנתיים-שלוש האחרונות, מאז שאפל נכנסה אליו בגדול עם ה-iPhone שלה.

בקרוב: תנועה גם לעומק

טרנד חיישני התנועה בסלולר נמצא בעולם כבר כשנתיים, אך באחרונה הוא צובר יותר ויותר תאוצה והכרה מצד יצרניות המכשירים.

התחום הבולט הוא המשחקים, בהמשך ישיר לבולטות שלו בקונסולות הווידיאו, אך לא רק. חיישני התנועה ישמשו את הצרכנים להפעלת פונקציות תקשורת נוספות.

בין הראשונות ששילבו תנועה במשחקי הסלולר היתה אפל, שהכניסה ל-iPhone הראשון שלה משחק פשוט בשם Marble, שמטרתו להניע כדור דרך מבוך על-ידי הזזת המכשיר פיזית מצד לצד. במקביל שילבו גם חברות נוספות, כמו דוקומו היפנית, משחקים מבוססי תנועה.

כך, מציעה נוקיה למכשירי הסימביאן שלה את המשחק מבוסס תנועה, Ninja Strike, העושה שימוש במצלמה של המכשיר המזהה תנועת יד של המשתמש - וכך מאפשר לזרוק כוכבי נינג'ה יפניים.

באחרונה נכנסה לתמונה גם סוני-אריקסון, שתשיק בספטמבר את המכשיר Yari, בו ישולבו משחקים דומים לאלה של ה-Wii כמו טניס ובאולינג. במכשיר יש גם משחקי אימון, דוגמת יוגה, המזכירים במעט את ה-Wii Fit.

הרעיון אמנם נחמד, אך קשה ליישום בפועל, כשמדובר במסך קטן יחסית של 2.7 אינץ'. סוני-אריקסון כבר הוציאה בעבר מכשיר דומה - F305 - אבל במכשיר החדש יש זיהוי טוב יותר של תנועות ויכולות משחק משופרות.

ניווט וגלישה באינטרנט

משחקים הם לא הכול בטרנד התנועה בסלולר. אחת החברות המובילות בתחום, GestureTek, שעובדת מול ענקיות כמו וריזון ודוקומו, השיקה מנוע מיוחד שמעניק למצלמה שבמכשיר הסלולר יכולת זיהוי תנועה - בדומה למכשירים כמו נוקיה 5800 של נוקיה.

GestureTek לא הסתפקה רק בעולם המשחקים כדי להביא לידי ביטוי את יכולות התנועה שבמכשיר ושילבה אותן גם בדפדוף בתפריטים שנעשה על-ידי תנועת יד וללא מגע או לחיצה על כפתור.

כך, ניתן לגלול עמודים בגלישה באינטרנט או לנווט במפה כדי להתמצא באזור מסוים.

ב-GestureTek מתכוונים לעבוד על טכנולוגיית תנועה שהולכת צעד אחד קדימה ומשלבת שתי מצלמות במכשיר אחד - מה שיקנה יכולת לזהות לא רק תנועה אלא גם עומק.

סינון שיחות בזמן ריצה

חברה אחרת שמציעה את שירותיה לנוקיה היא eyeSight הישראלית, שהוקמה ב-2004. החברה מציעה בחנות ה-OVI של נוקיה ואצל חלק ממפעילות הסלולר בישראל אפליקציה בשם eyeCall, אותה מתקינים על המכשיר לצורך ניתוק שיחה, שמתבצע באמצעות הנפת היד מעל הטלפון.

אם המשתמש רוצה לענות למתקשר אליו באמצעות הודעה שנכתבה מראש, הנפה נוספת של היד מעל הטלפון תשלח את ה-SMS שהוכן מבעוד מועד.

"האפליקציה הזו נוחה למשתמשים, בגלל שהם יכולים להמשיך לשלוט בטלפון בזמן פגישה, מבלי שהם יצרכו להקדיש תשומת-לב רבה מדי למכשיר", אומר איתי כץ, מנכ"ל eyeSight.

"האפליקציה הבאה שאנחנו מתכננים להוציא היא לצורך שליטה בנגן המוזיקה בטלפון. היא תאפשר, באמצעות הזזת היד מעל הטלפון, להעביר את השירים קדימה ואחורה או לעצור את השיר, באמצעות החזקה של היד מספר שניות מעליו. זו יכולת נוחה לשליטה בנגן בזמן ריצה, למשל. מלבד זה, יכולת נוספת שתהיה בעתיד היא שליטה בחלק מיכולות ה-GPS בטלפון בזמן נהיגה".

אופציית השליטה בנגן המוזיקה נמצאת גם במכשיר W995 של סוני אריקסון, במה שמזכיר מעט את יכולת העברת השירים בנגן Sansa Shaker של סנדיסק.

אופציה אחרת בטלפון אחר של סוני אריקסון - Z555 - היא יכולת לכבות את השעון המעורר על-ידי העברת היד מעליו.

לזרוק SMS על חברים

לאחרונה השיקה דוקומו אפליקציה נוספת מבוססת תנועה, כשהרעיון מאחוריה חדשני אך מוזר.

האפליקציה החדשה תשתמש ביכולת זיהוי של חברים בסביבת המכשיר (למשל, באמצע הרחוב) ותאפשר לכתוב הודעה לחבר ו"לזרוק" אותה לכיוונו.

כן, ממש באופן מילולי: כותבים את ההודעה ואז מניפים את המכשיר לכיוונו של החבר באמצע הרחוב, בכיתה או באולם קולנוע והוא מקבל אותה אליו מבלי לבצע שליחה באופן הרגיל והמוכר.

"יכולת התנועה תעזור למתג את המוצר של היצרניות, וכל חברה תרצה להראות שהיא מוכרת את הטלפון שלה עם משחק או אפליקציה מהסוג הזה", אומר אורן רביב, אנליסט טכנולוגיות חדשות ב-IDC. "אולם, עדיין קשה לדעת עד כמה אנשים ירצו לשחק בסלולרי בצורה הזו, למרות שגם היום קשה לשחק עם הטלפון ואנשים בכל זאת עושים את זה".

יכולות מגע, תנועה ואפילו שליטה קולית מוכנסים למכשירים הסלולריים וייתכן כי לאורך זמן הם יעלימו את הכפתורים הרגילים. אך כמה זמן ייקח לתהליך להתרחש? כנראה לא מעט.

ללא מקשים

- שליטה בנגן המוזיקה:

* הנפת היד מעל המצלמה תעביר שיר

* הזזת הטלפון לצדדים למעבר שירים ושקשוק לבחירת שיר רנדומלי

- שליטה בשיחות:

* סינון שיחה באמצעות הנפת היד מעל המכשיר

* הנפה נוספת שולחת SMS

- משחקים:

* הזזת המכשיר לכיוון מסוים לצורך שליטה בדמות

* הנפת המכשיר באוויר כמחבט טניס או באולינג

- ניווט:

* הנפת היד תשנה כיוון המפה ורזולוציה שלה

- שעון:

* הנפת היד תשתיק את צלצול השעון המעורר