עובד UBS בארה"ב נדון ל-40 חודשי מאסר: סייע ללקוחות להתחמק ממס

גלובס tv ממשלות ארה"ב ושווייץ חתמו בשבוע שעבר על הסכם שבמסגרתו תקבל ארה"ב מידע על 4,450 לקוחות אמריקניים של UBS הנחשדים בהשתמטות מתשלום מס

ברדלי בירקנפלד, בנקאי פרטי לשעבר ב-UBS שהפך לעד מפתח, נידון שלשום (ו') לעונש קשה מהמצופה של 40 חודשי מאסר בפועל, בגין סיוע ללקוחות אמריקניים עשירים בהשתמטות מתשלום מסים.

עונש המאסר נחשב לחמור משום שהוא ארוך ב-10 חודשים מהעונש שעליו המליצו אנשי התביעה הציבורית, שציינו כי בירקנפלד סיפק "סיוע משמעותי" לחקירה שניהלו נגד UBS, אחד הבנקים הגדולים בשווייץ, בחשד שסייע ללקוחות להשתמט מתשלום מסים.

גזר הדין של השופט הפדרלי וויליאם זלוק הוקרא יומיים לאחר שממשלות ארה"ב ושווייץ חתמו על הסכם, שבמסגרתו תקבל רשות מס ההכנסה של ארה"ב (IRS) מידע על 4,450 לקוחות אמריקניים של UBS הנחשדים בהשתמטות מתשלום מס.

פקידים בארה"ב אמרו כי גזר דינו של בירקנפלד שולח "מסר חזק לאותם משלמי מסים שהסתירו באופן בלתי-חוקי את הכנסותיהם באמצעות חשבונות בבנקים זרים, ולאלה שסייעו באופן בלתי חוקי ללקוחות להסתיר הכנסות ונכסים".

לדברי ג'ון דיצ'צ'ו, עוזר תובע כללי במחלקת המסים של משרד המשפטים, "גזר הדין ישמש כאזהרה: בואו אלינו כדי להודות באמת".

בירקנפלד, שגזר דינו המקורי היה צפוי להיות 5 שנות מאסר, הביע חרטה על מעשיו בהודעה לבית המשפט שלשום.

דייויד מאייר, עורך דינו, אמר לכתבים כי עונש המאסר "מאכזב", אך הוסיף כי מרשו ימשיך לשתף פעולה עם הממשל. אנשי התביעה הציבורית אמרו לבית המשפט כי כאשר פנה בירקנפלד לחוקרים, הוא לא חשף בשלב הראשון את התפקיד ששיחק הוא עצמו בתוכנית ההשתמטות ממס.

אשתקד הודה בירקנפלד כי סייע למיליארדר אמריקני להשתמט מתשלום מסים בסך 7.2 מיליון דולר, וכי הוא עצמו, וכן עובדים אחרים, ייעצו ללקוחות על דרכים להסתיר נכסים חוץ-גבוליים מהרשויות בארה"ב.

הרשויות בארה"ב מרחיבות את הצעדים שהן נוקטות נגד השתמטות ממס באמצעות מקלטי מס מחוץ לארה"ב. יותר מ-150 תביעות כבר הוגשו נגד לקוחות UBS, והמספר צפוי לגדול.