"המיתון משפיע גם על גזית גלוב, אך לנו יש 'מקדם הגנה 50'"

כך לדברי רוני סופר, מ"מ מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב שרשמה ברבעון השני הפסד של 94 מיליון שקל, משערוך נגזרים פיננסיים ונדל"ן כלפי מטה ■ בראיון עם "גלובס" הוא מדגיש: "ההפסד חשבונאי ולא תזרימי", ומודה: "גייסנו במחיר גבוה, אך השוק תיקן זאת"

שבוע לאחר שעלה ממיאמי לתל-אביב, נאלץ ממלא מקום מנכ"ל גזית גלוב , רוני סופר, להסביר מדוע חברת הנדל"ן המניב שבשליטתם של חיים כצמן ודורי סגל סיימה את הרבעון השני של השנה בהפסד של 94 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח של 25 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. "ההפסד נובע מהפחתות שווי בחברת הבנות השונות, אך הוא חשבונאי ולא תזרימי. אנו מסתכלים על התזרים מפעולות, ובסוף יש דיבידנד", מדגיש סופר.

ההפסד המיוחס לבעלי המניות בחברה נובע בעיקר משערוך נגזרים פיננסיים (מטבעות וריביות), ושערוך נדל"ן להשקעה שאינו על בסיס מזומן (517 מיליון שקל). בתחום הליבה נרשם שיפור, כשההכנסות מהשכרה גדלו ב-17% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-1.03 מיליארד שקל - נתון מרשים בהתחשב במיתון העמוק בו נמצאת ארה"ב. "יש ירידה של 80% בהיקף העסקאות של נדל"ן בארה"ב, ומי שלא חייב, לא מוכר. חלק ניכר מהעסקאות זה 'distress sell' (מכירת נכסים בלחץ, במחירים נמוכים, א"ש), שהבנקים לא ממהרים לממן", מסביר סופר.

סופר (38), החל לעבוד בגזית גלוב בשנת 1996 כאנליסט, וצמח והתפתח בחברה, ובשנים האחרונות הוא מכהן כנשיא ומנכ"ל גזית גלוב ארה"ב. ביוני האחרון מונה גם לממלא מקום המנכ"ל, לאחר פרישתו של מיקי בר חיים. על פי הערכות, המינוי הזמני יהפוך בקרוב לקבוע, וסופר ימונה רשמית למנכ"ל החברה.

את המיתון מכיר סופר מקרוב. "כולנו מרגישים שמשהו השתנה בעולם, אך אנו פועלים בתחום של מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים, שזה כמו לשים מקדם הגנה מספר 50 בשמש", כהגדרתו. "אין ספק שהמיתון משפיע, אך התחום הרבה יותר יציב מתחומים אחרים, ומקדם ההגנה עוזר לנו לעבור את המשבר בלי כוויות רציניות".

הנפקות כושלות

המאזן של החברה ענק: התחייבויות שוטפות בהיקף 3.4 מיליארד שקל והתחייבויות לזמן ארוך בגובה 32.8 מיליארד שקל. ועדיין, ההון העצמי מהווה 25% מהיקף המאזן. שוק ההון אמנם רוחש אמון לחברה ולהנהלתה, אך גם היא לא הצליחה לצאת ללא פגע מהמיתון הקשה שידע העולם מאז 1929. כך, גזית גלוב חוותה מתחילת השנה כמה הנפקות צורמות, כשבמקרה אחד החברה האם, גזית , והחתמים רכשו חלק מהאג"ח, ובפעם אחרת החברה נאלצה לשעבד נכסים כדי להפחית את גובה הריבית.

"גייסנו במחיר גבוה, אך השוק תיקן זאת, והיו לנו השקעות מאוד אטרקטיביות באותה תקופה", מסביר סופר. "זה לא קל, אך עדיין בתקופה כזאת אנו מצליחים להציג ביצועים חזקים, הודות למיקוד העסקי ולהנהלות המקומיות במדינות בהן אנו פעילים". מניית גזית גלוב זינקה מתחילת השנה ב-93.3%, והיום עלתה בעוד 6.9%. היא צפויה לחלק דיבידנד בסך כ-47 מיליון שקל (36 אגורות למניה) באוקטובר.
גזית גלוב