רשות ני"ע מקדמת רפורמה להגברת השקיפות בניהול ההשקעות

הרפורמה תחייב את הגופים המנהלים את תיקי ההשקעות לשלוח ללקוחותיהם מידע רב יותר ■ רשות ני"ע: "הדו"ח יכלול את כל המידע החשוב ללקוח על מנת להעריך את ביצועי מנהל התיקים"

אם שמתם את כספכם באחת החברות לניהול תיקי השקעות, בקרוב תזכו ככל הנראה לקבל מידע רב יותר מהגוף המנהל את התיק שלכם, מידע הכולל תשואות רבעוניות, סטיית התקן של תיק ההשקעות, שיטת ניהול התיק ומידע על שיעור הצטרפות או נטישה של לקוחות לגוף המנהל את כספכם.

רשות ני"ע גיבשה תקנות להסדרת הגילוי הנאות של הגופים המנהלים, תקנות שאמורות לעבור תהליך חקיקה בטרם ייכנסו לתוקף. מטרת הרפורמה היא להרחיב את היקף המידע שמקבלים הלקוחות על תיקי ההשקעות שלהם מהגופים המנהלים, לעומת המצב כיום בו הלקוחות מקבלים מידע מצומצם למדי. הגוף המנהל מחויב להעביר כיום דיווח אחת לרבעון, הכולל פירוט של תיק ההשקעות של הלקוח, פירוט העסקאות שבוצעו, מצב חשבונו הכספי (רווח או הפסד) ופרטים פרטים אודות הביטוח של מנהל התיקים. אם הלקוח מעוניין בפרטים אודות עסקה מסוימת או פרטים נוספים הנוגעים לתיק ההשקעות שלו - עליו לבקש זאת מיוזמתו.

הגופים המנהלים "יחויבו לפרסם דיווח שנתי על חברת ניהול התיקים שיוגש כדיווח ללקוחות מנהלי התיקים ולרשות, ויהיה נגיש לכלל הציבור", נמסר מהרשות. "כיום לא קיים בידי ציבור הלקוחות הפוטנציאליים מידע אחיד וכלים שיסייעו בידו לקבל החלטה עם איזו חברה בעלת רישיון להתקשר, שכן כל חברה קובעת בעצמה את התוכן אותו היא מציגה ללקוח הפוטנציאלי וכן את אופן הצגת הדברים. כתוצאה מכך הלקוח הפוטנציאלי כמעט ואינו יכול להשוות בין חברות שונות המציעות לו את שירותיהן".

אם כן, הרפורמה שמקדמת הרשות אמורה להעביר מידע רב יותר לציבור באופן פשוט ונהיר. הגוף המנהל יחויב לשלוח ללקוחותיו אחת לרבעון דיווח ובו, בין היתר, נתונים כלליים אודות מנהל התיקים, תשואת תיק ההשקעות, הרווח וההפסד בתיק, תשלומים שהלקוח שילם לגוף המנהל, מדיניות ההשקעה של הגוף המנהל, הרכב תיק ההשקעות ועוד.

"הדו"ח יכלול את כל המידע החשוב ללקוח על מנת להעריך את ביצועי מנהל התיקים, לדעת מה מצב תיקו המנוהל ולקבל מידע על עלויות הניהול באופן ברור", אומרים ברשות. "כמו כן, יאפשר הדו"ח ללקוח לשלוף בעת הצורך מידע באשר לתקופות קודמות לשם ביצוע מעקב. במתכונת זו יוכל הלקוח לקבל החלטה מושכלת בנוגע לניהול תיקו, בין היתר כיוון שיוכל להשוות בין התיק המנוהל לבין תיקים אחרים".