אל-על תתחרה בארקיע וישראייר בטיסות מנתב"ג לאילת

שר התחבורה ישראל כץ: "מינוי אל-על כמוביל נקוב שלישי לאילת יביא לירידה במחירי הטיסה ויסייע לממש את פוטנציאל הביקוש בקו" ■ עו"ד דרור שטרום: ההחלטה אינה חוקית ■ ארקיע וישראייר: נפנה למבקר המדינה

אחרי שרשות התעופה האזרחית פתחה לדיון חוזר את בקשת אל-על להפעיל טיסות פנים-ארציות בקו נתב"ג-אילת, הודיע היום (ב') שר התחבורה ישראל כץ כי החליט לאשר לאל-על לבצע לראשונה טיסות סדירות בין נתב"ג לאילת, לצד ארקיע וישראייר.

אל-על פנתה לרשות התעופה האזרחית כבר לפני מספר חודשים בבקשה לקבלת אישור להפעלת הקו, אולם מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, ששקל את הבקשה בהתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים, החליט לדחות את הבקשה בטענה כי הקו רווי, וכי הכנסת אל-על לקו עשויה לגרום לנזקים כלכליים גדולים לארקיע וישראייר. רשות התעופה האזרחית קבעה אז כי "אין עדיין מקום בתעופה הפנים-ארצית למנות מובילים נוספים".

למרות הדחייה שבה אל-על ופנתה בבקשה לפתוח את הנושא לדיון חוזר. לפני מספר שבועות התנהלו ברשות שדות-התעופה דיונים בנושא, בהשתתפות נציגי הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התיירות, ובסיומם הוחלט לאמץ את מדיניות משרד התחבורה להגברת התחרות בענף ולאשר לאל-על לפעול כמוביל נוסף לאילת.

שר התחבורה ציין בהודעתו כי מינוייה של אל-על כמוביל נקוב שלישי לאילת עשוי להביא לירידה במחירי הטיסה ולסייע לממש את פוטנציאל הביקוש הקיים בקו. כיום פועלות בקו כ-20 טיסות יומיות, המובילות כמיליון נוסעים בשנה.

"הליברלזציה בענף שמנהיג משרד התחבורה ומתן אפשרות לחברת תעופה נוספת לפעול בקו לאילת עשויה להביא לירידה במחירי הטיסה ולהגדלת החשיפה של אילת ומדינת ישראל כיעד תיירותי" הוסיף כץ.

שר התחבורה מסר כי מתן האישור לחברת אל-על לטוס לאילת ופתיחת יעדים נוספים בעולם לתחרות יתבצעו תוך הידברות עם חברות התעופה הישראליות ובשיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר.

שר התחבורה ציין כי מועד התחלת הטיסות התדירות וקיבולת המושבים שאל-על תוכל להפעיל לאילת ייקבעו לאחר עבודת מטה מקיפה שתתבצע על-ידי רשות התעופה האזרחית.

השר כץ ציין כי במקביל לאישור שניתן לחברת אל-על לטוס לאילת, בכוונתו לפתוח יעדי טיסה נוספים בעולם לתחרות, במטרה לאפשר לחברות ארקיע וישראייר להרחיב את פעילותן הבינלאומית, בהתאם להמלצות רשות התעופה האזרחית.

יצויין כי עוד בטרם התקיים הדיון המחודש הודיעו ישראייר וארקיע כי בכוונתם לעתור לבית המשפט במקרה שיוחלט לאשר לאל-על את הטיסות בקו.

מחברת אל-על נמסר כי החברה מברכת על המלצת מנכ"ל רשות התעופה האזרחית ועל החלטת שר התחבורה למתן מוביל נקוב לאילת, לצד ישראייר וארקיע.

מהחברה נמסר עוד כי ההחלטה לאפשר לאל-על להפעיל קו סדיר פנים-ארצי לאילת היא בשורה לצרכנים בכלל ולתושבי אילת בפרט. "מתן האישור יחזק את התיירות הנכנסת לישראל ואת תיירות הפנים, יביא לגידול צפוי בהיקף התיירים לאילת ויתרום לשיפור השירות ולוח הזמנים הקיים".

החלטה לא חוקית

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, המייצג את ארקיע, אמר כי מדובר בהחלטה לא חוקית. "הוזמנו לשימוע ויצאנו מנקודת הנחה שמדובר בהליך רציני. אחרי החלק הראשון של השימוע נקבע מועד להמשכו, והיינו אמורים לקבל ולספק מסמכים נוספים, ופתאום הגיעה היום ההודעה של השר. זה נראה כאילו מישהו סימן מטרה וקישט סביבה, ואנחנו לא מוכנים לשמש כלי במשחק הזה. השר קיבל החלטה מעל הרשות המקצועית שלו, מבלי שהוא שומע אותנו ומבלי שיש כל מענה".

לדבריו, המהלך לא יועיל לתחרות אלא יחליש אותה: "ארקיע וישראייר יצטרכו להתמודד מול ענק כמו אל-על במגרש משחקים של מטר על מטר. אנחנו נלחמים בידיים קשורות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לטענותיו של שטרום, כי "החברות הוזמנו להשמיע את טענותיהן. יחד עם זאת, בסמכותו של שר התחבורה להחליט על הענקת אישורים לחברות נוספות בקווים נוספים".

מארקיע וישראייר נמסר כי "ההחלטה מנותקת מהמציאות ומכל אמת-מידה מקצועית, והיא מונעת ככל הנראה משיקולים פוליטיים".

עוד נמסר כי "החיפזון בקבלת ההחלטה מעורר תהיה לגבי השיקולים שהביאו לקבלתה טרם ביצוע עבודת ניתוח מקיפה של משמעויותיה, שכן ההחלטה לא התקבלה לאחר דיונים מקצועיים ובוודאי שלא אינטנסיביים".

לטענת ארקיע וישראייר, "רשות התעופה האזרחית שימשה במקרה זה כעלה תאנה מחורר לצרכים פוליטיים, והחברות מתכננות להעמיד אותן לבחינה וביקורת ציבורית ולפנות בנושא למבקר המדינה, על מנת שזה יבדוק את דרך קבלת ההחלטה".