קודם מסיימים תואר אקדמי - ורק אחר כך קונים גאדג'ט

לרשות הסטודנטים עומדים כיום מכשירים טכנולוגיים מתקדמים שיכולים להקל עליהם ■ בארה"ב רוב הסטודנטים ייכנסו לשיעורים עם מחשב נייד, בעוד שבישראל העט עדיין שולט ■ למה זה קורה לנו, וכמה זה עולה להם?

בעוד פחות מחודשיים צפויה להיפתח שנת הלימודים האקדמית, וסטודנטים בכל העולם יציפו את שערי האוניברסיטאות והמכללות. בעבר עטים, מחברות וספרי לימוד היו האביזרים היחידים שמילאו את תיקי התלמידים. היום, לא נדיר למצוא בהם מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים חכמים וגאדג'טים נוספים. אך עדיין, קיים פער משמעותי בין הסטודנטים הישראלים לסטודנטים בארה"ב ברמת ההצטיידות הטכנולוגית.

המכשירים שמסייעים היום לסטודנט הממוצע בתהליך הלימוד הם בעיקר מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים חכמים. גם המדפסות המשולבות נכנסו לרשימת הציוד, מכיוון שהן עונות על הצורך לצלם חומר לימודי בין כותלי האקדמיה.

הסטודנטים בישראל עדיין לא אימצו בצורה גורפת את נושא המחשבים הניידים ורק מספר זעום של סטודנטים נכנסים לכיתה עם מחשב נייד. לא פעם, יש גם קושי למצוא שקעי-חשמל בכיתות בצורה שתאפשר להתחבר בכל מקום, וגם רשת האינטרנט האלחוטית באוניברסיטאות לא תמיד זמינה. מדי שנה חל גידול במספר הסטודנטים שמחליטים להפוך את סיכומי השיעור שלהם לדיגיטליים, אך הוא עדיין קטן.

המחירים יורדים, אך לא מספיק

יחד עם זאת, ירידת מחירי המחשבים הניידים וכניסתם של הנטבוקים הפכה את המוצרים האלו ליותר אטרקטיביים לסטודנטים שרוצים לחסוך בכסף.

בארה"ב המצב שונה. סקר שנערך לאחרונה על-ידי חברת Retrevo בקרב סטודנטים בארה"ב גילה, כי יותר משליש מהם מתכננים לרכוש מחשב נייד קל וקטן יותר מסוג נטבוק ואילו 49% מתכננים לרכוש מחשב נייד בגודל רגיל. למרות שמבחינה היסטורית פלח השוק הסטודנטיאלי היה שייך לאפל, 2009 היא השנה של הנטבוקים. הסטודנטים מעדיפים חיי סוללה ארוכים יותר, משקל קל יותר וממדים קטנים יותר .

60% מהסטודנטים מהם לא יוציאו יותר מ-750 דולר על מחשב נייד ורק 18% מהם מתכננים להוציא יותר מ-1,000 דולר. עבור מי שתקציבם גבוה יותר, ה-MacBook Pro של אפל, שמחירו 1,200 דולר, עשוי להיות אופציה אטרקטיבית, עם סוללה בעלת אורך חיים של 7 שעות ללא טעינה, מעבד גרפי חזק ומסך LED.

לאלו המעדיפים לבחור במחשב מבוסס מערכת הפעלה של מיקרוסופט, מחשבים הפועלים בעזרת חלונות ויסטה דוגמת Studio מתוצרת דל (600 דולר) או Pavilion dv6z מתוצרת HP (580 דולר) עשויים להתאים, אך ייתכן שכדאי לשדרג את מערכת ההפעלה של המחשב הנבחר לחלונות 7, שתצא בסוף אוקטובר.

אם תקציב הוא הבעיה, אפשר לשקול רכישת נטבוק מבוסס חלונות XP מתוצרת אייסר או אסוס. גם סדרת Eee PC של אסוס ו-S12 של לנובו מגשרות על הפער בין המחשבים הניידים הקלאסיים לנטבוקים בעזרת מסך 12 אינץ', כונן בנפח 160 ג'יגה-בייט וסולללת ליתיום.

מחירם של הנטבוקים בישראל נע מ-1,800 שקל ועד 2,300 שקל, והדגמים הפופולריים הם X110-N270 של LG בעלות של 1,970 שקל, אסוס Eee ב-1,900 שקל וקומפאק-מיני 12oej-11oc ב-1,900 שקל אף הוא.

בכל הנוגע למכשירים הסלולריים, הסטודנטים בארה"ב מעדיפים את אלו מהדור החדש, דוגמת אייפון של אפל, בלקברי Curve של RIM ו-Magic של HTC המבוסס על מערכת ההפעלה של גוגל, האנדרואיד. ה-N97 של נוקיה גם הוא אופציה טובה, מכיוון שהוא מציע מקלדת מלאה מובנית.

בישראל, הסלולריים שהסטודנטים מחזיקים, רחוקים מנוקיה N97 או מבלקברי. ברוב המקרים, אלו הם הדגמים הבסיסיים שמוצעים במבצעי שיווק.

הטלפונים החכמים עדיין לא נכנסו עדיין לאוניברסיטאות ולמכללות, ומכשירי המגע היחידים שמוחזקים על-ידי הסטודנטים הם מכשירים כמו סמסונג TouchWiz או נוקיה 5800, שהוגדרו כטלפונים לצעירים והם מתומחרים בהתאם. מכשירי הבלקברי רחוקים אלפי מילין מהקמפוסים בישראל.

לצלם מהבית

למרות שמדפסת אינה הכרחית בדרך-כלל, הוצאות הצילום וההדפסה של חומר לימודים עלול להוות משא כלכלי כבד. לא הכול נמצא באינטרנט כמו שמקובל לחשוב, הרבה מהספרים נמצאים רק בספריה. לכן, מכשיר המשלב מדפסת, סורק ומכונת צילום עשוי להוות פתרון הולם להדפסת עבודות בבית וצילום ספרים.

המכונות המשולבות הכוללות גם מכונת צילום וסורק, עולות בישראל 200 עד 600 שקל, ובשוק יש מספר רב של מכשירים, כמו אפסון CX7300 בעלות של 300 שקל או HP מדגם C4483 בעלות של 330 שקל. בארה"ב, מחיריהם של המוצרים בסדרת 6500 של HP מתחילים ב-120 דולר.

יצרניות הגאדג'טים צריכות לזכור שלפחות בישראל, הסטודנטים עדיין נאבקים על תשלום שכר הלימוד שקופץ בכל שנה בכמה מאות שקלים, והאפשרות לאמץ מוצרים יקרים וחדשים נדחית עבורם בכמה שנים אקדמיות.