שופרסל מבצעת ייבוא מקביל של בשמי יוקרה

המתחרים מתכוננים למלחמה ■ אסף בן-דב, מנכ"ל המשביר לצרכן: "אני לא מתכוון לשבת מהצד, ואמכור במחירים הכי זולים"

למרות השחיקה הקשה ברווחיות על מכירת הבשמים בארץ, התחרות לקראת החג צפויה להחריף. ל"גלובס" נודע כי רשת שופרסל קנתה מלאי של בשמים דרך יבוא מקביל, עקפה את היבואנים בארץ, והיא מתכננת למכור אותם במחירים הנמוכים בכ-20%-30% ממחירי השוק. הרכישה התבצעה דרך איש סחר העוסק ביבוא מקביל, וככל הנראה מטרתה להוות תמריץ לביצוע הקניות לחג ברשת.

בשלב זה מציעה שופרסל מגוון בשמים, לראשונה גם בושמי יוקרה, לחברי מועדון הלקוחות ובסניפי שופרסל ביג בלבד. בין המותגים המוצעים: אמור אמור של קשרל המיובא לארץ על-ידי לוריאל, פאי לגבר של ג'יבנשי המיובא לארץ על-ידי אלפא קוסמטיקס, המותגים יגואר, טבק ו-JOOP המיובאים על-ידי חברת לילית, רושאס המיובא על-ידי חברת דיפלומט; וכן, בריטני ספירס ולפידוס, המיובאים אף הם על-ידי אלפא קוסמטיקס.

המחירים של שופרסל מטרידים את היבואנים בארץ, שטוענים כאמור כי המחירים נמוכים בשיעור של 10%-30% מהמחירים שנמכרו עד כה וכן, כי לפחות בחלק מהמקרים, מדובר בסחורה ישנה שיוצרה ב-2007.

"אנחנו עדיין לא יודעים באילו מבצעים ינקטו הרשתות האחרות, אבל אנחנו יודעים שהמחירים לא יורדים מ-200 שקל או 100 שקל, לאותם בשמים", אומר ל"גלובס" אחד מהיבואנים.

בעוד שחלק מהיבואנים טוענים כי "מלאי ממוצע ברוב החברות הוא כשלושה חודשים. אף אחד לא מחזיק מלאי של שלוש שנים בבושם כי בושם מושפע מהזמן ואופן האחסנה שלו", אחרים טוענים כי למשך הזמן שחלף מאז הייצור אין משמעות מיוחדת.

בתוך כך, המתחרים בענף, כבר מצהירים שיגיבו. "התחרות תהיה חריפה, אם כי התחרות שלנו זה לא הסופרמרקטים אלא הדיוטי פרי ורשתות הפארם", אומר מנכ"ל רשת המשביר לצרכן, אסף בן-דב. "כמו שרשתות המזון הבינו שאי אפשר למכור אופנה ליד עגבניות, כך הם יבינו שאי אפשר למכור כך בישום. אני לא מתכוון לשבת מהצד ואמכור במחירים הכי זולים, גם אם היבואנים יצטרכו להכניס בשביל זה יד לכיס".

לדברי בן-דב, בשבוע האחרון הכפילה המשביר את מכירות הבשמים בעקבות מבצע "קנה שני בשמים, קבל שלושה במתנה".

"אנחנו מוכרים מוצרים עם רווח גולמי שואף לאפס. ירידה נוספת כבר לא אפשרית כי הענף הגיע לתחתית. יתכן שלא תהיה ברירה והשחקנים יצטרכו לפנות ליבוא מקביל, או לחילופין היבואנים יצטרכו להתאים את עצמם למחירים. כבר היום יש מותגים שנמכרים במחירי הפסד", אומר קמעונאי בכיר אחר.

איתן ששון, סמנכ"ל שיווק וסחר ברשת ניו פארם, אמר ל"גלובס": "רושאס הוא אחד הבשמים הנמכרים ביותר בארץ והוא לידר, ויש סבירות גבוהה שנצטרך להגיב. פער של 20 שקל הוא לא פער שקשה להגיב עליו. מעבר לכך הספקים לא יתנו שיבוא מקביל יהרוס להם את החג ואני מניח שיהיה שיתוף פעולה בין הרשתות לספקים".

היבואנים מקווים כי סביבת המכירה - הסופרמרקט - תמתן את ההשפעה. "אנשים לא אוהבים לקנות בושם בסופרמרקט. את רואה את עצמך קונה למישהו בושם מתנה בשופרסל ושולחת להחליף אותו בשופרסל?", שאל קמעונאי בכיר.

שופרסל מסרה בתגובה כי היא אינה נוהגת להגיב בנושאים מסחריים.