רונן צור: "אם לקוח ירצה קוקטייל אשלח אותו לרני רהב"; רני רהב: "הפחד מעביר אותו על דעתו"

מלחמת היחצ"נים: אם רני רהב ייבחר לתפקיד יועץ התקשורת של חברת חשמל, ייתכן מאוד כי ההתגוששות בחברה לא תהיה עוד רק בין ההנהלה לעובדים, אלא גם בין היועצים של שני הצדדים ■ מי שמייצג את עובדי חברת החשמל בארבע השנים האחרונות הם הצמד מוטי מורל ורונן צור

עולם יחסי הציבור סוער בימים האחרונים כמו שלא היה נסער מזמן. הרקע: חברת החשמל יצאה במכרז לקבלת שירותי ייעוץ תקשורת, בו מתמודדים המשרדים המובילים בארץ. אלה כבר הספיקו לזרוק בוץ האחד על השני, ובעיקר על חברת החשמל שדאגה על פי הטענות, לפרסם מכרז תפור.

איך כל זה קשור ליחסי עבודה? חברת החשמל נמצאת כיום באחת הנקודות החשובות והמורכבות בתולדותיה: הממשלה נחושה להוביל רפורמה שתפרק את החברה למספר יחידות נפרדות ומול הנחישות הזו עומדים ועדי העובדים שכבר היום מפורקים לגורמים ונלחמים זה בזה. רק לאחרונה הגיעו יחסי העבודה הרעועים בחברה לשיא חדש, לאחר שהנהלת החברה שכרה טוקבקיסטים בתשלום שהסיתו את דעת הקהל נגד העובדים - אלה שאמורים להוות את המשאב החשוב ביותר בכל ארגון שפוי.

אבל אפשר שעוד לא ראינו את השיא האמיתי. אתמול נודע כי אחד המתמודדים הבולטים במכרז הוא רני רהב, הידוע בכינויו "היחצ"ן של המדינה". אם רהב ייבחר לתפקיד יועץ התקשורת, ייתכן מאוד כי ההתגוששות בחברה לא תהיה עוד רק בין ההנהלה לעובדים, אלא גם בין היועצים של שני הצדדים. מי שמייצג את עובדי חברת החשמל בארבע השנים האחרונות הם הצמד מוטי מורל ורונן צור, אלה ש"גנבו" לרני רהב את תקציב יחסי הציבור של החברה לישראל, שבבעלות סמי ועידן עופר.

"הפקירו את הלקוח"

זמן קצר לאחר המעבר של "העופרים" אל מורל וצור, ניצל רהב עיתוי מושלם לתקוף את הצמד. זה קרה אחרי שהשניים החליטו בדרמטיות להפסיק לייצג עוד את נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, אחרי שהאחרון שם עליהם קצוץ ונשא נאום טלוויזיוני ארוך ומייגע, הרבה מעבר למה שסוכם.

רהב פרסם מאמר נגד השניים בידיעות אחרונות, ולאחר מכן אמר לגלי צה"ל: "לא יעלה על הדעת להשאיר את הלקוח שלך מתבוסס בדמו באמצע הקרקס הגדול ביותר בקרית מלאכי... הם השאירו את הגווייה באמצע העיר".

מורל וצור נראו דווקא משועשעים מהתגובה של רהב, ושיגרו אל משרדו זר פרחים גדול וחבילת שוקולד. מאוחר יותר הם "החזירו לו" בראיון נרחב לידיעות אחרונות. כל זה קרה לפני מספר חודשים, אבל למי שחושב שמדובר ביריבות ששמורה להיסטוריה, הנה מה שאומר לנו היום רונן צור: "אם אני הייתי צריך לבחור את משרד יחסי הציבור שיעבוד מולי או כנגדי, הייתי בוחר במשרד של רני כי הוא הכי פחות מבין בניהול משברים. הז'אנר הזה של יחצני מסיבות ומארגני קוקטיילים הולך ונעלם מהעולם. אם לקוח שלי ירצה לעשות מסיבה או קוקטייל, אני מיד אשלח אותו לרני רהב".

בהתחלה רהב לא רצה להגיב לדברים, אולם מאוחר יותר תקף את צור בחריפות: "אני מבין את הפחד הקשה בו שרוי רונן צור, אני מודע לכך שקשה לו להתמודד מקצועית ורוחנית עם העובדה שאנו החברה הגדולה ביותר במדינת ישראל בתחום. הפחד מעביר אותו על דעתו. אני מבין אותו, אבל מכיוון שאנו לא מגיעים כל כך מהר לחברת החשמל, אני מציע לו שייקח כמה תרופות הרגעה".

"כל אדם במדינת ישראל יודע שרני רהב הוא איש של שלום ולא של מלחמה ואני משוכנע שכל ועד עובדים במדינת ישראל יודע את זה ומוקיר את זה. לכן אני בטוח ששום ועד עובדים לא ייצא למלחמה כזו או אחרת בשל נקמה אישית או פחד מצד הדובר שלו להלן רונן צור, ואותו ועד יהיה מספיק חכם לפטר את היועץ באופן מיידי".

"אני מבקש להזכיר לרונן צור שכנראה הזיכרון לא נמצא עימו, שרני רהב זכה במקום הראשון בפתירת משברים, בסקר בלתי תלוי מטעם איגוד המפרסמים ומכון המחקר 'מידע שיווקי' (סקר משנת 2007 -ש.נ). צר לי על כך כי רונן צור לא מבין שכולם זוכרים את זה, וזוכרים עוד יותר שהוא היה בתחתית הרשימה".

האם חברי ועדת המכרזים בחברת החשמל צריכים לקחת בחשבון את היריבות הזו בין רהב למורל וצור? איך שלא מסתכלים על זה, בסוף רונן צור יהיה מרוצה. אם רהב ינצח, צור יזכה בתענוג להוציא לו את המיץ כל השנה. אם רהב יפסיד, צור יהיה חתום על הסיבה להפסד הזה, כמי שהפך את ההתמודדות של רהב לבעייתית רק בשל ההתגוששות ההדדית ביניהם.

אם הנהלת החברה רואה בהתנצחות עם ועדי העובדים שלה את האתגר התקשורתי הגדול ביותר, יכול מאוד להיות שבחירה ברני רהב אידיאלית. המפסיד הגדול בתרחיש כזה הוא הציבור, שעלול לקבל מלחמת עולם בין שני יריבים, אך הפעם עם יד על השאלטר.