אדריכל ההתאוששות הוכתר

התפזרה עננת הספקות לגבי עתיד ברננקי, אובמה לא יכול ללכת נגד המאורות הגדולים

לפני קצת יותר מחודש כתבנו כאן שגוברים הקולות הקוראים שלא למנות את יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, לתקופת כהונה שנייה. הקולות האלה הגיעו, בין היתר, גם מהבית הלבן, וברק אובמה התמהמה בהכרזה על היו"ר הבא.

בתקופה של משבר כלכלי עולמי, כל שינוי עשוי לזעזע את המערכת הכלכלית העולמית. הנימוקים של מבקרי ברננקי אינם זניחים. הוא זה שניהל את הבנק המרכזי האמריקני בתקופה שבה בועות התפוצצו בזו אחר זו. הוא גם נושא בחלק מהאחריות להימנעות מחילוץ ליהמן ברדרס, מהלך שהתברר כהרסני.

עם זאת, הצעדים שנקט ברננקי היו אלה שהביאו את ניצני ההתאוששות שנראים בעולם כעת. הוא לא נרתע מהדפסת כסף ומהזרמה של הון עתק לשווקים, כולל הבינלאומיים, כדי להביא לעצירת הצניחה החופשית של הכלכלה.

אבל לא רק מעשיו של ברננקי הביאו לו השבוע את המינוי לתקופת כהונה שנייה. קשה לתאר את אובמה מחליף את יו"ר הפד לאחר שהמאורות הגדולים של הכלכלה, הפרופסורים נוריאל רוביני ופול קרוגמן, כתבו לאחרונה מאמרים מהללים וקראו מפורשות למנותו לקדנציה נוספת.

אגב, עיון בהתבטאות של כלכלן בכיר אחר, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מעמידה את אירועי השבוע באור אירוני. ביוני אמר פישר שהפד צריך להיזהר מהעלאת הריבית מוקדם מדי. הוא נתן אז, בראיון לבלומברג, ציון A פלוס לברננקי על הטיפול שלו במשבר.

ומי הזדרז השבוע להעלות ריבית? *