הפועלים בודק מימוש שטרי ההון של טאואר; בעלי המניות הקיימים ידוללו בעשרות אחוזים

הפועלים ולאומי מחזיקים כל אחד ב-96.4 מיליון שטרי הון הניתנים להמרה ב-17.9% ממניות טאואר ■ לאחר ההמרה צפוי הפועלים למכור המניות

העלייה החדה במניות טאואר סמיקונדקטור בחודשיים האחרונים, לא נעלמה מעיני בנק הפועלים, ולפי הערכות במערכת הבנקאית בכוונת הבנק לבחון אפשרות להמיר את שטרי ההון שברשותו למניות טאואר. לאחר המרת המניות, אין בכוונת הפועלים להחזיק בהן אלא למכור אותן, שכן רק אז יוכל להכיר ברווח. בנק הפועלים סירב להתייחס היום לדברים.

עוד מעריכים במערכת הבנקאית, כי אם הפועלים יתחיל במהלך של המרת שטרי הון למניות, יצטרפו אליו גם בנק לאומי והחברה לישראל, המחזיקים בשטרי הון של טאואר, וזאת כדי למנוע דילול שלהם. לאומי והפועלים מחזיקים בשטרי הון הניתנים להמרה למניות טאואר, אותם קיבלו לאחר הסדרי חוב שנעשו איתם בשנים האחרונות. כל בנק מחזיק ב-96.4 מיליון שטרי הון, הניתנים להמרה בפרוצדורה חוקית פשוטה יחסית, והחברה לישראל מחזיקה ב-206 מיליון שטרי הון.

המרת שטרי ההון למניות, נציין, דורשת אישור רישום של המניות למסחר על ידי הבורסות בת"א ובנאסד"ק, ולוקחת מספר ימים.

לאחר המרה מירבית של שטרי ההון, יחזיקו הפועלים ולאומי כל אחד ב-17.9%, ואילו אחזקות החברה לישראל בטאואר יגדלו מ-9% ל-39.2%. המהלך ידלל באופן משמעותי את שאר בעלי המניות בטאואר, מבלי שייכנס כסף נוסף לקופת החברה. כן יצויין, כי תיאורטית אירוע כמו הגדלת כמות המניות עשוי להוביל לירידת מחיר המניה.

מתחילת יולי נמצאת מניית טאואר בנסיקה מואצת, לאחר שהודיעה על שורה של הסכמי ייצור והעלתה את התחזיות לרבעון השלישי של השנה. ביום שישי כבר נסחרה מניית טאואר במחיר של 1.2 דולר, כשהיא משלימה עלייה של כ-850% מתחילת השנה.

כל החזר חוב יוכר כרווח

עם קבלת שטרי ההון רשם אותם בנק הפועלים בספריו לפי שווי אפסי של סנטים בודדים למניה. במידה שיצליח למכור את מניות טאואר לאחר ההמרה, צפוי הבנק לרשום רווח של כ-15 מיליון דולר.

הון המניות של טאואר עומד היום על כ-164 מיליון מניות. במידה שרק בנק הפועלים ימיר את שטרי ההון שברשותו, הוא יהפוך לבעל המניות הגדול ביותר בטאואר, עם כ-36.9% ממניותיה. ואולם, לבנק אסור להגיע לאחזקה הגבוהה מ-20% בחברה ריאלית, ועצם הפיכתו לבעל עניין מכניסה אותו למצב של ניגוד עניינים - כשהוא גם בעל מניות וגם נושה של אותה חברה. לכן, ניתן לצפות שהבנק ימכור את המניות מיד לאחר שימיר את שטרי ההון.

את רוב שטרי ההון שברשותם קיבלו הבנקים כחלק מהסדר בינם לבין החברה לישראל וטאואר בשנה שעברה. טאואר הייתה זקוקה לכסף להמשך פעילותה, ולא יכלה לעמוד בהחזר החוב לבנקים - אז 400 מיליון דולר. הבנקים העדיפו לא להזרים כסף נוסף, ובמסגרת ההסדר - החברה לישראל הזרימה כסף חדש לטאואר, בעוד הבנקים ויתרו על חוב של 100 מיליון דולר כל אחד, וקיבלו בתמורה שטרי הון הניתנים להמרה למניות.

יתרת החוב, המסתכמת ב-100 מיליון דולר לכל בנק, הייתה אמורה להיפרע על-ידי טאואר ב-2010-2012. עם פרסום הדו"ח המורחב, הודיעה החברה כי הגיעה להסדר נוסף עם הבנקים, לפיו תחילת פירעון החוב תידחה בשנה. כעת, החוב יוחזר בשמונה תשלומים רבעוניים שווים, החל מספטמבר 2011 ועד יוני 2013.

ההלוואה המקורית ב-2001 עמדה על כחצי מיליארד דולר, ונועדה לממן את הקמת מפעל הייצור השני, שעד היום הושקעו בו 1.4 מיליארד דולר. הבנקים כבר הפרישו לפני שנים את החוב של טאואר, ולכן כל החזר חוב שנמחק (רקוברי) יוכר כרווח עם קבלת התשלומים או מימוש המניות.