קציני הים דורשים מהמדינה לשמור הצרכים האסטרטגיים בצים

איגוד קציני הים פנה לשרי האוצר והתחבורה כדי לבדוק כיצד בכוונת החברה לישראל למלא את התחייבותה, כך שלא תהיה כל פגיעה בצי הישראלי במסגרת תוכנית ההבראה המתגבשת בחברה

מצבה המידרדר של חברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל , מעורר דאגה גם בקרב איגוד קציני הים המאוגדים בהסתדרות.

ל"גלובס" נודע כי יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, פנה היום (ב') במכתב דחוף לשרי האוצר והתחבורה, יובל שטייניץ וישראל כץ, כדי לבדוק כיצד בכוונת החברה לישראל למלא את התחייבותה לשמירת הצרכים האסטרטגיים של המדינה כפי שנקבעו במניית הזהב.

למעשה איגוד קציני הים דורש שלא תהיה כל פגיעה בצי הישראלי במסגרת תוכנית ההבראה המתגבשת בחברה. המכתב נשלח גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני ולמנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד.

מניית הזהב, שבידי המדינה, נועדה למנוע השתלטות של גורמים עוינים על החברה ולהבטיח כושר הובלה למשק בשעת חירום. במסגרת מניית הזהב, נקבע כי צים תידרש לשמור על כושר תפעול ויכולת הובלה של לא פחות מ-11 אוניות.

לוי ציין במכתבו כי "המשבר בו מצויה צים מעמיד בספק את יכולת בעלי המניות לעמוד בהתחייבותם כלפי המדינה". לוי הוסיף כי מניית הזהב הייתה אחת הסיבות שהביאה לכך שרק החברה לישראל ניגשה למכרז לרכישת השליטה בצים, ושהמחיר שהושג בהפרטה היה נמוך. לדבריו, "לאור זאת על המדינה להקפיד על מילוי ההתחייבות מצד הרוכשים".

מהחברה לישראל נמסר בתגובה, כי "כל מטרתה של תכנית ההבראה המתגבשת בימים אלה, היא למנוע פגיעה בצים, ובתוך כך גם לשמור על האינטרסים המתחייבים ממניית הזהב של המדינה. מר לוי בפנייתו לממשלה מתפרץ מבחינת החברה לישראל צים ובעלי השליטה לדלת פתוחה".

"היקף התמיכה והסיוע לצים של החברה לישראל מחד ושל בעלי השליטה מאידך הוא חסר תקדים בהיקפו, שהרי החברה לישראל הודיעה רק לפני מספר ימים על הזרמה של 60 מיליון דולר (השלמה ל-40 מיליון דולר וביחד 100 מיליון דולר), ובעלי השליטה בה הפחיתו את דמי החכירה על האוניות המוחכרות על ידם לצים בסך של כ-150 מיליון דולר. החברה לישראל הודיעה על כוונתה להזרים עוד 250 מיליון דולר לצים בכפוף לאישור האסיפה הכללית ולהגעה לתכנית הבראה מוסכמת וכוללת עם כל הגורמים הרלבנטיים".