חברת החשמל מסרבת לפרסם פרטים על עסקת EMG

האם היא חוששת מים תטיס? ■ חברת החשמל בתגובה: "חשיפת סודות מסחריים עלולה לפגוע במשא ומתן שיתנהל עם ספקי גז נוספים" ■ כפי שנחשף בעבר ב"גלובס" במסגרת העסקה צפוי ייקור של 40%-50% במחיר הגז

מה תהיה העלות הכספית של פתיחת הסכם הגז עם מצרים? בחברת החשמל מעדיפים בינתיים שלא לגלות. מדיווח שהעבירה אתמול (ב') חברת החשמל לבורסה עולה כי החברה פנתה בשבוע שעבר לרשות לני"ע בבקשה לקבלת פטור מפרסום סודות מסחריים בקשר עם הסכם הגז המתוקן עם EMG המצרית.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", במסגרת העסקה צפוי ייקור של 40%-50% במחיר הגז לרמה של 4-4.25 דולר ליחידת גז, אך במקביל החברה תקטין את הכמויות שהתחייבה לרכוש מהמצרים. היקפו הכספי הכולל של ההסכם הקודם נאמד ב-2.5 מיליארד דולר. לפי הערכות, עלות פתיחת ההסכם נאמדת במיליארד דולר לתקופת החוזה שהוא ל-15-20 שנה.

דירקטוריון חברת החשמל אישר בשבוע שעבר את תיקון הסכם הגז עם EMG, בה שותף יוסי מימן, זאת למרות התנגדות ספקית הגז הטבעי ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שטענה כי מדובר באפליה לרעה ודרשה להשוות את התנאים שקיבלו המצרים.

לאחר אישור ההסכם הודיעה ים תטיס כי היא שוקלת את צעדיה, לרבות נקיטה בהליכים משפטיים שיבטיחו את עקרון השוויון. בחברת החשמל מכחישים כי הסיבה שהחברה לא פרסמה נתונים מאחר והיא חוששת שהם ישמשו את ים תטיס במסגרת תביעה לביהמ"ש.

מחכים לעוזי לנדאו

יצוין כי בניגוד לחברת החשמל, יצרנית החשמל הפרטית דוראד שחתמה באחרונה על הסכם מתוקן עם EMG, פרסמה נתונים לגבי היקפו הכספי המעודכן של החוזה. לא מדובר על נתונים של מחירי הגז, אלא לגבי השינוי בעלות השנתית של רכישת הגז.

כפי שפורסם, ייקור חוזה הגז עם EMG ידרוש גם את אישור הממשלה שהיא בעלת המניות בחברת החשמל. חברת החשמל מבקשת לכנס את האסיפה הכללית של בעלי המניות ב-22 בספטמבר לאישור פתיחת הסכם הגז עם מצרים. לקראת האסיפה החליטה חברת החשמל לפנות לשר התשתיות, עוזי לנדאו, בבקשה לקבל את עמדת הממשלה בקשר לעסקה המתוקנת ולערבות ממשלת מצרים להבטחת אספקת הגז.

יצוין כי עד כה המדינה לא הייתה שותפה לדיונים בין חברת החשמל ל-EMG, ומשרד התשתיות עודכן רק לאחר שבחברת החשמל התקבלה החלטה עקרונית לפתוח את ההסכם. בתגובה לפניית "גלובס" נמסר בעבר מלשכת שר התשתיות, עוזי לנדאו, כי "אין בכוונתו להתערב בשיקוליה המסחריים של חברת החשמל".

המדינה אינה צד פורמלי להסכם אולם בין ממשלות ישראל ומצרים נחתם ב-2005 הסכם מדיני שאמור להבטיח את אספקת הגז בין המדינות. "גלובס" חשף בעבר כי חברת החשמל טענה במכתב ששיגרה לשר התשתיות, עוזי לנדאו, כי בתקופת השר הקודם, בנימין בן אליעזר, ניתנה הבטחה לשלטונות במצרים כי ניתן יהיה להעלות את מחיר הגז.

חברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה נוהגת לחשוף את פרטי הסעיפים המסחריים בחוזי רכישות הדלקים מאחר והם מהווים סודות מסחריים בינה לבין ספקיה. מאחר וחברת החשמל עומדת בפני התקשרויות נוספות לרכישת גז טבעי מהספקים הפוטנציאליים, כל חשיפה מסחרית עלולה לפגוע במשא ומתן שיתנהל עם ספקים אלה".