מנכ"ל הראל ביטוח: "לא ניגרר לתחרות חסרת היגיון בביטוחי בריאות קולקטיביים"

הראל הרוויחה 283 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2009 - הרווח הגבוה ביותר בענף ■ בן המבורגר, יו"ר הראל פיננסים: "מחירי חברות תעודות הסל מופרזים, ולא נרכוש אותן" ■ הרווח מביטוחי בריאות עמד על 103 מיליון שקל

קבוצת הביטוח הראל, שבבעלות משפחת המבורגר, דיווחה במחצית 2009 על רווח של 282.9 מיליון שקל - זהו הרווח הנקי הגבוה ביותר בענף הביטוח לתקופה זו. ברבעון השני עמד הרווח של הראל על 163.3 מיליון שקל, השני בגובהו לאחר מגדל (174 מיליון שקל). הרווח שנרשם בקרן ההון עמד על 195 מיליון שקל. מדובר בשינוי בערכם של נכסים פיננסיים זמינים למכירה שעל פי תקנות IFRS אין לזקוף אותם לדו"ח רווח והפסד עד למכירתם בפועל. הרווח הכולל של הראל עמד לפיכך על 478 מיליון שקל.

לפני חודש וחצי נערכו חילופי גברי בצמרת הניהולית של החברה כשמישל סיבוני החליף את מוטי רוזן בתפקיד מנכ"ל הראל ביטוח. יו"ר הראל פיננסים הוא בן המבורגר, אחיינו של בעל השליטה יאיר המבורגר.

הפרמיות של הראל עמדו במחצית הראשונה על 3.45 מיליארד שקל בהשוואה ל-3.49 מיליארד שקל במחצית המקבילה. בנטרול פרמיות חד פעמיות בגין ביטוח אחריות מקצועית לרופאים ופרמיות הנובעות מעסקת בזק, עלו הפרמיות השוטפות של הראל ב-6.4%.

בביטוחי בריאות ממשיכה הראל להוביל את השוק. הרווח של הראל מפעילות זו עמד על 103 מיליון שקל, עלייה של 64%. הפרמיות עמדו במחצית על 885 מיליון שקל, עלייה של 12%. סך הפרמיות של הראל כמעט ומשתווה לזה של שתי מתחרותיה העיקריות - כלל ביטוח והפניקס - גם יחד. הראל מציגה בשנים האחרונות בעקביות צמיחה דו ספרתית מבוססת רווחיות. עם זאת, בחברה מודאגים משחיקה ברווחיותן של עסקאות הביטוח הקולקטיבי ושוקלים טיוב חלק מהעסקאות. "לא ניגרר לתחרות חסרת היגיון בשוק ביטוחי בריאות קולקטיבי" אומר סיבוני ל"גלובס".

ה"בור" של הראל בתשואה למבוטחים עמד בסוף יולי על 60 מיליון שקל, כלומר על הראל להציג עלייה של 4% נוספים בפוליסות המשתתפות ברווחים כדי שתוכל להתחיל ולגבות דמי ניהול משתנים. לדברי סיבוני "אם השוק ימשיך להתנהג כפי שהתנהג בחודשים האחרונים, נוכל להחזיר את כל חוב התשואה למבוטחים". להערכתו, במקרה כזה "קיימת אפשרות שברבעון האחרון של 2009 נוכל לחזור לגבות דמי ניהול".

"אני לא מצטער לרגע"

הראל פיננסים סיימה את המחצית עם הכנסות של 73 מיליון שקל והפסד של 7.8 מיליון שקל, הנובע ברובו מהוצאת מימון פנימית של החברה. בנטרול התחשבנות פנימית, עברה הראל פיננסים ברבעון השני לרווח של 1.5 מיליון שקל. ההערכות הן, כי ההכנסות ברבעונים הקרובים יגיעו לכ-45 מיליון שקל ברבעון כשהשיפור יגיע ישירות לשורה התחתונה. הראל נכנסה לאחרונה לתעודות סל, פעילות בניהולו של אורי שור, והשיקה 13 תעודות. בכוונת הראל לפתוח גם פעילות של קרנות סל.

*יו"ר הראל פיננסים בן המבורגר - האם תרכשו חברות תעודות סל?

"המחירים של הנכסים בשוק מופרזים ולא נרכוש. צמיחה אורגנית עדיפה לנו מבחינה כלכלית. תוך כמה חודשים גייסנו 700 מיליון שקל בהשקעה של מיליוני שקלים בודדים".

*ארבע שנים אחרי, האם עסקאות קופות הגמל ופיא היו נכונות?

"אני לא מצטער לרגע. העסקאות רווחיות. בלי פיא וקופות הגמל הראל הייתה במקום אחר לגמרי ופחות טוב". *